Suomen Merimiesunioni logo
Turvaposti
Jäsenpalvelu
Näytä alasivut

29.4.2020

Huoltovarmuuskeskus jatkaa M/s Rosellan ja M/s Gabriellan huoltovarmuuskuljetuksia kuukaudella

Huoltovarmuuskeskus ilmoitti 29.4.2020 jatkavansa Viking Linen M/s Rosellan ja M/s Gabriellan kanssa tekemiä sopimuksia huoltovarmuuskuljetuksista kuukaudella, jotta kuljetukset jatkuvat. Uusi sopimus on voimassa toukokuun loppuun 2020.

Uusittu sopimus tarkoittaa sitä, että liikenne Maarianhaminan ja Kapellskärin välillä jatkuu Viking Linen M/s Rosellalla ja Helsingin ja Tallinnan välillä M/s Gabriellalla. Kaksi alusta tarjoavat töitä suomalaisille miehistöille, yhteiskunnalle ja varustamolle. 

Kahdeksan alusta turvaa Suomen huoltovarmuuskuljetuksia


Suomen huoltovarmuuskuljetuksia turvaa tällä hetkellä kahdeksan alusta. Huoltovarmuuskeskus on asettanut tehtävää hoitamaan Viking Linen neljä alusta: M/s Rosellan, M/s Gabriellan, M/s Viking Gracen ja M/s Amorellan

Eckerö Linelta huoltovarmuuskuljetuksia turvaa M/s Finlandia Helsingin ja Tallinnan välillä. 

Vaasassa Wasa Linen M/s Wasa Express toimii merkittävänä rahdinkuljettajana.

Tallink Siljan aluksista Huoltovarmuuskeskus on asettanut merikuljetuksia turvaamaan Suomen lipun alla purjehtivan M/s Baltic Princesssin ja M/s Galaxyn, joka on Ruotsin lipun alla.

Tallinkin aluksista Huoltovarmuuskeskus tarjoaa taloudellista tukea M/s Megastarille, joka purjehtii Viron lipun alla.

Merenkulun järjestöt kritisoivat voimakkaasti taloudellisen tuen antamista Viroon ja Ruotsiin 


Merimies-Unioni ja merenkulun järjestöt kritisoivat voimakkaasti taloudellisen tuen tarjoamista Huoltovarmuuskeskuksesta muille kuin Suomen lipun alla purjehtiville aluksille. Huoltovarmuuskeskuksen toimintaa rahoitetaan verovaroin, joten tukien antaminen naapurivaltioihin ei ole mitenkään perusteltavissa.

Jokaisen valtion on itse luotava verojärjestelmänsä ja kerättävä veronsa sekä tulonsa, jolla yhteiskunnan toimintaa rahoitetaan. Nyt Suomi tukee merenkulun osalta Viron (M/s Megastar) ja Ruotsin valtioita (M/s Galaxy). Samaan aikaan kaksi suomalaista matkustaja-alusta, M/s Mariella ja M/s Silja Serenade, ovat työtä vailla ja miehistöt lomautettuina.

Tarvitaan valtiotakuinen alusrahoitus, jotta varustamot voivat investoida Suomeen 


Julkisuudessa on nähty viime aikoina kirjoituksia, joissa on tuotu esiin että merenkulun huoltovarmuuden kannalta aluksen omistajuus ja omistusmaa ovat tärkeä. Tämä onkin tärkeä seikka, joka valtiovallan tulee Suomessa nyt painaa visusti mieleensä. On luotava edellytyksiä sille, että varustamot voivat investoida Suomeen. Investointihalukkuutta löytyy, mutta pääoman saaminen pankeista on hankalaa. Tilanteeseen olisikin jo käytännön työkalu olemassa: valtion takaus alusrahoitukseen. Vastaava järjestelmä on jo Ruotsissa käytössä (Svenska Skeppshypotek), jolla naapurivaltiomme on saanut merenkulkuelinkeinonsa nousuun ja tonniston takaisin kasvuun. Jopa aivan uusia varustamoita on perustettu. 

Ruotsalaiselle merenkulun pyyhkii kaikkiaan tällä hetkellä hyvin ja maan alukset ovat Suomelle vahva kilpailija. Ikävä kyllä rahteja on menetetty esimerkiksi Suomen länsirannikon satamista, josta ruotsalaiset alukset kuljettavat suomalaisia teollisuuden tuotteita. Yksi tällainen varustamo on esimerkiksi Wallenius-SOL.

Kun Suomi alkaa jälleenrakentaa maata korona-kriisin jälkeen ja mahdollisia teollisuuden suurinvestointeja pohditaan, on mukaan otettava myös logistiikka ja suomainen kauppalaivasto. Tehdas ja sen logistiikka Suomesta ulkomaille satamineen on kokonainen kuljetusketju. Kuluttajat kiinnittävät tänä päivänä yhä enemmän huomiota siihen, että myös kuljetukset hoidetaan ympäristöystävällisesti sekä hyvin työehdoin.

Vielä kerran: ”Vain ja ainoastaan Suomen lippuun voi luottaa”


Aluksen omistajuutta vielä merkittävämpi tekijä maan huoltovarmuuden kannalta on aluksen lippuvaltio, eli Suomen lippu. Aiheesta väitöstutkimuksen tehnyt entinen lippueamiraali Bo Österlundin väitöstutkimuksen pääviesti kuuluu, että ”kriisitilanteissa ja poikkeusolosuhteissa vain Suomen lippuun voi luottaa.” 

Tohtori ja lippuamiraali Österlundin sanoma on kriittisessä ja herkässä maailmantilanteessa tänä päivänä tärkeämpi kuin koskaan. Vieraan lipun alla purjehtivat alukset on helppo ja nopea siirtää toisaalle kriisitilanteessa, mutta Suomen lipun alla purjehtivat alukset ovat suomalaisia aluksia, joista valtiovalta voi ottaa ohjauksen yli, jos kriisi koittaa. Tämä on ymmärretty myös liikenne- ja viestintäministeriössä, sillä liikenneministeri Timo Harakka totesi Merimies-lehdessä 2/2020 :

- Suomen lipun alla seilaaminen antaa viranomaisille parhaan mahdollisuuden puuttua alusliikenteeseen ja ohjata merikuljetuksia vakavissa häiriötilanteissa.

Mitään takeita ei ole sille, että esimerkiksi Viron tai Ruotsin lipun alla oleva alus auttaisi Suomea koronaakin pahemmassa hätätilanteessa. Alus on tuolloin kyseisen maan lippurekisterissä ja kyseinen valtio voi ottaa sen omiin töihinsä, joita poikkeusoloissa varmasti riittää.

Näin ollen Suomen huoltovarmuutta käsittelevien päättäjien on syytä painaa asia kultaisin kirjaimin mieleensä. Jos nyt on tehty päätöksiä kiireessä ja korona-kriisiin vedoten, on aika tehdä kurssin muutos ja luotsattava laiva takaisin väylälle. Maailmassa saattaa olla tulevina vuosikymmeninä liikehdintää ja uusia kriisejä edessä, joten herran pelkoa suurempi voima ovat kylmät realiteetit, että hädän hetkellä vain ja ainoastaan merenkulun osalta Suomen lippuun voi luottaa.