Suomen Merimiesunioni logo
Turvaposti
Jäsenpalvelu
Näytä alasivut

27.4.2022

Brittiläisen P&O Ferry-varustamon ongelmat jatkuvat: M/s European Causeway ajelehti Irlanninmerellä blackoutin seurauksena

Iso-Britannialainen P&O Ferry varustamo irtisanoi 800 työntekijänsä maaliskuussa. 26.4.2022 varustamon M/s European Causeway-alus ajelehti Irlanninmerellä blackoutin seurauksena. Alus on sittemmin avustettu Larnen satamaan.

Brittivarustamo P&O Ferry paistattelee saarivaltion lehdistössä viikosta toiseen, mutta ei positiivisessa valossa. Dubailaisomisteinen varustamo irtisanoi maaliskuussa kaikki 800 työntekijäänsä. Alusten entinen, brittiläinen miehistö korvattiin halvemmalla miehistöllä. Ammattiliitot ovat kritisoineet voimakkaasti irtisanomispäätöstä ja järjestäneet mielenosoituksia, päättäjiä on vaadittu tilille ja brittiläinen lehdistö uutisoinut asiasta kiivaasti.

Matkustajat pimennossa mitä aluksella tapahtui blackoutin aikana


Uutisoitavaa riittääkin, sillä P&O-varustamo näyttää purjehtivan ongelmasta toiseen. 26.4.2022 varustamon M/s European Causeway ajelehti Irlanninmerellä Larnen blackoutin seurauksena. Asiasta uutisoi muun muassa Daily Record-sanomalehti.

Sanomalehti Belfast Telegraphin mukaan aluksen matkustajat olivat epävarmoja, eikä heille kerrottu mitä aluksella tapahtuu sähkökatkoksen aikaan. M/s M/s European Causeway saatiin sittemmin kuljetettua ankkuriin läheiseen Larnen satamaan, kun se oli ajelehtinut merellä useita tunteja onnettomuuden tapahduttua.

Matkustaja-alusten miehittäminen vähän koulutetulla ja halvemmalla miehistöllä vaarantaa merenkulun turvallisuuden


Ammattiliitto RMT (The National Union of Rail, Maritime and Transport Workers) pitää M/s European Causewayn tapausta huolestuttavana.

”Alukselta kuullut raportit blackoutista ovat syvästi huolestuttavia myös aluksen miehistöä ja matkustajia ajatellen, ammattiliitto RMT:n pääsihteeri Mick Lynch kommentoi.

”Matkustaja-alusten miehittäminen vähän koulutetulla, huonosti varustetulla, ylityöllistetyllä ja merkittävästi alipalkatulla miehistöllä vaarantaa vakavasti merenkulun turvallisuutta. P&O-varustamolla on tällä hetkellä paljon turvallisuuteen liittyviä ongelmia varustamon välinpitämättömien omistajien tiimoilta. Voimme vain toivoa, etteivät ongelmat johda vielä vakavampiin seurauksiin, RMT:n pääsihteeri Mick Lynch ristii kätensä.

Myös ammattiliitto RMT:n kansallinen sihteeri Darren Procter on nostanut vahvasti esiin P&O-varustamoon liittyvät ongelmat.

”Kuinka usein näette matkustajavarustamon lehdistön pääkannessa? P&O Ferries on tullut tunnetuksi lehdistössä jatkuvasti vähemmän mairittelevassa valossa. BoycottP&O”, Procter vaatii.

P&O FERRY-VARUSTAMON TILANTEEN TAUSTAA:

Iso-Britannian suurin matkustajalaivavarustamo P&O Ferries irtisanoi 17.3.2022 kaikki 800 työntekijäänsä varustamon eri laivoilta. Heidät vaihdettiin halvempaan, ulkomaalaiseen miehistöön.

Varustamolla on yhteensä 20 matkustaja-alusta eri reiteillä. Irtisanomisilmoitus saapui työntekijöille kuin salama kirkkaalta taivaalta Teams-palaverin yhteydessä. Varustamo liikennöi neljällä reitillä: Doverista Calaisiin, Hullista Rotterdamiin, Liverpoolista Dubliniin ja Cairnryanista Larniin.

P&O Ferries on perustettu vuonna 2002. Vuonna 2019 yrityksen osti dubailainen sulttaani (Sultan Ahmed bin Sulaiyen). Yritys kuuluuu DP World-konserniin.

Iso-Britannian ammattiliitot ovat vaatineet toimia varustamon laittomien irtisanomisten peruuttamiseksi ja kutsuvat tilannetta skandaalimaiseksi petokseksi. Varustamon dubailaisen omistajan, Sultan Ahmed bin Sulaiyenin, toimia on kutsuttu häpeällisiksi.

Aiheesta lisää: Iso-Britannialainen P&O-varustamo irtisanoi kaikki 800 työntekijäänsä eri aluksiltaan ja yrittää vaihtaa heidät halvempiin työntekijöihin