Suomen Merimiesunioni logo
Turvaposti
Medlemstjänst
Näytä alasivut

8.7.2021

Matkustaja-alusten merimiehet eivät voi uskoa todeksi Suomen hallituksen päätöstä kiristää matkustusrajoituksia: Viron ja Ruotsin koronan ilmaantuvuusluku on Suomea matalampi

TEKSTI: SAANA LAMMINSIVU

Suomalaisilla matkustaja-aluksilla työskentelevät merimiehet eivät ole uskoa korviaan Suomen hallituksen 6.7.2021 tekemästä asetuksesta kiristää jälleen Suomen matkustusrajoituksia. Asetuksen mukaan Suomeen on tarkoitus päästä heinäkuusta (tarkka päivämäärä toistaiseksi epämääräinen) lähtien matkustamaan vapaasti vain maista ja alueilta, joissa koronan ilmaantuvuus on viimeisten kahden viikon aikana alle 10 tapausta 100 000 asukasta kohden. Tällaisia valtioita ovat esimerkiksi Vatikaani ja Macao. Matkustusrajoitukset eivät siis helpotu, vaan kiristyvät. Esimerkiksi Virosta ja Ruotsista ei ole näköpiirissä matkustusrajoitusten höllentymistä uuden asetuksen myötä. Tallinkin toimitusjohtaja Paavo Nõgene pitääkin Suomen matkustusrajoituksia ”täysin järjettöminä”.

 

Tallinkin M/s Silja Europa matkalla Helsingistä Tallinnaan 6.7.2021.

Virossa ja Ruotsissa alhaisempi koronan ilmaantuvuus kuin Suomessa
 

Heinäkuun 7. päivä sekä Viron että Ruotsin koronailmaantuvuustilanne oli Suomea alhaisempi (HS). Suomen lähimaihin on siis turvallista risteillä toisin kuin perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiuru antaa ymmärtää. Venäjän koronatilanne on tunnetusti vaikea, mutta suomalaiset risteilyalukset eivät liikennöi Venäjälle.

Suomen Varustamot on kannellut matkustusrajoitusten kiristämisestä oikeuskanslerille: ilmaantuvuusluku 10 on liian matala ja vastoin eduskunnan perustuslakivaliokunnan ja sosiaali- ja terveysvaliokunnan sekä EU-neuvoston linjauksia, Suomen Varustamot toteavat.

Uutinen matkustusrajoitusten kiristämisestä herättää hämmentyneitä ilmeitä ja päänpuistelua myös Tallink Siljan M/s Silja Serenade-laivalla.

- Suomen harjoittama politiikka on täysin ristiriidassa muun Euroopan kanssa. Ranskassa avataan yökerhoja ja samaan aikaan Suomi kiristää matkustusrajoituksia, M/s Silja Serenade-aluksella työskentelevät merimiehet eivät voi millään ymmärtää, että rajoituksia ollaan jälleen kiristämässä.

Laivamatkustajat ovat vastuullisia ja käyttävät maskeja sekä käsidesiä


M/s Silja Silja Serenade-laiva seisoi useita kuukausia työttömänä koronapandemian seurauksena. Aluksen miehistö oli useita kuukausia lomautettuna ja hyvin huolissaan töidensä jatkumisesta. M/s Silja Serenade palasi takasin liikenteeseen lopppukeväästä 2021.

- Olemme odottaneet kesän 2021 risteilysesonkia ja töihin paluuta kuin kuuta nousevaa. Saimme suomalaisten rakastaman ”Seren” liikenteeseen loppukeväästä ja matkustajat ovat antaneet kiitosta, että pääsevät jälleen risteilemään laivallemme.

M/s Silja Serenade risteilee heinäkuussa Helsinki-Tallinna-Maarianhamina -reitillä. Erityisesti Päivä Maarianhaminassa -risteilyt ovat olleet todella suosittuja.

- Laivamatkustajat käyttävät erittäin hyvin maskeja sekä käsidesiä laivan eri kohteissa. Laivalla on myös esimerkiksi lapsille kaksi erillistä, avaraa leikkitilaa, joissa ilma kiertää todella hyvin. Laivalla kiertää myös koronavahti, joka tarkistaa maskien käyttöä.

Koronavahdilla ei ole ollutkaan paljon huomauttamista, sillä niin pienten lasten vanhemmat kuin ravintoloiden asiakkaat toimivat suositusten mukaisesti. Maskit ovat päässä ja käsidesi käytössä.

- Laivamatkustajat ovat vastuullisia ja laiva on hyvin avara sekä turvallinen kulkuväline matkustaa. Ilma kiertää aluksella hyvin.

Merimiehet: Suomen hallituksen tulee tarkastella matkustusrajoituksia uudestaan


Kuluva kesä on matkustajalaivavarustamoiden ainoa tilaisuus paikata varustamoiden heikkoa taloudellista tilannetta kuluneen koronapandemiavuoden seurauksena.

- Parasta on, että Suomen hallitus tarkastelee välittömästi uudestaan tiistaina tekemäänsä asetusta ja miettisi asiat nyt uudestaan. Asetuksen mukaan tiukentuneet matkustusrajoitukset ovat voimassa jopa lokakuun puoliväliin.

- Jos rajoituksia aiotaan todellakin pitää lokakuuhun asti voimassa, niin se tarkoittaa suomalaisille matkustajalaivavarustamoille kesän turistisesesongin menettämistä. Syksyllä on edessä alusmyynnit ja suomalaisten merimiesten massatyöttömyys, M/s Silja Serenade-aluksen merimiehet pelkäävät.

Viking Linen M/s Gabriella liikennöi jälleen Helsingistä Tukholmaan


Hyvin alkanut risteilykesä ja ilo töihin paluusta muuttui siis harmaisiin pilviin horisontissa.

- Saimme M/s Silja Serenaden loppukeväästä liikenteeseen. Meidän on tarkoitus aloittaa Tukholman risteilyt elokuun alussa, mutta miten ne nyt sujuvat kun rajoituksia aiotaan kiristää, merimiehet puistelevat päätään.

Myös Viking Linen M/s Gabriella -laiva teki ensimmäisen risteilynsä 7.7.2021 Helsingistä Tukholmaan yli vuoteen. Aluksen tuloa Ruotsin pääkaupunkiin on odotettu niin paljon, että se otettiiin Tukholmassa vastaan juhlavasti vesitykkien suihkutusten kera.

Viking Linen M/s Gabriella Helsingin Katajanokalla 6.7.2021 valmistaustumassa ensimmäiseen Tukholman matkaansa yli vuoteen. 

Kriittinen Helsinki-Tallinna -reitti


Nyt kiristyviä matkustusrajoituksia ei katsota siis suomalaisissa matkustajalaivavarustamoissa hyvillä mielin. Erityisen kovilla on myös Helsingin ja Tallinnan väliä liikennöivä M/s Finlandia, joka on ainoa Suomen lipun alla purjehtiva alus kyseisellä reitillä. Ymmärrystä matkustusrajoitusten kiristämiselle on vaikea löytää, etenkin kun Viron koronailmaantuvuus on Suomea alhaisempi. Viro elää turismista ja työmatkalaisten on päästävä kulkemaan Tallinnan ja Helsingin välistä ”merten maantietä”.

Eckerö Linen M/s Finlandia matkalla Tallinnasta Helsinkiin 6.7.2021.

Sosiaali- ja terveysministeriön tiedotustilaisuudessa pimitettiin tietoa?


Sosiaali- ja terveysministeriön pitämä tiedotustilaisuus matkustusrajoitusten kiristämisestä on aiheuttanut hämmennystä mediassa ja matkustajien piirissä. Ensin annettiin ymmärtää, että matkustusrajoitukset tulevat kiristymään tulevana maanantaina 12. heinäkuuta 2021. Helsingin Sanomat uutisoi kuitenkin 7.7.2021 illalla, että tieto matkustusrajoitusten voimaantulosta tuolloin on virheellinen.

- Sekoilu matkustusrajoitusten kanssa vain jatkuu ja jatkuu. Ihmiset eivät uskalla kohta lähteä risteilemään ja varata risteilyitä, jos tiedot rajoituksista ovat aivan vääriä. Laskun virheellisestä tiedosta maksaa suomalainen merenkulku. Merimiehet ja varustamot, jotka tälläkin hetkellä hoitavat Suomen huoltovarmuuskuljetuksia ja vaikka alaa tunnutaan nuijivan sosiaali- ja terveysministeriön sekä ministerin toimesta minkä ehditään.

Suomessa on monta aluetta, joiden ilmaantuvuusluku ylittää 10.

- Tulisiko liikkuminen sieltä alueille joissa ilmaantuvuus on alle 10 rajoittaa, myös Suomen Varustamot kysyvät oikeuskanslerille tekemässään kantelussa.

Myös valtiosääntöoikeuden professori Tuomas Ojanen otti kantaa matkustusrajoitusten kiristämiseen. Ojasen mukaan kymmenen tapauksen ilmaantuvuusraja-arvo on huomattavan matala ja poikkeaa merkittävästi sekä EU:n neuvoston suosituksesta että valtioneuvoston ja muiden viranomaisten tähän mennessä soveltamista raja-arvoista.

Toivon mukaan Suomen hallituksen tekemää asetusta matkustusrajoitusten kiristämisestä tarkastellaan mahdollisimman pian uudelleen. THL:n ylilääkäri Hanna Nohynek pohti kesäkuussa, onko suomalainen yhteiskunta ollut liian suljettu esimerkiksi muuhun Eurooppaan tai Pohjoismaihin verrattuna.

Horisontti on suomalaisen merenkulun yllä jälleen musta. Juuri kun kesän risteilysesonki on saatu loistavasti käyntiin, niin matkustusrajoituksia ollaan jälleen kiristämässä.