Suomen Merimiesunioni logo
Näytä alasivut

21.10.2020

Vuosaaressa rahtiliikenne kannattelee sataman toimintaa, mutta satamavalvojilla yt-neuvottelut käynnissä

TEKSTI: TIINA TENKANEN KUVAT JA VIDEO: SAANA LAMMINSIVU

Korona on kurittanut myös satamayhtiöitä. Helsingin Satama Oy:n mukaan rahtiliikenne kannattelee toimintaa, kun matkustajaliikenteen määrä jää alle puoleen viime vuoden määrästä kuluvan vuoden osalta.

Helsingin Satama reagoi heikentyneeseen taloustilanteeseen säästöohjelmalla, jonka osana lomautettiin noin 90 työntekijää. Lomautus on kaksiosainen: enintään 30 päivää tämän vuoden puolella sekä 30 päivää ensi vuoden alkupuolella. Helsingin Sataman johtoa eivät lomautukset koske, mutta se osallistui säästöihin luopumalla tämän vuoden lomarahoistaan.

Toimitusjohtaja Ville Haapasaari toteaa, että tänä vuonna tavaraliikenteen odotettiin kasvavan vähintään viime vuoden tapaan.

— Tavaraliikenteen osalta jäämme pakkaselle noin 9 prosenttia, hän kertoo.

Langh Shipin M/s Aila kesäkuussa 2020 Vuosaaren satamassa.

Helsingin Sataman liikevaihdon oletetaan putoavan noin kolmanneksella viime vuodesta. Tilikaudella 2019 yhtiön liikevaihto oli 95,5 miljoonaa euroa ja tulos 8,2 miljoonaa euroa. Vastaavasti tilikauden nettotulosprosentti oli 8,6.

Elpymiseen kolme vuotta


Koronapandemia ei kuitenkaan jatku ikuisesti. Haapasaaren mukaan koronan aiheuttama taloudellinen kuoppa ei vastaa 12 vuoden takaista finanssikriisiä. Hän arvioi, että tavara- ja matkustajaliikenteen elpyminen alkaa ensi keväänä.

— Palautuminen jatkuu vuoteen 2022 tai 2023 saakka. Lähimatkustaminen lähtee ensimmäisenä kasvuun, hän ennakoi.

Helsingin Sataman kautta kulkeva matkustajaliikenne jää runsaat 60 prosenttia pienemmäksi kuin viime vuonna. Silloin matkustajia kulki 12 miljoonaa Helsingin Sataman matkustajaterminaalien kautta. Poikkeustilan aikaan matkustaja-autolauttaliikenne oli käynnissä pääosin, mutta ilman matkustajia.

Satamavalvoja Jani Malmi vastaanottamassa Viking Linen M/s Gabriellaa Katajanokan terminaalissa keväällä 2020. Satamavalvojat työskentelevät myös Katajanokan terminaalissa ja Länsiterminaalissa. Etenkin Länsiterminaaliin saapuu kesäisin normaaliolosuhteissa paljon risteilyaluksia.

Helsinki on ollut myös kansainvälisten risteilyalusten kauttakulkusatama. Aluksia on vieraillut Helsingin satamissa vuosittain noin 300, mutta tänä vuonna ei yhtäkään.

— Voi viedä pidempään, että kansainväliset turistit alkavat jälleen tulla Suomeen. He palaavat Helsinkiin viiveellä, Haapasaari ennustaa.

Tytäryhtiö kärsii pahemmin


Korona on kurittanut Etelä-Suomen Satamapalvelun noin 35 työntekijää. He olivat jo keväällä kolme kuukautta lomautettuna. Syksyllä yt-neuvottelut johtivat 1,5 kuukauden lomautuksiin ja työntekijöitä voi uhata irtisanominen. Yt-neuvottelut ovat vielä käynnissä.

— Irtisanominen olisi yhtiölle aikamoinen kuolinisku, sillä käytännössä puolet henkilökunnasta joutuisi kilometritehtaalle, luottamusmies ja terminaalimies Hannu Aaltonen toteaa. Hän toimii SMU:n satama-alan osasto 003:n hallituksessa.

Etelä-Suomen satamapalvelu perustettiin Helsingin Sataman tytäryhtiöksi vuonna 2018. Yhtiön palkkalistoilla on pääasiassa terminaalimiehiä ja satamavalvojia. He pitävät huolta matkustajaliikenteen onnistumisesta ja sujuvuudesta sekä irrottavat ja kiinnittävät laivat sekä siirtävät matkustajasiltoja.

Ammattitaitoisetko kilometritehtaalle?


Aaltonen toivoo, ettei työnantaja tekisi hätiköityjä henkilöstöratkaisuja eikä käyttäisi koronaa verukkeena leikkausten tekemiseen ja henkilöstön vähentämiseksi. Koska Suomessa irtisanotaan mieluusti ikähaitarin iäkkäämmästä päästä, menetetään usein kokemuksen tuoma ammattitaito ja osaaminen.

— Kun laivaliikenne lähtee nousuun, mistä saadaan ammattitaitoista henkilökuntaa, jos meistä puolet on jo irtisanottu, Aaltonen kummastelee.

50—60-vuotiailla ei myöskään ole yhtä hyvää mahdollisuutta työllistyä uudelleen kuin nuoremmilla työntekijöillä.

Hän peräänkuuluttaa myös kaupungin vastuuta.

— Ennen yhtiöittämistä olimme Helsingin kaupungin työntekijöitä. Rikas kaupunki voisi vaikkapa auttaa mahdollisesti irtisanottavia työllistymään uudelleen, sillä moni meistä on tehnyt 20—30 vuotta rahaa satamalle työpanoksellaan, Aaltonen muistuttaa.



FAKTALAATIKKO

Helsingin Satama Oy

Helsingin kaupunki yhtiöitti Helsingin Sataman vuonna 2015. Yhtiö omistaa 5 matkustajaterminaalia, joista Helsingin Makasiiniterminaali on yhtiön vuokraama. Tavaraliikennesatamia on 6, joista Helsingin ulkopuolella toimivat Kantvikin satama Kirkkonummella sekä Loviisan satama.

Etelä-Suomen satamapalvelu Oy

Etelä-Suomen satamapalvelu perustettiin vuonna 2018 Helsingin Sataman tytäryhtiöksi. Henkilöstömäärä oli 43 vuonna 2019, tänä syksynä noin 35. Vuonna 2019 yhtiön liikevaihto oli 3,5 miljoonaa euroa ja tulos 6 000 euroa. Nettotulosprosentti oli 0,18.

Satama-alan osasto 003

Merimies-Unionin satama-alan osasto 003 on valtakunnallinen osasto. Siihen kuuluu noin 100 jäsentä lähes kaikista merisatamista Haminasta Kemiin. Lähes kaikki jäsenet työskentelevät satamavalvoja-nimikkeellä.