Suomen Merimiesunioni logo
Turvaposti
Medlemstjänst
Näytä alasivut

22.11.2023

EK:n ja SAK:n on palattava neuvottelupöytään, jotta valtion velkalaivasta ei tule romulaivaa

Merimies-Unionin valtuuston julkilausuma 22.11.2023


Hallitus on ajamassa velkalaivaansa karille. Liian kova vauhti, liian kova kivi. Kun alus on täräytetty kunnolla karille, sitä ei saada sieltä enää irti edes hinaajalla. Laiva on laitettava palasiksi suoraan karilla. Teräs kuljetetaan eteenpäin romuttamoille: velkalaivasta on tullut nyt romulaiva.

Orpon hallitusohjelman tavoitteena on luoda Suomeen 100 000 uutta työpaikkaa. Hallitus ajaa laivaansa uuteen uljaaseen satamaan aivan liian nopeasti ja keinoja kaihtamatta. Hallitukseen on iskenyt vauhtisokeus. Aluksen koneistosta, eli työntekijöistä, otetaan täydet kierrokset irti.

Koneet huutavat punaisena, mutta hallitus ei hiljennä vauhtia. Laivan lastia on kevennettävä. Lankulle kannetaan vuosikymmenten saatossa aikaansaadut ja yhdessä neuvotellut työehdot. Mereen heitetään työntekijän työsuhdeturva, yleissitovuus ja luottamusmiesjärjestelmä. Vieläkin on lastia liikaa: on leikattava myös työttömyysturvasta. Ja lakko-oikeus – ei muuta kuin yli laidan.

Aluksen miehistön mielipidettä ei kysytä, eikä vastalauseita haluta kuulla. Alusta ohjaavat Orpo ja Purra ottavat oppinsa 1800-luvun purjelaivakaudelta: ”kapteeni on jumalasta seuraava”. Itseensä uskovien, mutta ammattitaidottomien päälliköiden navigointitaidot ovat olemattomat. Huonot neuvottelutaidot, joita johdetaan sanelulla, kun on luvattu johonkin suuntaan liikaa, alkavat nostaa aluksella miehistön keskuudessa kapinaa. Konemiehistö ilmoittaa, että mikäli aluksen ajotapa ei muutu, kone saa leikata kiinni. Soraääniä kuuluu myös aluksen kannelta. Vahtimiehet tähystävät täyden sumun keskellä: näkyvyys on nolla.

Aluksen päällikkö Orpo ei ota kuuleviin korviinsa miehistön varoituksia, vaan luottaa omiin merenkulkutaitoihinsa. Miehistö kehottaa alusta suojautumaan lähestyvältä myrskyltä ja ottamaan mallia Ruotsista, jossa osataan neuvotella ja työt hoidetaan. Jos hallitus ei höllennä kaasua, alus ei tule pääsemään satamaan.

Sumuverho aluksen ympärillä tiivistyy. Vastakkainasettelu ja kuilu ihmisten välillä yhteiskunnassamme kasvaa. Vaikeina aikoina eri osapuolien pitää istua neuvottelupöytään ja löytää ratkaisut, joilla Suomen hyvinvointia kasvatetaan siten, ettei kukaan tipu kyydistä. Nyt hallitus on jakanut pelastusliivit yläkannella istuville ja heikoimmat saavat uida itse rantaan.

Suomalainen yhteiskunta on perustunut siihen, että heikoimmista pidetään huolta. Merenkulkijat tietävät, että yksikään laiva ei pysty purjehtimaan satamaan ilman miehistön yhteistyötä ja muiden kuuntelua.

Lähestyvä myrsky ja aluksen ajautuminen karille on vielä mahdollista estää. Se tapahtuu siten, että EK ja SAK palaavat yhteiseen työmarkkinapöytään ja hallitus lopettaa aluksen itsevaltaisen ajotavan. Meri ottaa ja antaa – ei tehdä suomalaisesta yhteiskunnasta romulaivaa.