Suomen Merimiesunioni logo
Turvaposti
Näytä alasivut

26.4.2021

Finnlinesin kolme uutta hybridiroro-alusta Suomen lipun alle

Finnlinesin kolme uutta hybridiroro-alusta aloittavat liikennöinnin Suomen lipun alla. Uusien alusten myötä kaikkiaan 20 Finnlinesin alusta purjehtii Suomen lipun alla.
 

”Päätös on erittäin merkittävät suomalaisen merihenkilöstön ja Suomen huoltovarmuuden kannalta”, Finnlines toteaa tiedotteessaan.

Kolmesta hybridiroro-aluksesta ensimmäinen, M/s Finneco I, laskettiin vesille Nanjing Jinling -telakalla Kiinassa 26.4.2021. Finneco I aloittaa liikennöinnin Finnlinesin Biskaja–Pohjanmeri–Itämeri-reitillä vuodenvaihteessa.

Vastaavasti alussarjan toinen ja kolmas alus, M/s Finneco II ja M/s Finneco III, aloittavat liikennöinnin vuoden 2022 aikana.

Uusissa aluksissa 38 prosenttia enemmän lastikapasiteettia
 

Uudet alukset ovat 238 metriä pitkiä ja lastikapasiteetti on 5 800 kaistametriä. Näiden lisäksi autokansilla on tilaa 5 800 m2 ja sääkannen kapasiteetti on noin 520 TEU. Toisin sanoen ne pystyvät esimerkiksi kuljettamaan noin 300 perävaunua, 150 autoa ja 500 merikonttia per matka. Verrattuna yhtiön tämän hetken isoimpiin roro-aluksiin, Breeze-sarjan laivoihin, lastikapasiteetti kasvaa 38 prosenttia.

Uudet alukset ovat huippuekologisia ja tarjoavat useita energiaa säästäviä ratkaisuita. Aluksiin asennettavat litiumioniakkujärjestelmät mahdollistavat päästöttömät satamakäynnit, sekä modernit kaksitahtimoottorit, pakokaasupesurit, aurinkopaneelit ja innovatiivinen ilmavoitelujärjestelmä vähentävät päästöjä entisestään.

500 miljoonan uudisrakennusohjelma sisältää kolme hybridiroroa ja kaksi Superstar ropax-alusta
 

Finnlinesin 500 miljoonan euron uudisrakennusohjelma sisältää kolme hybridiroro-alusta ja kaksi ekotehokasta Superstar ropax-alusta. Ohjelma on yhteistyöhanke, johon osallistuu telakan lisäksi myös useita toimittajia Suomesta ja Pohjoismaista.

”Uudet alukset tarjoavat asiakkaillemme ja yhteiskunnille erittäin vastuullista ja ympäristöystävällistä linjaliikennettä pitkälle tulevaisuuteen. Yhteiskunnat tarvitsevat enemmän kuin koskaan luotettavia liikenneyhteyksiä, ja olemme sitoutuneet turvaamaan elintärkeät merirahtitoiminnot kestävällä ja vastuullisella tavalla,” toteaa Finnlinesin toimitusjohtaja Emanuele Grimaldi.

Video: Finnlines

Finneco I, tekniset tiedot:

  • Toimitus vuoden 2021 loppuun mennessä
  • Pituus: 238 m
  • Leveys: 34 m
  • DWT, tonnia: 17 400
  • Lastikapasiteetti: 5 800 kaistametriä & autokansilla tilaa 5 800 m2 & sääkannen kapasiteetti noin 520 TEU 
  • Suunniteltu joustavaksi erilaisille roro-lasteille
  • Korkein Suomen / Ruotsin jääluokka 1A Super