Suomen Merimiesunioni logo
Näytä alasivut

5.9.2019

Kansainväliset öljytankkerikuljetukset pohjautuvat halpatyövoiman käyttöön

Kuluneella viikolla on noussut esiin kansainvälisten öljytankkerikuljetusten pimeä puoli: halpatyövoima, jolla kuljetuksia hoidetaan. Näin on ainakin ahvenanmaalaisessa Lundqvist-varustamossa, jossa on käynyt kansainvälisissä tarkastuksissa ilmi, että alusten matruuseille on maksettu jopa vain 1 048 euron kuukausipalkkaa. Se on palkka, jolla ei länsimaissa elä.

Varustamon toimitusjohtaja Ben Lundqvist puolustaa miehistölleen maksamia palkkoja.

”Työskentelemme kansainvälisillä markkinoilla ja emme voi maksaa enempää kuin kilpailijamme tekevät, kun kyseessä ovat mukavuuslippulaivat”, Lundqvist kommentoi 4.9.2019 Hufvudstadsbladetissa.

Lundqvist-varustamon alukset seilasivat vuosikymmeniä sitten Suomen lipun alla. Varustamo siirsi kuitenkin kaikki aluksensa niin sanottujen mukavuuslippujen alle, jonka jälkeen Ben Lundqvist on saanut kasvatettua varustamotoimintaansa ja tällä hetkellä varustamolla on 10 tankkilaivaa. Ahvenanmaan rikkaimpiin henkilöihin lukeutuvat Lundqvist on pystynyt investoimaan myös aivan uuteen tonnistoon. Varustamo uutisoi 5. heinäkuuta Ålands Sjöfartissa taloudellisen tilanteensa näyttävän valoisalta: varustamoon kuuluvat Alfa ja Hildegaard ovat tehneet yhteensä reilun 46 miljoonan liikevaihdon viimeisen vuoden aikana, liikevaihdon jääden 20 miljoonaa euroa plussalle.

Kansainvälinen öljybisnes näyttää olevan tuottoisaa, joten on erikoista että tällaisilla liikevoitoilla ei ole mahdollista maksaa työntekijöille sitä palkkaa, mikä heille kuuluisi. Öljytankkerien miehistöt eivät ole suuria, joten miljoonien liikevoittoa tekevä varustamo ei työvoimakustannuksiin kaadu. Lundqvist-varustamon mukavuuslippulaivoilla tulisi noudattaa ITF:n standardisopimusta, jossa matruusin palkka tankkilaivalla on noin 3 000 euroa kuussa.

Vaikuttaakin siltä, että varustajien ahneudella ei ole pohjaa. Alukset, jotka on rekisteröity mukavuuslippuvaltioihin pyrkivät työvoimakustannusten lisäksi välttelemään veroja. Varustamot, jotka kuljettavat maailman merillä rahteja halpatyövoimalla vievät työtä varustamoilta, jotka maksavat kotimaihinsa veroja ja noudattavat työehtosopimuksia. Lundqvist-varustamon alukset seilaavat mukavuuslippujen alla ja kuljettavat rahtia erittäin alhaisilla työvoimakustannuksilla. Katteet öljybisneksessä ovat kovat, joten miten se voi olla mahdollista.  

Lundqvist-varustamo kuljettaa muun muassa Shellin, Conoco Philllipsin, Exxonin ja Chevronin tuotteita. Ovatko öljy-yritykset tietoisia, että niiden kuljetuksia hoidetaan halpatyövoimalla ja kuinka laajasta ilmiöstä on kaikkiaan kyse mustan öljyn markkinoilla? Kuluttajat tulevat yhä tietoisemmiksi tuotteiden ja kuljetusten alkuperästä ja eettisyydestä, joten tällä hetkellä näyttää siltä, että ollaan hyvin kaukana siitä.