Suomen Merimiesunioni logo
Näytä alasivut

22.5.2020

Kesä on ovella: Matkustajalaivoilla odotetaan kuumeisesti matkustajia ja ovien avaamista risteilyliikenteelle

Ravintolat saavat avata ovensa maissa 1. kesäkuuta. Laivoilla välttämätön henkilöliikenne avattiin 14. toukokuuta maan hallituksen ohjeiden mukaisesti. Tätä on esimerkiksi työmatkaliikenne. Rajoitukset ovat voimassa toukokuun loppuun. Päätöstä matkustajaliikenteen avaamisesta ole toistaiseksi tehty.

Suomen Varustamot on esittänyt yhdessä sen jäsenvarustamoiden kanssa, että lähimerenkulun henkilöliikenne avattaisiin rajoitetusti ja hallitusti 1.6.2020 alkaen määräaikaisilla poikkeustoimenpiteillä, joiden laadinnassa on otettu huomioon EU-komission 13.5.2020 antamia ohjeita turvalliseen lomamatkailuun ja matkailualan elvytykseen.

Matkustajalaivoilla odotetaan nyt kuumeisesti ovien avaamista myös risteilymatkustajille, koska kesän turistisesonki on alkamaisillaan. Varustamoiden talous on matkustajista riippuvaista ja jos kesän turistisesonki menetetään, se tietää varustamoille suuria taloudellisia ongelmia ja heijastusvaikutuksia pitkälle tulevaisuuteen.

Yhtäkään suomalaista merimiestyöpaikkaa ei ole varaa menettää


Ruotsissa laivayhtiö TallinkSilja ilmoitti jo irtisanovansa 450 merenkulkijaa. Olisi enemmän kuin suotavaa, että Suomessa vältyttäisiin vastaavilta murhenäytelmiltä. Suomalaisia merenkulkijoita ei ole enää kuin muutama tuhat jäljellä. 

Suomalaisilla matkustaja-aluksilla työskentelee noin 4 800 henkeä ja rahtialuksilla 1 900 henkeä. Yhteensä reilu 7 300 merenkulkijaa. (Tarkempaan tilastoon voi tutustua tästä.) Yhtäkään työpaikkaa ei ole varaa menettää. Merimiesten ohella tärkeää on säilyttää ja pitää huolta satamissa tehtävistä töistä.

Laivalla kannella on väljä matkustaa
 

Eckerö Line-varustamon M/s Finlandian miehistö odottaa jo innokkaasti kesää. Maissa ravintolat saavat avata jälleen ovensa 1. kesäkuuta.

”Odotamme jo kovasti, että kesän risteilykausi voitaisiin käynnistää myös laivoilla. Maissa ravintolat saavat avata ovensa, joten se olisi myös meille suotavaa”, M/s Finlandian kokki Ilkka Katainen toivoo.

Laivalla on tilavaa matkustaa, eikä siellä tarvitse istua sillit purkissa kuten bussissa tai junassa.

”M/s Finlandiassa on ylhäällä suuri laivan kansi, jossa voi jaloitella matkan aikana raikkaassa merituulessa. Ilma kiertää hyvin ja matkan varrella voi ihailla Suomenlahtea.”

Vaivatonta ja leppoisaa matkailua Ahvenanmaalla
 

Matkustajalaivalla liikkumista ei tarvitse siis turhaan jännittää, vaan matkustajilla on hyvin tilaa pitää sopivat turvavälit toisiinsa. Suomesta liikennöi säännöllisesti Suomen lipun alla olevia aluksia niin Tallinnaan kuin Ahvenanmaallekin, jossa odotetaan jo kuumeisesti matkustajia ja turisteja. Monet Ahvenanmaalaiset yritykset toimivat täysin matkailun varassa.

Tärkeää olisikin saada matkustajaliikenne auki mitä pikimmiten. Kotimaan matkailu elää uutta kultakauttaan.

”Lentoliikenteen ollessa pysähtynyt ihmiset panostavat nyt kotimaan matkailuun ja lähimaihin. Ahvenanmaan kauniiseen saaristoon on nopea matkustaa koko perheen voimin ja reissulle voi ottaa vielä mukaan pyörät tai auton.”

Saaret tarjoavat hyvää ja vaivatonta puuhaa koko perheelle. Sitä varmasti odotetaan nyt monissa kodeissa, kun arki koronan keskellä on koetellut voimia. Ahvenanmaalle voi matkustaa laivalla edestakaisin tai palata sieltä halutessaan yhteysalusten matkassa takaisin mantereelle. Ahvenanmaalta löytyvät helppokulkuiset tiet ja vesireitistöt.

Laivamatkustamista suositaan – Kaukoitää kartetaan
 

Laivamatkustaminen on huomattavasti ympäristöystävällisempää kuin lentäminen. Laivat liikennöivät säännöllisesti, joten oikeastaan matkustajia kuljettavat alukset pitäisi luokitella joukkoliikenteeksi.

”Maissa liikennöiviä linja-autoja, junia, raitiovaunuja sekä metroa kutsutaan joukkoliikenteeksi, mutta samaa asiaa ajavat matkustaja- ja rahtilaivat, joiden kyydissä liikkuu paljon matkustajia.”

Suomesta Saksaan ropaxilla
 

Ilmastonmuutos vähentää ihmisten matkustamista kaukomaihin. Aasian matkan hiilijalanjälki on moninkertainen risteilyyn verrattuna. Korona-pandemia saattaa muuttaa pysyvästi ihmisten ajattelua. Lähimatkailua suositaan.

Suomesta voi matkustaa laivan kyydissä helposti esimerkiksi Saksaan, josta matkaa voi jatkaa eteenpäin Eurooppaan esimerkiksi junalla. Suomesta Saksaan liikennöivät Finnlinesin laivat. Kun koronasta on selviydytty, yhä useampi tulee harkitsemaan laiva- ja junamatkustamista matkamuotona.

”Ilmaston lämpeneminen nostaa Interrailin uuteen kukoistukseen. Interrail ei ole vain nuorten juttu, vaan Interrail-kortteja myydään myös aikuisille ja jopa eläkeläisille. Kortit ovat suhteellisen edullisia ja junalla voi matkustaa helposti Euroopan sisällä maasta toiseen.”

Tällä hetkellä monille suomalaisille kelpaa varmasti myös leppoisa lähimatkailu. Kunhan pääsee hetkeksi pois kotinurkista. Se on helppoa ja edullista. Ja illaksi omaan kotiin. Toivon mukaan matkustajaliikenne laivoilla avataan siis mahdollisimman pian.