Suomen Merimiesunioni logo
Turvaposti
Medlemstjänst
Näytä alasivut

Ukrainan salainen ase: merenkulkijat

Tämä artikkeli on vapaa suomennos merenkulun uutissivusto gCaptainista. Artikkelin on toimittanut John Konrad 27.2.2022.

gCaptain: Ukraine’s Secret Weapon: Seafarers (27.2.2022)

Keskellä Ukrainan kammottavaa tilannetta maailmalta ja tiedotusvälineiltä on jäänyt huomioimatta Ukrainan merkittävin voimavara: ukrainalaiset merenkulkijat. Ukrainalaisia merenkulkijoita työskentelee useilla Venäjän 2 873 kauppalaivasta.

Lähes jokaisesta maailman satamasta löytyy tänä päivänä ukrainalainen merenkulkija. Itä-Euroopassa on maailman suurin joukko (pooli) korkeasti koulutettuja merenkulkijoita.

Ukrainalainen päällystö, eli alusten päälliköt ja perämiehet, lukeutuvat maailman parhaiten koulutetuimpien merenkulkijoiden joukkoon. 15 prosenttia maailman kauppalaivojen päällystöstä on kotoisin Ukrainasta. Nämä ovat tärkeitä faktoja, kun Venäjä on hyökännyt Ukrainaan.

Merkittävin tieto on kuitenkin se, että ukrainalaisia merenkulkijoita työskentelee useilla Venäjän 2 873 kauppalaivasta.  

Tällä hetkellä ukrainalaiset merenkulkijat ovat keskellä elämänsä vaikeinta tilannetta. Ukrainalaisten päälliköiden ajamat kauppalaivat liikennöivät edelleen maailman merillä turvallisesti ja tehokkaasti, huolimatta siitä että alusten ukrainalaisilla miehistöillä on hyvin syvä huoli heidän perheidensä, sukulaistensa ja ystäviensä voinnista ja turvallisuudesta kotimaassaan Ukrainassa.

Ukrainalainen päällikkö, Oleksiy Luchynco, kertoo tekevänsä työnsä laivalla edelleen tällä hetkellä hyvin ja huolellisesti, mutta hän on isänä hyvin huolissaan kotona Ukrainassa olevista lapsistaan; kuinka he voivat. Hän ei voi lähteä laivalta meriltä heitä tällä hetkellä kotiin auttamaan tilanteessa, jossa lapset ja suku ovat Ukrainassa mitä suurimmassa vaarassa.

- Sillä välin kun olemme täällä merellä töissä, lapsemme piilottelevat Ukrainassa talon kellarissa pommituksia. Saamme laivalle ulkopuolisilta kirjeitä ja kannustusta työhömme, mutta se ei ole riittävästi.

- Pyydän teitä kaikkia tukemaan Ukrainaa! Tarvitsemme lahjoituksia rahoittamaan armeijaamme sekä varoja ylläpitämään sekä säilyttämään Ukrainan valtion. Uskon maahamme ja armeijaamme. Kaikki kunnia Ukrainalle!”, päällikkö Luchyncon kertoo gCAptainin haastattelussa.

Päällikkö Luchynco lupaa jatkaa työtään ja kuljettaa maailmankaupan tuotteita edelleen turvallisesti perille, vaikka purjehdusreitit ovat vaaralliset. Ainoa asia, mitä hän pyytää, on pieni lahjoitus/tuki Ukrainan armeijalle. Luchyncon pyyntö on pieni, ottaen huomioon sen että hänellä on vastuullinen työ maailmankaupan kuljetusketjussa.

Miten ukrainalaiset merenkulkijat voisivat taistella vastaan?


Ukrainalaiset merenkulkijat ovat arvostettuja osaajia. Mitä hyväsydämisin ihminen voi kuitenkin taistella vastaan, jos hänen perhettään uhataan.

Mitä jos ukrainalaiset merenkulkijat, jotka työskentelevät venäläisillä laivoilla, ankkuroisivat laivat protestiksi? Mitä jos ukrainalaiset merimiehet venäläisillä laivoilla eivät voisi työskennellä, koska venäläiset varustamot ja yhtiöt eivät voi käsitellä SWIFT-maksuja.

Tai pahempaa. Mitä jos he upottaisivat venäläisiä laivoja tai Ukraina kääntäisi/pysäyttäisi venäläisiä aluksia mm. pakotteiden seurauksena.

Mitä jos ukrainalaiset merenkulkijat kieltäytyisivät lähtemästä maailman merkittävimmistä tavaravirtojen satamasta, kuten Los Angelesista, kunnes USA:n merivoimat ovat turvaamassa kauppalaivojen kulkua Mustallamerellä Venäjän iskuilta.

Mitä jos ukrainalaiset merenkulkijat ankkuroituisivat Suezin kanavaan kunnes venäläisten sotalaivojen kulkemien Bosborinsalmesta estetään, jolloin ne eivät enää voi kuljettaa ammuksia, polttoainetta ja tarvikkeita Etelä-Ukrainaan.

Tai mitä jos Ukrainan 76 442 merimiestä aloittaisivat lakon huomenna?

Pahin skenaario


Maailma muistaa vielä hyvin viime vuonna 2021 tapahtuneen M/s Ever Givenin juuttumisen Suezin kanavaan. Vahingon vaikutukset heijastuvat vielä tänäkin päivänä maailmankauppaan. Tälläkin hetkellä ukrainalaiset merenkulkijat voisivat helposti pysäyttää - ei vain Suezin kanavaa, vaan myös liikenteen Panaman kanavassa ja Malakansalmessa.

Kaikki edellä mainitut esimerkit ovat vain toistaiseksi skenaarioita. Ukrainalaiset ovat arvostettuja merenkulkijoita, joilla on vuosisatojen kokemus merenkulusta. He ovat merenkulkijoita, jotka ovat aina panostaneet turvalliseen merenkulkuun ohi omien intressiensä tai halujensa.

Tällä hetkellä päällikkö Luchyno kysyy vain yhtä pientä asiaa: lahjoitusta. Mitä jos hän kysyisi paljon enemmän?

Artikkeli on luettavissa alkuperäisenä englanniksi gCaptainissa: Ukraine’s Secret Weapon: Seafarers (27.2.2022)

(Artikkelista löytyy myös video, jossa päällikkö Luchyno kertoo ukrainalaisten merimiesten tilanteesta.)