Suomen Merimiesunioni logo
Turvaposti
Näytä alasivut

16.6.2021

En dag till havs – under finsk flagg. Hälsningar från M/s Finlandia

TEXT: JUHA GRANATH BILDER: PAULA MIKKONEN

M/s Finlandia som seglar under finsk flagg kämpar varje dag tappert mellan Helsingfors och Tallinn fastän passagerarmängderna har sjunkit till en tiondedel av det tidigare. Framtidstron är i alla fall stark.

Det är fredag morgon i Västra hamnen i Helsingfors och coronavåren håller på att övergå till sommar. Eckerö Lines M/s Finlandia är färdig för dagens första avgång till Tallinn. 

- Det är stilla och vi seglar på lånta pengar. För närvarande har vi knappt trehundra passagerare fastän begränsningarna skulle tillåta 1200. Det ryms 300 passagerarbilar men bara 120 har kommit. Det finns en kilometer långtradare, alltså 60 stycken, räknar Åsa Brandt som är intendent på M/s Finlandia.

Fartygets tredje bildäck fylls på ett ögonblick av långtradare med registerskyltar från Estland, Lettland, Litauen och Polen. Coronan har varit till förfång för många men det finns också de som har gynnats.

- Tack vare coronan löper trafiken nu bra i stora städer som i Helsingfors och Tallinn. Man kommer snabbare ombord. Man måste bara hålla humöret positivt och coronatestet negativt, skrattar en polsk chaufför som presenterar sig som Robert.

Robert behöver inte nödvändigtvis ett negativt coronatest. Inom EU gäller Green Line-instruktion som tryggar den fria rörligheten för varor. Enligt instruktionen kräver man inte ett negativt testresultat vid gränsöverskridning av logistikarbetare så som långtradarchaufförer och linjefartygs besättningar.

Kvastskaftet kallar


Pandemin har hållit passagerarna hemma och det har den gjort också med fartygets anställda. Då Finlandia lägger ut från Västra hamnen är bara 73 ordinarie besättningsmedlemmar och tre praktikanter med, av normala 120 besättningsmedlemmar.

- Det svåraste har varit att vi inte har kunnat veta när och hur reglerna för resandet över gränserna förändras. Nu ser det lite bättre ut, och vi kan redan meddela våra anställda när de skall komma på jobb. Det är en stor lättnad för båda parter, säger Åsa Brandt.

Fastän man har varit tvungen att hemförlova anställda så har arbetet ombord ändå blivit kvar. Kampen mot coronan kräver renlighet, och såväl kock, konferensvärd som sjuksköterska har fått greppa kvastskaftet.

Eckerö Line har 350 anställda på sina båtar. Omkring 70 procent av ekonomipersonalen har varit permitterad nästan oavbrutet sedan mars 2020. Bolagets VD Taru Keronen lovar lättnad senast i juli.

- Då torde det komma en period på några veckor då personalen på sjösidan kallas in. Vad hösten beträffar är sysselsättningsläget tyvärr fortfarande oklart. Det beror helt på Finlands regerings beslut, säger Keronen.

Lyckohjulet står still


Det är tyst i M/s Finlandias restauranger. Kryssningsvärdinnan Satu Heikki kallades på jobb i slutet av maj efter åtta månaders permittering. Satu avstod från sin hyresbostad i Tammerfors och flyttade till sin mamma i Torneå då hon blev permitterad.

- Då jag alltid hört till andelslaget tog jag jobb på lokala Prisma. Från oktober till början av mars fick jag förtjäna 500 euro och efter det 300 euro i månaden utan att det påverkade mitt inkomstrelaterade arbetslöshetsunderstöd, säger Satu Heikki.

Sina första arbetsdagar efter permitteringen tillbringar Satu Heikki med att städa. Arbetet inkluderar bland annat effektiverad ”trappexercis”, det vill säga desinficering av ytorna på fartygets ledstänger, spelmaskiner och i hytterna.

- Jobbet som kryssningsvärd börjar i mitten av juni då vi börjar kryssa till Hangö. Som det nu ser ut kommer det inte att dansas, men ståuppkomik och firarmusik utlovas. Det finns jobb till slutet av augusti, efter det är allt öppet, säger Satu Heikki.

Det är tyst och stilla inne i fartyget  men på bildäck är det full rulle. Truckarna kryssar mellan person- och paketbilarna med deras fulla ransoner av skattefria förfriskningar. Kouvolabon Antti Koski som tagit en sex timmars minikryssning fyller upp sin kärras bagageutrymme med öl, longdrink och några flaskor starkt.

- Jag åkte för att man fick ta bilen med gratis. Lasset beställde jag på förhand via nätet, varorna levererades ut till bilen. Det här drickat kostade 400-500 euro. I Lettland lär det vara ännu billigare men det här skall väl räcka, säger Antti Koski.

Då M/s Finlandia anlöper hamnen är det bara några få passagerare som väntar på att komma i land. Tallinn lockar inte fastän man kommer i land utan att på förhand ha coronatestats.

Allt hänger på coronan


I Tallinns hamn väntar ett par hundra människor på fartygets avgång till Helsingfors. Rederiet förutsätter att passagerarna har antingen ett negativt coronatestresultat eller ett läkarintyg över att ha haft corona under det senaste halvåret.

- Återhämtningen beror nu mycket på läget i Estland. I dag är incidensen i landet 222 coronafall per 100 000 invånare, då den är 45 i Finland. Lyckligtvis visar kurvorna nedåt. Enbart kryssningarna till Hangö räddar inte vår sommar, säger intendentent Åsa Brandt.

Klockan 11:45 vänder Finlandia fören mot Helsingfors. Bartendern Kjell Robertsson står bakom disken i Pub Telakka, på gott humör fastän resan redan räckt i drygt tio timmar.

- Flygfältet i Mariehamn är stängt i en och en halv månad, så jag kom i natt först med båt till Åbo och därifrån med morgontåget till Helsingfors. Det här är en lugn avgång, men med den nästa kommer esterna på väg hem till veckändan. Då blir det brått, förutspår Kjell.

Sedan dyker resans första kund upp. Beställningen är den vanliga redan från det gamla normalas tid: en öl och en Jägermeister.

- Då det är kallt passar också Irish Coffee. Det är de vanligaste, skrattar Kjell Robertsson.

Medan fartygets kock Vera Huolman desinficerar ytorna i Pub Telakka så marscherar en rad långtradarchaufförer in på bufféavdelningen. Istället för delikatesserna som var det normala förr så erbjuds nu potatismos, köttbullar och fiskfiléer.

- Fraktförarna utfodras nu med husmanskost, säger Vera.

Som den gladlynta människa hon är finner Vera också något gott i coronaåret. Den inkomstrelaterade dagpenningen har tryggat en dräglig utkomst och gett henne möjlighet att tillbringa månaderna av permittering hemma i Åbo tillsammans med dottern Matilda, fyra år.

- Jag har inte något dåligt samvete för mitt ”sabbatsår”. Jag har jobbat hela livet och betalat skatter, pensionsavgifter och fackavgifter. Visst har jag en plan B. Om jobbet ombord skulle ta slut kunde jag sätta mig vid långtradarratten. Då skulle jag vara ombord igen, skrattar Vera Huolman.

Då Helsingfors hägrar vid horisonten uppmanas passagerarna som kommit ombord i Tallinn att fylla i blanketten som underlättar spårningen och uppföljningen av coronasmitta. Vid ankomsten till hamnen väntar ännu det bästa erbjudandet på hela resan: ett gratis coronatest.

- Jag tar testet varje gång jag åker hem från båten. Resultatet får man inom 12 timmar som SMS. Läget har varit bra hos oss. Bara två personer i vår personal har smittats, den ena i fjol våras och den andra i vår, säger intendent Åsa Brandt.

Vårens rekord


M/s Finlandias andra avgång från Helsingfors till Tallinn ger redan en fingervisning om det kommande. Då dörrarna till fartyget öppnas så rusar en grupp stöddiga medelålders hanar in. Efter dem kommer de yngre, och allra sist de ålderstigna eller halta.

Förtruppen har ett klart mål. På ett ögonblick har en lång kö bildats framför disken på Pub Telakka. Bakom disken fyller bartendern Kjell Robertsson stopen med skummande drycker och stryker emellanåt svetten från visiret.

- Det finns en bartender till ombord där uppe i däcksrestaurangen. Våra arbetsdagar drar nog ut på tiden till midnatt. Begränsningarna som gäller för restauranger till lands gäller inte fartyg i utlandstrafik, säger Kjell Robertsson.

Coronan förefaller avlägsen. Volymen stiger och stop lyfts. Man kan utbringa en välförtjänt skål till exempel för slutet på en tuff arbetsvecka eller för att M/s Finlandia just slagit ett rekord.

- Vårens rekord är nu 662 passagerare, ser Åsa Brandt på passagerarlistan.

Eckerö Lines VD Taru Keronen väntar sig inga märkliga resultat i sommar.

- Om vi ens skulle komma upp till fjolsommarens siffror. Då hade vi från juni till augusti ungefär hälften så många som under en normal sommar.  Det ser ut som om vi först år 2023 skulle komma upp till samma passagerarvolymer som 2019, förutspår Taru Keronen.

Lugn och ro i loungen


Lounge- och kongressutrymmena på M/s Finlandia gapar tomma. Före coronan tog de emot 200 kunder men nu är kunderna bara en tiondedel så många. Kongressvärdinnan Piritta Junttila använder största delen av sin arbetstid på att städa hytter och allmänna utrymmen.

- Finländska företag har använt lokalerna lite. Man är på jakt efter lugn och förstås också skydd för coronasmitta. De kommande Hangökryssningarna har lockat små kamratgrupper att reservera våra lokaler, säger Piritta Junttila.

Fartyget töms på ett ögonblick i Tallinns hamn. En fåtalig skara passagerare på minikryssning stannar ombord. Det är inte någon rusning att vänta heller till dagens sista avgång till Helsingfors. Bara ett par hundra passagerare är på väg.

- Totalsumman för den här sista fredagen i maj blir 1800 passagerare. Det är inte mycket, före coronan skulle talet under en vacker sommardag ha varit över 8000, räknar Åsa Brandt.

Bild: Kaipo Kalda

Gemensamt hårt öde


Samtidigt som M/s Finlandia tar in nya passagerare och frakt vänder M/s Viking XPRS i hamnbassängen fören mot Helsingfors. Det är symptomatiskt för coronatiden att man inte på fartygets däck ser några passagerare som vinkar Tallinn farväl. Det är förståeligt. År 2019 hade Viking Line ännu 1,6 miljoner passagerare från januari till april. I år var det 230 000 passagerare på samma tid.

Viking Lines informationschef Johanna Boijer-Svahnström förargas över de finska myndigheternas strikta reserestriktioner.

- De motsvarar inte resten av EU. Det finns en risk för att Finland blir sist i Europa  då resandet öppnas upp. Om vi inte får igång resandet så fortsätter permitteringarna i branschen.

Tallink Siljas informationsdirektör Marika Nöjd räknar att bolagets fartyg från januari till april i år haft 83 procent mindre passagerare än under samma tid 2020.

- Vi väntar oss mycket av En natt till sjöss-kryssningen och av dagsresorna till Mariehamn. Också resan inom den svenska bubblan från Stockholm till Visby och Ystad ger hopp om något bättre, säger Marika Nöjd.

Men som i fjol blir det inte. Istället för hopplöshet är det en bättre framtid som hägrar inom synhåll.