Suomen Merimiesunioni logo
Näytä alasivut

15.11.2018

Suomalainen merenkulku tekee jälleen historiaa. M/s Viikki, maailman vähäpäästöisin irtolastilaiva, alkaa liikennöidä Itämerellä.

ESL Shippingin uusi irtolastilaiva, M/s Viikki, on aloittanut liikennöinnin Itämerellä.

ESL Shipping-varutamon uudisrakennus M/s Viikki saapui paraatipaikalle Helsinkiin Kauppatorin laidalle 14. marraskuuta 2018 yleisön ihasteltavaksi. Suuri irtolastialus aiheutti ohikulkijoissa ”wow”-kommentteja. Kiinnostuneita kysymyksiä herätti myös aluksen kyljessä lukeva ”powered by natural gas” -teksti. Nesteytetyllä maakaasulla kulkeva 160-metrinen, 25 600 dwt:n alus tuottaa yli 50 prosenttia vähemmän hiilidioksidia kuin edeltävän sukupolven alukset LNG:n ja useiden teknisten innovaatioiden ansiosta.

Viikki-laivan saapuminen kotipaikkaansa Helsinkiin suoraan presidentinlinnan eteen oli juhlallinen hetki suomalaiselle merenkululle. M/s Viikki on maailman vähäpäästöisin irtolastilaiva, joka tähän mennessä on rakennettu.

”Tavaraa on pakko kuljettaa tavalla tai toiselle, siitä emme pääse mihinkään. On kuitenkin eri asia, miten sitä kuljetetaan ja tässä asiassa varustamomme ESL Shipping haluaa olla uranuurtaja. Panostamme ympäristöystävällisiin polttoaineisiin, kuten nesteytetty maakaasu”, kertoo Viikin Koillisväylän läpi kipparoinut päällikkö Jussi Vaahtikari.

Merenkulkua koskeva uutisointi keskittyy mediassa toisinaan epäkohtiin, joten toivottavaa olisi että myös positiiviset panostukset tulevaisuuteen herättäisivät kiinnostusta. Suomalaiset varustamot ovat siirtyneet vähäpäästöisiin, ja jopa päästöttömiin polttoaineisiin, ensimmäisinä maailmassa. Turusta Tukholmaan risteilevä M/s Viking Grace käyttää polttoaineenaan nesteytettyä maakaasua. Nyt liikenteeseen saapuu ensimmäinen LNG:llä kulkeva rahtilaiva, M/s Viikki.

Koillisväylää pitkin Suomeen

Viikki rakennettiin Kiinassa, jonka jälkeen se matkasi Japaniin hakemaan raaka-ainelastia. Sieltä laiva saapui Itämerelle Koillisväylää pitkin, mikä lyhensi matkaa Japanista Suomeen kolmella viikolla. Lisäksi Koillisväylän käyttö vähensi matkan päästöjä 40 prosentilla verrattuna Panaman kanavan kautta kulkevaan reittiin.

Viikki on täynnä uutta teknologiaa, joista yksi keskeisimmistä on nesteytetyn maakaasun (LNG) käyttö laivan pääkoneessa, kolmessa apukoneessa ja lämmityskattilassa. Laiva noudattaa uusien laivojen energiatehokkuutta mittaavaa suunnitteluindeksiä (Energy Efficiency Design Indexi, EEDI), ja täyttää jo nyt vuoden 2025 ympäristövaatimukset.

Laiva on suunniteltu intensiiviseen liikenteeseen, jossa satamakäyntejä on viikossa useita ja lasti lastataan tai puretaan usein aluksen omilla nostureilla. Erityinen piirre Viikissä on yhteistyössä MacGregorin kanssa kehitetyt automaattiset nosturit, jotka osaavat omatoimisesti purkaa lastin kuljettimelle tai laiturille.