Suomen Merimiesunioni logo
Turvaposti
Jäsenpalvelu
Näytä alasivut

6.10.2021

Raahen sataman tuotteista yli 80 prosenttia kuljetetaan suomalaisilla laivoilla

TEKSTI: SAANA LAMMINSIVU KUVAT: RAAHEN SATAMA, ARCTIA JA ESL SHIPPING

Raahen satama kuuluu kuljetettuina tonnimäärinä Suomen suurimpiin satamiin. Raahesta laivataan terästä, raaka-aineita, sahatavaraa, projektilasteja, jonkin verran kontteja sekä kemikaaleja, bulkkitavaraa: kaikenlaista laidasta laitaan.

Raaheen sataman kaikista kuljetuksista tonnimäärissä laskettuna yli 80 prosenttia kuljetetaan suomalaisilla aluksilla. Tämä on suomalaisten satamien joukossa korkea osuus, Tilastokeskuksen ulkomaan alusliikennetilastot osoittavat. Raaheen liikennöi esimerkiski ESL Shippingin, Meriauran ja Prima Shippingin aluksia.

- Raahen Satamassa päästään tänä vuonna 5,6 miljoonan tonnin kuljetusmääriin. Kasvua on ollut kaikilla segmenteillä: sahatavarassa, projektilasteissa, bulkkilasteissa tehtaalle ja tuotekuljetuksissa, Sataman toimitusjohtaja Pauli Sarpola katselee tilastoja.

Ilmakuva Raahen satamasta.

Kierrätysteräksen vastaanottamiseen valmistaudutaan


Erityisesti Raahen terästehtaalta laivataan paljon tuotteita maailmalle. Suomalainen ESL Shipping kuljettaa tehtaalle raaka-aineita ja varustamon tytäryhtiö AtoB@C hoitaa valmiit tuotelaivaukset. ESL Shipping osti ruotsalaisen AtoB@C-varustamon vuonna 2018.

ESL Shippingin kuivarahtialus M/s Haaga Raahen satamassa. Alus on maailman ensimmäisiä ympäristöystävällisiä kuivarahtialuksia, sillä se kulkee LNG:llä, eli nesteytetyllä maakaasulla.

- Tehtaan kanssa käydään parhaillaan ensi vuoden tuotantoja läpi. Lähivuodet näyttävät hyviltä ja tuotanto pyörii täysillä. Se on sitten eri juttu, jos teräksen markkinat heilahtelevat, niin sitten se näkyy meilläkin, Sarpola toteaa Raahen Satamassa olevan valoisat näkymät.

- Globaalisti kierrätysteräksen käyttö tulee kasvamaan, kun hiilipohjaiset malmit jäävät pois ja ne tullaan korvaamaan kierrätysteräksellä, Raahen Sataman toimitusjohtaja Pauli Sarpola tietää.

Sen tähden hän tekee jo suunnitelmia kierrätysteräksen vastaanottamisesta. Kierrätysterästä on eri laatuisia.

- Terästeollisuuden globaalien esitysten mukaan kierrätysteräksen käyttö jopa kolminkertaistuu. Tämän mahdollistavat valokaariuunit, joihin voi laittaa kierrätettyä teräsromua. Kierrätettyä teräsromua tarvitaan raaka-aineeksi muualtakin kuin Suomesta, mikä tietää mahdollisia töitä merikuljetuksille.

- Onhan nämäkin olleet suunnitelmissa, mutta ei niistä ole vielä kauheasti huudeltu. Suunnitella pitää, että pystytään sitten esittelemään asioita sekä mahdollistamaan, asioita, Sarpola raottaa verhoa.

Raahen satamassa on arvion mukaan vuoden 2021 loppuun mennessä yhteensä 675 laivakäyntiä.

Arctia-varustamon jäänmurtaja Kontio tarjoaa talvimerenkulun palveluita Perämerellä ja avustaa Raahen satamaan saapuvia kauppalaivoja talvella. Kuva: Arctia

- Raahen satamasta Englantiin suuntaava liikenne on kasvanut jonkin verran, sinne on viety sahatavaraa ja se on kasvava trendi. Sahatavaraa on laivattu aiemmin yksittäisinä kontteina teräslaivojen mukana, mutta nyt Raahesta on ajanut jopa yksittäisiä sahatavaralaivoja. Raahesta sahatavaraa kuljetetaan pääosin AtoB@C:n laivoilla.

Raahen sataman kautta kuljetetaan projektilasteja


Raahen satamassa on kaksi satamanosaa: Lapaluodon osa, joka on Raahen Satama Oy:n omistama ja SSAB:n sataman puoli, jonka omistaa SSAB.

- Hooli Stevedoring Oy:lla on töissä noin 50 ahtaajaa ja tehtaan puolella väkeä varmasti saman verran, toimihenkilöt päälle. Raahen satamassa on töissä toistasataa henkeä ja päälle välillinen työvoima, Raahen Sataman toimitusjohtaja Pauli Sarpola laskeskelee.


Sataman kautta kuljetaan paljon projektilasteja, kuten tuulimyllyn osia.

- Tuulivoima työllistää asennustyömailla ja täällä satamassa on myös kokoonpanoa.

Raaheen suunnitellaan myös Hanhikiven ydinvoimalaa Pyhäjoelle, joka on Fennovoiman hanke.

- Viime kesänä hanke jälleen virkistyi. Lupaprosessi on venynyt pitkälle, mutta nyt on väläytetty, että lupa saattaisi tulla vuoden 2022 mennessä.

Mahdollinen ydinvoimalan rakentaminen tietäisi toteutuessaan töitä myös merikuljetuksille.

- Ydinvoimalan rakentamiseen liittyen on paljon meriliikennettäkin. Sen tiedän, että siellä on suomalaisia varustamoitakin mukana, Raahen Sataman toimitusjohtaja tietää.

Raahessa harjoitetaan myös paljon puunjalostusta ja alueella on talonrakennusta: elementtitehtaita.

- Toistaiseksi elementeistä suurin osa kulkee rekoilla, mutta meritiet olisivat myös suora ja tehokas kuljetusmuoto.

- Välillä saamme kyselyitä, olisiko elementtejä mahdollista toimittaa laivoilla ja asiasta on keskusteltukin. Isoista projekteissa olisi järkevä käyttää laivakuljetusta, Raahen Sataman toimitusjohtaja Pauli Sarpola Raahen Sataman tietää.

LUE LISÄÄ AIHEESTA:
 

Raahen terästehtaalta valmistuu tulevaisuudessa maailman päästöttömintä terästä

Raahen satama

#PORTOFRAAHE (Instagramissa hyviä kuvia ja videoita Raahen satamasta)