Suomen Merimiesunioni logo
Turvaposti
Medlemstjänst
Näytä alasivut

8.2.2019

Viking Line käynnisti 25 henkeä koskevat yt:t – samaan aikaan Turun satama ilmoitti investoinnesta. Tulevaisuudessa turvatarkastus toimii kuin lentokentillä.


Viking Line -varustamo ilmoitti 4. helmikuuta aloittavansa maaorganisaationsa uudelleenjärjestelyn, jonka johdosta 25 kokopäivätoimista työpaikkaa ovat uhattuina. Yhtiön mukaan maaorganisaation palveluksessa työskentelee tällä hetkellä yhteensä 635 henkeä, jotka tulevat Suomesta, Ahvenanmaalta, Ruotsista, Virosta ja Saksasta.

Ennen 4. helmikuuta alkaneita yt-neuvotteluita Viking Line lopetti jo Turun keskustassa toimivan matkamyymälänsä, jossa Thalian vuokrasopimus loppuu eikä vastaavaa myymälää ole otettu keskustassa käyttöön toisin kuin kilpailijalla.

Viking Linen maaorganisaation uudelleenjärjestelyn ajoitus on erikoinen ja se sotii vastaan Turun sataman suunnitelmia laajentaa toimintaansa. SVT Nyheter ilmoitti nimittäin (6.2.2019) vain kaksi päivää Viking Linen yt-neuvotteluiden käynnistämisen jälkeen, että Turun satamassa alkaa vuonna 2020 kehittämishanke, jonka myötä Turun sataman kontrolli tiukentuu.

Tulevaisuudessa laivojen lähtöselvitykset Turussa tulevat muistuttamaan lentokenttien turvatarkastuksia. Sataman mukaan matkustajamäärät ovat kasvussa ja satamassa otetaan käyttöön myös matkatavaroiden tarkastus. Näin ollen turvatarkastus vaatii paljon henkilökuntaa ja sinne on kenties rekrytoitava jopa enemmän työntekijöitä.

Turun satamassa toimivan Viking Line -varustamon nyt alkaneiden yt-neuvotteluiden käynnistäminen on lyhytnäköinen kananlento, sillä jos yhtiö aikoo nyt irtisanoa maahenkilöstöään, joutuu se tulevaisuudessa palkkaamaan sitä lisää.

Viking Line perustelee väenvähennystarvettaan toiminnan modernisoimisella ja matkailualan rakennemuutoksella sekä digitalisaatiolla. Yhtiön mukaan 70 prosenttia matkavarauksista tehdään verkossa. Tämä ei poista kuitenkaan faktaa, että 30 prosenttia matkavarauksista tehdään toisaalla, eli perinteisellä matkamyynnillä. Tähän on panostanut vahvasti kilpailijavarustamo Tallink Silja, jolla on edelleen matkamyymälät Turussa ja Tampereella, joissa esimerkiksi paljon risteilevät eläkeläiset ja lapsiperheet voivat asioida. Eläkkeellä olevalla vanhusväestöllä on mielenkiintoa risteilyihin, jotka tuottavat heidän elämäänsä iloa ja kaivattua vaihtelua. Monet heistä eivät osaa tai pysty ostamaan risteilyä omin avuin netistä. Tarvitaan siis osaavan ja ammattitaitoisen henkilökunnan apua, myyntipalvelupiste, johon saapua.