Suomen Merimiesunioni logo
Näytä alasivut

4.6.2020

Korona on johtanut sekä Viking Linellä että TallinkSiljalla liki koko henkilökunnan lomautuksiin. Miksi Mariella ja Silja Serenade eivät kelvanneet?


TEKSTI: SINI SILVÀN

Korona on johtanut sekä Viking Linellä että TallinkSiljalla liki koko henkilökunnan lomautuksiin. Tilannetta leimaa epävarmuus. Sadat odottavat päätöksiä jatkosta sekä kodeissa että laivoilla. Rahtiliikenteessä korona tarkoittaa vähintäänkin tehokkaampaa hygieniaa, satamissa laivoihin pääsyä ja niistä poistumista rajoitetaan.

Viking Line Oy:n pääluottamusmies Tero Palokoski kertoo, että matkustaja-aluksilta on lomautettu liki koko henkilökunta.  Koronakriisin alkaessa Viking Linelta lähti 1 150 lomautusilmoitusta. Osa lomautetuista on jo otettu takaisin töihin. Laivat muuttuivat kriisin myötä käytännössä rahtialuksiksi.

"Laivoissa on ollut juuri se miehistö, mikä rahtialukseen tarvitaan."

Palokoski pitää tilannetta kuitenkin järkyttävänä, esimerkiksi Viking Linen M/s Mariella ja TallinkSiljan M/s Silja Serenade seisovat Helsingin satamassa. Laivoissa on lähinnä vain pakollinen käyttömiehistö pitämässä huolta, että alukset pysyvät toimintakuntoisena.

Viking Linen M/s Mariella on seissyt työtä vailla Helsingin Hernesaaressa maaliskuusta lähtien. Aluksen miehistö on lomautettu. Samaan aikaan sen vierestä Suomeen rahtia on kuljettanut Viron lipun alla purjehtiva Tallinkin M/s Megastar, jolle Huoltovarmuuskeskus myönsi taloudellista tukea.

Viking Linen aluksista M/s Gabriella liikennöi Helsingin ja Tallinnan väliä. M/s Viking Grace ja M/s Amorella liikennöivät Turun ja Tukholman välillä. Huoltovarmuuskeskus on antanut aluksille taloudellista tukea 18. kesäkuuta saakka, jotta yhteiskunnan kannalta kriittinen rahtiliikenne toimii. Alukset ovat kuin aavelaivoja. Jos Viking Gracella on sesonkiaikana vuorossa 230-240 henkeä töissä, nyt siitä on töissä vain murto-osa, 30-40 työntekijää. Kourallinen matkustajia häviää laivaan kuin siellä ei olisi ketään. Tilanteet muuttuvat kuitenkin nopeasti. On mahdollista, että pian kotimaan matkalle tai risteilylle voi jo mennä.

"Korona on tarkoittanut asioita, joille ei voi tehdä mitään, paitsi sopeutua. Olen iloinen, että irtisanomisiin ei ole turvauduttu, eikä niistä ole puhuttu. Se luo uskoa tulevaisuuteen, ettei tämä ole pysyvä tilanne", Palokoski sanoo.

Alkuun ei uskottu, että poikkeustilanne kestäisi näin kauan. Pörssiyhtiö työnantajana tarkoittaa lisäksi, että kurssit voivat heilahdella rajustikin. Vaikeassa tilanteessa asioita on kuitenkin viety eteenpäin hyvässä hengessä molemmin puolin. Eniten Palokoski on huolissaan ihmisten voinnista. Taloudelliset vaikeudet vaikuttavat myös henkiseen jaksamiseen.

Yhteishenki laivalla pelaa


Auli (Lotta) Rantanen toimii hyttisiivoojana ja laivaluottamusmiehenä Viking Linen M/s Amorellalla. Laiva on liikkunut huoltovarmuusaluksena väliä Turku-Långnäs-Tukholma koko kevään ilman keskeytyksiä.  Henkilökuntaa on ollut laivalla 33 ja matkustajia noin 60 suuntaansa.  Matkustajat ovat olleet lähinnä rekkamiehiä.

"Siivousapua ei ole tullut maista, joten omalla porukalla on siivottu hytit, yleiset ja henkilökunnan tilat. Kiitos hyvän yhteishengen, kaikilta osastoilta on tullut apuvoimia."

Tax freet ovat olleet avoinna muutamia tunteja päivässä. Ravintoloita on auki vain yksi, Bottega Bar, sekin samalla lailla muutaman tunnin päivässä.

"Ravintolassa annostellaan kaikki valmiiksi. Lämpimän ruoan suhteen asiakkaalta kysytään, haluaako sen syödä hytissään tai laivan yleisissä tiloissa."

Osa laivasta on suljettu ja avoinna olevaa tilaa siivotaan ja desinfioidaan tavanomaista paremmin. Käsidesiä on saatavilla ympäri laivaa ja käsien pesusta muistutetaan koko ajan.

"Epätietoisuus tulevaan pelottaa ja mietityttää, ehkä meitä kaikkia. Kun tämä hässäkkä alkoi, jokainen mietti, että muutama kuukausi ja kaikki palaa normaaliin. Nyt sitä viimeistä lomautuspäivää ei olekaan tiedossa ja on kysymyksiä, mihin ei ole vastauksia: koska, mitä, mihin ja milloin. Huoltovarmuus on kuitenkin antanut laivoille mahdollisuuden liikkua. Siitä olemme tyytyväisiä", Rantanen sanoo.

Laivalla kaikki ovat puhaltaneet yhteen hiileen.

"Meillä on ollut hieno tunnelma kaikesta huolimatta, vaikka olisihan jo kiva nähdä kaikki töissä ja että elämä olisi normaalia."

Se ikävin kysymys: miksi Silja Serenade ei kelvannut?
 

Tallink Silja Oy:n M/s Silja Serenade on seisonut Helsingissä koko koronakriisin ajan. Aluksen laivaluottamusmies, Merimies-Unionin hallituksen jäsen Satu Valapuro kertoo, että töissä on 20 henkeä, kun normaalitilanne artisteineen kaikkineen on jopa 250-270 henkeä. Töitä tekee pari henkeä keittiöpuolella, lisäksi paikalla on kone- ja kansimiehiä. Alus ehti käydä ennen vappua myös telakalla. Nyt tehdään ilmastointiremonttia, koska huoltotöiden tekeminen on helppoa, kun matkustajia ei ole.

Eniten laivalla on harmittanut se, että Serenade seisoo, kun taas Ruotsin lipun alla kulkeva M/s Galaxy on päässyt liikkumaan Huoltovarmuuskeskuksen tuella. Serenadella oli kriisin alkaessa jo täysi valmius lähteä vaihtopariksi Turun ja Tukholman välille M/s Baltic Princessille.

"Päällikkö oli luvannut, että kun pyyntö tulee, Silja Serenade lähtee vuorokauden varoitusajalla ajamaan Turku-Tukholma väliä. En tiedä, minkä takia meidän laivamme ei kelvannut huoltovarmuusalukseksi", Valapuro harmittelee.

TallinkSiljan Suomen lipun alla purjehtiva M/s Silja Serenade seisoo Helsingissä, vaikka alus miehistöineen oli valmiina lähtemään Turun linjalle töihin. Huoltovarmuuskeskus antoi taloudellista tukea kyseisellä linjalla mm. Ruotsin lipun alle purjehtivalle M/s Galaxylle. Nyt Silja Serenaden miehistö on lomautettu, eikä töiden alkamisesta tietoa.

Tallink Siljalta on lomautettu hurja määrä, 630 vakituista työntekijää. Valtaosin lomautukset on tehty 90 päiväksi heinäkuun alkuun saakka. Uudet yt-neuvottelut ovat kuitenkin jo käynnissä jatkosta. Töissä on nyt Baltic Princessillä noin 53 henkeä kerrallaan.

Kiitoksia Kuljetusalan Työttömyyskassat: hakemukset on käsitelty ajallaan
 

Laivaluottamusmiehelle tilanne tarkoittaa yhteydenottoja. Miehistössä on paljon alkuperäiskansaa, työntekijöitä, jotka ovat olleet jo 30 vuotta Silja Serenadella. Ikinä aiemmin heillä ei ole ollut tarvetta hakea ansiosidonnaista päivärahaa.  

"Aika hyvin on pelittänyt meidän oma Kuljetusalan Työttömyyskassamme eli kymmenen pistettä sinne. Paria tapausta lukuun ottamatta kaikki on mennyt ihan loistavasti", Valapuro kuitenkin kiittää.

Viimeksi työntekijöitä säikäytti otsikko ”Tallink Silja irtisanoo 450”, mikä johti kuitenkin harhaan. Irtisanomiset koskivat Ruotsin lipun alla toimivaa liikennettä ja Ruotsista suomalaisille tuttu lomautuskäytäntö puuttuu kokonaan. Sikäläisen lainsäädännön mukaan työntekijät lomautusten sijaan irtisanotaan. Se tarkoittaa kuitenkin jopa 5-6 kuukauden palkan maksamista ja kun liikennöinti taas jatkuu, ihmisiä otetaan takaisin töihin.

"Pelättiin, kun mentiin EU:hun. Sitten pelättiin, kun meidät myytiin Tallink-Siljalle. Aina on pelätty myös lipun vaihtumista, pelko on ollut osa elämää", Valapuro sanoo.

Toiveissa on kuitenkin, että Silja Serenade pääsisi pian liikenteeseen. Sitä ollaan valmiita liikuttamaan pienelläkin, 800 hengen matkustajamäärällä. Laivoilla on myös mietitty uusia ratkaisuja: mihin laitetaan käsienpesu- ja desinfiointipisteitä. On pohdittu, avataanko buffetravintolaa ollenkaan tai millä tekniikalla se voisi toimia.

"On mietitty kaikin mahdollisin tavoin, miten laiva olisi turvallinen ja saisi luvan liikennöidä."

"Harmittaa vain sekä lomautettujen puolesta, mutta on myös todella paljon määräaikaisia, jotka ovat olleet vuosikausia töissä, koska heille seuraavan kerran löytyy töitä ja milloin elämä normalisoituu", Valapuro sanoo.

Rahti kulkee, mutta maissa ei käydä turhaan
 

"Tietenkin ikäviä uutisia saa lukea, mutta me olemme vielä siinä suhteessa onnellisessa asemassa, että Langh Shipin kaikki viisi laivaa ajavat ainakin tällä hetkellä normaalisti. Kolme alusta ajaa Outokummun rahtia, kaksi muuta on konttiliikenteessä", pääluottamusmies Juha Karhu Langh Ship Oy Ab:stä kertoo.

Karhu itse tavoitettiin M/s Marjatalta, joka oli rauta- ja rosterirullalastissa matkalla Torniosta Hollannin Terneuzeniin. Langh Ship ajaa kolmella laivalla Outokummun Tornion terästehtaan ja Euroopan satamien välillä rautaa ja sidosaineita.

Siinä suhteessa korona on muuttanut käytäntöjä, että agentit eivät satamissa tule enää käymään laivoilla, he jättävät paperit postiluukkuun.

"Laivoilla ei käy ylimääräistä väkeä. Paikat myös desinfioidaan ennen ja jälkeen, kun luotsit tulevat laivaan. Normaalisti, jos olisi satamissa päässyt käymään maissa, niin nyt ei päästä. Messissä ja yleisissä tiloissa on desinfiointiaineita käytössä. Luotsit tulevat brykalle ulkokautta, sisällä olo on minimoitu. Osalla luotseista on maskit, osalla ei."

Laivoissa siivousta on tehostettu, sisällä kaiteet ja rappusten kaiteet käydään nyt läpi normaalia useammin. Myös muissa rahtialuksissa käytännöt ovat Karhun tietojen mukaan melko samanlaisia.

Suomalaismiehistön vaihdot on voitu hoitaa suhteellisen normaalisti. Suurimmat ongelmat ovat virolaisilla, ukrainalaisilla tai filippiiniläisillä.

"Virolaisilla ei ole vielä ongelmia tulla, vaikka lennot on peruttu. Vaihdot onnistuvat, vaikka ne ovat olleet hankalampia."

Filippiiniläiset ovat tehneet pitempiä työjaksoja. Vaikka Suomesta pääsisi lähtemään, pääkaupunki Manila on ollut suljettu. Kotimaassaan miehistö ei olisi päässyt omille kotisaarilleen.

"Ainakaan vielä koronaa ei ole miehistössä ollut kenelläkään. Kyllä siitä on puhuttu, että jos joku taudin saa, sen saavat varmaan kaikki. Tietenkään aina ei tiedä, mitä ihmiset lomillaan tekevät, mutta onneksi meillä on ollut niin valveutunutta henkilökuntaa ja kaikki ovat pysyneet terveinä."

"Kaikin puolin on koitettu välttää kontaktia muuhun maailmaan, kun ollaan töissä. Käytännössä kaikki ylimääräinen väki on koitettu sulkea laivoilta pois."