Myrskyisä Pohjanmeri - tyyni pääluottamusmies

Finnlinesin pääluottamusmies Niko Salonen purjehtii Pohjanmerellä

TEKSTI: SIRPA SUTINEN KUVAT: M/S FINNWAVEN MIEHISTÖ JA SAANA LAMMINSIVU

Finnlinesin pääluottamusmies Niko Salonen hoitaa tehtäviään työssä ja vapaalla. Arki sujuu kolmen viikon törneissä Pohjanmereltä Irlannin merelle.

Finnlinesin pääluottamusmieheksi viime vuoden toukokuussa valittu pursimies Niko Salonen (50) työskentelee Belgian ja Irlannin väliä liikennöivällä M/s Finnwave-aluksella. Loppusyksystä lähtien alus on kuljettanut pari kertaa viikossa rekkoja ja trailereita Pohjanmeren rannalta Zeebrüggestä irlantilaiseen satamaan Rosslareen. Irlanninmeren osuutta reitillä Salonen luonnehtii vuoristoratasimulaattoriksi.

– Talvikaudeksi saimme puhuttua kolmen viikon törnit. Aika rankka linja, toteaa Salonen.

Neuvottelutulokseen työjakson lyhentämisestä varustamon kanssa Salonen on tyytyväinen.

­– Edellisessä laivassa samalla reitillä tehtiin vielä neljää viikkoa.

Finnwavella on ollut aina kolmen viikon vuorottelu.

– Nyt uuden linjan myötä meille ehdotettiin neljän viikon vuorottelua, joka saatiin neuvoteltua pysymään kolmessa viikossa. Nyt heiluttaa sen verran, ettei paljon nukuta ja satamat ovat kiireisiä. Se kerryttää univelkaa, selittää Salonen.

Vikaeeraajia vaikea löytää

Finnwaven miehistöstä kuusi on Merimies-Unionin jäseniä. 

- EU-kansalaisia, Unionin jäseniä on messihuoltaja, matruusi ja minä. Kuusi koko laivan miehityksessä. Suurin osa miehistöstä on filippiiniläisiä, päällystössä EU-kansalaisia.

Salonen kertoo, että laivassa on tällä reitillä myös neljä ylimääräistä EU-kansimiestä.

­Ylimääräisinä täkkäreinä on opiskelijoita, joita tarvitaan apuna lastin irrottamisessa ja kiinnittämisessä Rosslaressa Irlannissa.

- Vakituisia täkkäreitä on vaikea saada. Opiskelijat maksetaan aina ulos työjakson päätteeksi. Koulun kanssa on sopimus, että he saavat olla koulusta välillä poissa. Saavat praktiikkaa ja palkkaakin.

Laiva käy Rosslaressa kaksi kertaa viikossa. Merimatka Zeebrüggestä vie reilun vuorokauden suuntaansa. Purku ja lastaus Rosslaressa kestää kymmenisen tuntia.

- ­Meripäivinä tehdään laivan normaaleja huoltohommia. Hektistä menoa.

Laivoilla arjessa tänä päivänä näkyväksi ongelmaksi Salonen kiteyttää pulan henkilökunnasta.

- Laivaan on vaikea saada vikaeeraajia. Jos ei löydy tuuraajaa sairastuneelle, ollaan pulassa. Aika paljon on myös vaihtuvuutta.

Kuva alla: Satamat pitävät pursimiehen ja muut täkkärit M/s Finnwavellakin kiireisinä.

Kursseilta kosolti tietoa

Merillä työskentelyä tulee Salosella kesällä täyteen 33 vuotta.

- Finnlinesilla olen ollut koko ajan. Tässäkin laivalla kymmenen vuotta, samoin M/s Finnpartnerissa.

Hän laskeskelee, että tutuiksi on tullut varustamossa 14 eri laivaa. Kymmenessä vuodessa laiva ehtii tulla erityisen tutuksi.

- Hyvä olisi vaihtaa viiden vuoden välein, pysyisi homma mielenkiintoisena, naurahtaa mies.

Ennen Finnlinesin pääluottamusmieheksi valintaa Salonen ehti olla varustamon varapääluottamusmiehenä kolmisen vuotta.

- Kun silloinen pääluottamusmies siirtyi syrjään, olin ensin puolisen vuotta pääluottamusmiehenä jo ennen seuraavia vaaleja, joissa minut virallisesti valittiin.
Laivaluottamusmiehenä Salonen ehti niin ikään olla jonkin aikaa. Pääluottamusmiehen tehtäviä piti hoitaa jo tovi ennen luottamusmieskurssejakin.

- Covid-aikaan ei luottamusmieskoulutuksia pariin vuoteen järjestetty, eikä kolmannella kerralla saatu tarpeeksi porukkaa. Viime vuonna osallistuin viimeiselle kolmesta tarvittavasta kurssissa. Tehtävässä on ymmärrettävä aimo annos lainsääntöä ja työehtosopimuksia. Peruskurssin ja kahden jatkokurssin lisäksi tietoa saa täydennyskoulutuksissa. Kurssisisällöt ovat Salosella tuoreessa muistissa.

- Kurssit on tosi hyviä. Olen suositellut niitä kaikille, jotka tulevat laivanluottamusmiehiksi.

Hän kiittelee kurssien kokoonpanoa, kun sama porukka pysyy koossa eri kursseilla.

- Hyvä, kun käydään porukassa asioita läpi.

Salonen korostaa myös, että liitosta saa aina tukea, jos siihen on tarve.

- Pyrin myös pitämään varapääluottamusmiestä ajan tasalla, että missä mennään.

Rauhallisuus on valttia

Liki vuoden kokemuksella Salonen tietää, että pääluottamusmiehen rooli vaatii muutakin kuin käydyt kurssit.

- Rauhallinen ihminen on oltava. Kun pääluottamusmieheen otetaan yhteyttä, on usein joku ongelmatilanne ja langan toisessa päässä voi olla hermot kireänä tai tunteet pinnassa.

Edunvalvontaan liittyvät tehtävät ovat merkittävä osa arkea.

- Yhteydenottoja tulee, jos ei ihan päivittäin niin melkein. Aina jotain. Monesti asiat voivat olla pieniäkin. Joku tuntee, että palkanmaksussa on hämminkiä tai muuta vastaavaa. Asiat ratkeavat kyllä liki 99 prosentilla.

Neuvontatehtävät ovat suurin yksittäinen puhelujen sisältö.

- Monesti riittää, että yhdessä katsotaan, onko palkat maksettu oikein. Usein neuvon mihin suuntaan kannattaa mennä tai mihin pitää ottaa yhteyttä.

Finnlinesilla on 18 laivaa, joiden pääluottamusmies Salonen on. Jokaisella laivalla ei ole omaa luottamusmiestä. Siksi moni kääntyy suoraan pääluottamusmiehen puoleen.

- Monilla rahtilaivoilla on vähän EU-miehistöä. On myös paljon virolaisia, jotka eivät kuulut liittoon. Toki jotkut kuuluvat. Joku taas ei ole kiinnostunut.

Uusi näkökulma arkityöhön

Omat kiireensä pääluottamusmiehelle toivat varustamon viime vuonna hankkimat, uudet Superstar-luokan ropax-laivat Naantalin ja Kapellskärin välille.  

- Viime vuosi oli kiirettä, kun tehtiin uusille laivoille sopimukset. Olin mukana sopimusten tekemisessä.  Siinä ollaan yhteydessä sekä työntekijöiden että konttorin kanssa.

Pääluottamusmies on pääluottamusmies myös vapaalla ollessaan.

- Töissä on viesteihin vastaaminen usein hitaampaa kuin vapaalla ollessa. Sähköpostit pääsen lukemaan, mutta puhelin toimii merellä heikosti.

Satama-aikoina pääluottamusmies tekee sen mitä ehtii. Linja on kuitenkin varsin kiireinen ja satamassa on kädet täynnä työtä. Pääluottamusmiehelle hyvitetään tietty määrä työaikaa, riippuen henkilöstömäärästä.

Salonen kertoo kokevansa tehtävän mielenkiintoisena. Hän luonnehtii luottamusmiesroolin avanneen silmiä.

- Pääsee katsomaan tätä hommaa vähän eri kantilta. Pitää ottaa muitakin huomioon kuin itsensä ja oma osasto.