Suomen Merimiesunioni logo
Turvaposti
Medlemstjänst
Näytä alasivut

20.8.2021

Risteilykausi vesibusseilla jatkuu vielä syksyyn. Risteilylle ehtii hyvin lähteä. Kuulumisia Royal Linen M/s Natalialta

Risteilyliikenne vesibusseilla jatkuu vielä syksyyn asti. Risteilylle ehtii vielä hyvin lähteä.

Ennätyksellisen lämmin ja vähäsateinen kesä näkyi Helsingin vesibusseilla täysin laivankansina.

- Tänä kesänä aluksillamme risteili myös paljon kauempaa Suomesta saapuneita matkailijoita, M/s Natalia-laivalla sattumoisin vierailulla oleva Royal Line -varustamon omistaja Mikko Rautakorpi kertoo.

Vielä ei kuitenkaan tiedetä, pelastiko helle tyngäksi jääneen risteilykauden ja yltääkö mennyt kesä matkustajamäärältään koronapandemiaa edeltävälle 2019 tasolle.

- Alkukesän matkustusrajoitukset tekivät hallaa risteilymyynnille. Matkustusrajoituksia purettiin vasta kesäkuun lopussa. Se on harmillista. Sesonkimme alkaa jo toukokuussa ja rajoitusten vuoksi menetimme tilausristeilyjen ennakkomyyntiä, tarjoilija Ida Juurakko harmittelee ”venkslausta”.

Royal Linen M/s Natalian miehistöä. Vasemmalla kansimies Sebastian Toppari, tarjoilija Ida Juurakko, kansimies Aleksanteri Iljin ja kapteeni Leo Hesanto.


M/s Helsinki, uusi vesibussi aloitti liikenteessä 2020
 

Helsinkiläinen perheyritys Royal Line on kuljettanut matkustajia jo vuodesta 1945, eli 76 vuotta. Royal Line toimii tärkeänä työllistäjänä Helsingissä ja tarjoaa töitä kymmenille ihmisille. Varustamon alukset ovat osa pääkaupungin silhuettia.

Royal Line toi kesällä 2020 liikenteeseen täysin upouuden vesibussin, M/s Helsingin. Uusi saaristolaiva oli varustamolle iso investointi. Aluksen liikennöinnin aloitus osui pahimmilleen ensimmäiseen koronakesään.

Helsingin edustalla suhaa pienveneitä ja vesiskoottereita
 

Helsingin edustalla aloitti kuluvana kesänä uusi yrittäjä, Skipperi. Yritys toi liikenteeseen sähköllä toimivat veneet, joita kaikki voivat vuokrata. Miten Helsingin edustalla pyyhkivät Skipperin veneet ovat vaikuttaneet vesibussin ajoon?

- Yllättävää kyllä, pienet veneet ja vesiskootterit – joita liikkuu myös paljon - eivät aiheuta liikennöintiimme mielestäni ongelmia. Sen sijaan 49er:t ovat hankalia väistettäviä niiden nopeuden vuoksi ja siksi, että ne purjehtivat siksakkia myötätuuleenkin, yhdeksättä kesää vesibussia kipparoiva Leo Hesanto ynnää tilannetta.

- Aikataulumme ei kaadu onneksi pieneen viiveeseen, joten annan suurille purjeveneille tilaa ja odotan minuutin – kaksi, että he pääsevät ohittamaan meidät ja jatkan sitten matkaa, Hesanto kertoo.

Vesibussin keittiössä helle tuntuu, muttei kaada


M/s Natalialla järjestetään Helsingin edustalla Á la carte -lounasristeilyitä, jotka kestävät 1,5 tuntia. Iltojen suosittu tuote ovat Kieltolaki-erikoisristeilyt. Vesibussin keittiössä kaikki aluksella tarjoiltavat herkut valmistaa kokki Raffaele Salvatore. Hän työskentelee keittiössä yksin.

- Hyvin olen selvinnyt ja pärjään kyllä, Salvatore kehuu.

Mennyt kesä oli ennätyksellisen lämmin ja monien pienten vesibussien keittiöissä on hikoiltu hellelukemissa. Merimies-lehti lähtikin oikeastaan selvittämään, miten byssassa pärjättiin superhelteiden aikaan.

- Meillä on täällä kaksi tuuletinta ja saamme pienet venttiilit auki. Aluksen keittiö sijaitsee alhaalla vesirajan tuntumassa ja osittain sen alapuolella, mikä viilentää keittiötä, Salvatore esittelee.

Keittiön lämpötila nousi kyllä 30 asteeseen, kuten ulkoilmakin.

- Keittiössä mennään näillä, mitä ulkoa puhaltaa. Sama tilanne on ylhäällä komentosillalla, jossa tosin saa ovet auki ja ristivedon päälle, kokki Raffaelle Salvatorella ja kapteeni Leo Hesannolla on tyytyminen.

Toisikohan ilmalämpöpumppu viilennysapua kuumuuteen, pohditaan lopuksi porukalla miehistön ja toimitusjohtaja voimin.

- Ilmalämpöpumpun asentaminen ja käyttö vaatisivat ovien ja ikkunoiden kiinni pitämistä, jotta kone toimii kunnolla eikä hajoa, toimitusjohtaja Rautakorpi selostaa.

Vesibusseilla matkustajat vaeltavat alakerran sisätilojen ja ulkokannen välillä, joten läpiä ei voi ainakaan niiltä osin tukkia. Vesibussilla tuuletukseksi jäänee toistaiseksi siis vain ulkoa hönkivä tuulenhenki, ellei yhtälöön keksitä muuta ratkaisua.

Meren rannalta, Italian Napolista kotoisin oleva kokki Raffaele Salvatore pitää merityöstä.

- Hyvä, että risteilyliikenne lopulta käynnistyi ja oli töitä. Koronapandemian aikaan elämä on ollut taloudellista selviytymistä - ja ei auta kuin toivoa, että tapahtuisi käänne parempaan.

Salvatore on asunut Suomessa jo 40 vuotta. Hän muistaa, kun Kauppatorilla myytiin vain perunoita ja juureksia suoraan suomalaisilta tuottajilta, kun hän saapui Suomeen. Nyt Kauppatorilla on myynnissä samaa krääsää, jota myydään kaikkialla.

Laivatyö vaatii kovaa kuntoa. Provianttia kannetaan alukseen jyrkkiä portaita pitkin.

Salvatore työskentelee Royal Linella nyt kolmatta kesäänsä ja kehuu laivan yhteishenkeä.

– Meillä on hyvä porukka ja mukava kapteeni, jolta voi aina kysyä, jos ei tiedä jotakin, hän kehuu työkaveriaan Leo Hesantoa.

Salvatoren työt alkavat aamulla 10 - 11 aikaan. Töitä tehdään illalla puoli kymmeneen. Töitä on viisi päivää viikossa ja sunnuntai sekä maanantai ovat vapaat.

Kansimiehet Aleksanteri Iljin ja Sebastian Toppari viihtyvät merillä


Sebastian Toppari työskentelee ensimmäistä kesäänsä Royal Linella. Kaksi aiempaa kesää hän oli JT Linella, jonne hän keksi hakea siskonsa perässä kesätöihin. – Meri on lähellä sydäntäni. Isovanhemmillani oli ravintolalaiva, jolla purjehdin. Kävin myös intin Upinniemessä, Toppari kertoo.

Aleksanteri Iljin opiskelee Perhossa ravintolakoulussa. – Kaverilta kuulin, että vesibusseilla haetaan kesätyöntekijöitä ja niin päädyin tänne vesibussille töihin. Tämä on mukavaa työtä.

Toppari ja Iljin lukevat mielenkiinnolla Merimies-lehteä. – Hyvä lehti, he vakuuttavat. Iljin tutkii kesänumerossa olevia merimieskoulussa opiskelleiden ja valmistuneiden tilastoja. Keskustelua herättää myös juttu Saimaan sisävesiltä, jossa näyttää purjehtivan tilaston mukaan hollantilaisia aluksia, myös tarjoilija Ida Juurakko huomaa.

Kapteeni Leo Hesanto on viihtynyt hyvin saman työnantajan palveluksessa ja kipparoi Helsingin edustalla vesibusseja yhdeksättä kesää. Perheellinen pääsee illaksi kotiin, Hesanto pitää työn hyvänä puolena. Ennen Royal Linea Hesanto työskenteli Suomen Purjelaivasäätiön kuunari Helenalla, jolla hän purjehti Atlantin yli. Purjelaivalla Atlantin ylitys kestää hyvällä tuulella parisen viikkoa. Kuunari Helena on Purjelaivasäätiön suurin koululaiva, jossa työskentelee neljä opettajaa ja 24 oppilasta.

Royal Linen M/s Natalian tarjoilija Ida Juurakko työskenteli Karibialla Holland America Linella, kun matkustusrajoitukset alkoivat koronapandemian seurauksena. Juurakon määräaikainen työsopimus päättyi vain muutamaa päivää ennen sulkujen alkamista.

- Jos työsopimukseni olisi loppunut muutamaa päivää myöhemmin, olisin jäänyt laivalle pitkäksi aikaa ylimääräistä, Ida Juurakko kertoo.

Hänen monilla työkavereillaan ei käynyt yhtä hyvä tuuri, vaan he joutuivat jäämän laivalle matkustusrajoitusten alettua. Maailman merillä rahti- ja risteilylaivoille jumiin jääneiden merimiesten kohteluun on vaadittu parannuksia Kansainvälistä merenkulkujärjestö IMOa myöten. Merimiesten on päästävä laivalta pois kotiin töiden päätyttyä.

Laajempi juttu Ida Juurakosta syksyn ensimmäisessä Merimies-lehdessä. Stay tuned.