Suomen Merimiesunioni logo
Näytä alasivut

25.10.2017

Merimies-Unioni: merenkulun tukijärjestelmä on mahdollistanut merenkulun Suomen lipun alla

Valtuuston julkilausuma 25.10.2017

Ulosliputus uhkaa jälleen kerran kotimaisia matkustaja-aluksia. Ryhmä perussuomalaisia kansanedustajia on tehnyt eduskuntaan lakialoitteen koskien kotimaan matkustaja-aluksien työvoimakustannustukien puolittamista. Lakialoitteen allekirjoittajat ovat menneet Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRan vuosia jatkuneen raivoisan lobbaustyön ansaan, jossa uskotaan toisen elinkeinon tukahduttamisen luovan uutta työtä ja tuloja sisämaahan. Tämä on kuvitelmaa.

Matkustajalaivaliikenne Itämerellä siis jatkuu, mutta aluksen lippuvaltio voi vaihtua, mikäli eduskunta hyväksyisi ehdotuksen matkustaja-alustuen puolittamisesta. Tämä tekisi tuhansista suomalaisista merimiehistä työttömiä ja valtio menettäisi verotuloja. Onko suomalaisen merimiehen työttömyydelle laskettu hintaa?

On erikoista, että suomalaista merenkulkua yritetään alasajaa tilanteessa, jossa Suomen lipun alla seilaava kauppalaivasto on kasvanut viime vuosina. Vuodesta 2010 kauppalaivasto on kasvanut yli 10 prosenttia. Se on taannut maallemme työtä ja verotuloja sekä taannut merenkulkuelinkeinon jatkuvuuden kotimaassamme. Toisin on Ruotsissa, jossa lähes koko rahtitonnisto on ulosliputettu menneen kymmenen vuoden aikana.

Suomen tuonnista ja viennistä yli 90 prosenttia kulkee meriteitse. Maallemme on tärkeää, että mahdollisimman suuri osa tavara- ja henkilöliikenteen kuljetuksista kulkee Suomen lipun alla. Matkustajalauttojen osuus viennistä on iso, kappaletavarasta jopa 60 prosenttia.

Maan hallitus on asettanut parlamentaarisen työryhmän tarkastelemaan yritystukia. Merenkulun tukea ei voi rinnastaa muihin yritystukiin. Suomen kauppalaivastossa on voimassa niin sanottu työvoimakustannusten palautusjärjestelmä, jossa varustamo tarjoaa työpaikan merimiehelle, joka saa siitä palkan ja maksaa siitä lakisääteiset verot, sosiaali- sekä eläkemaksut. Varustamo tilittää nämä rahat valtiolle, joka puolestaan tilittää rahat varustajalle. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että elinkeino maksaa omat tukensa itse.

Suomessa olisi järkevintä ottaa käyttöön nettopalkkajärjestelmä. Sen myötä merimiehelle maksettaisiin suoraan nettopalkka ja päästäisiin edestakaisesta rahansiirtelystä varustamon ja valtion välillä. Nettopalkkajärjestelmään siirtymistä on tukenut myös EU-komissio.

Suomalaiset työmarkkinaosapuolet ovat kantaneet oman kortensa kekoon viime vuosien työehtosopimusneuvotteluissa. Työvoimakustannukset on saatettu sellaiselle tasolle, joka mahdollistaa yhdessä tukien kanssa toiminnan kansainvälisessä liikenteessä.

Aasialaiset turistit ovat löytäneet Skandinavian. Rannikkokaupunkiemme, kuten Helsingin, risteilijämäärät ovat kasvaneet räjähdysmäisesti kuluneena kautena. Itämeren risteily on monen matkailijan unelma. Nyt, jos koskaan, on siis oikea aika panostaa entistä merkittävämmin kotimaan merenkulkuun, koska aluksilla kulkevat turistit tuovat maapuolen ravintoloihin ja hotelleihin lisätuloja.