Suomen Merimiesunioni logo
Turvaposti
Medlemstjänst
Näytä alasivut

18.1.2021

”30 euro på kontot och många barn.” Vardagen för permitterade sjömän är hård. Ekonomer spår en rusning till kryssningstrafiken i och med vaccinationerna


Merparten av besättningen på passagerarfartyg har varit permitterad under coronaåret. Pengarna som behövs för att leva har varit knappa. Svårast är det för unga, personer med bostadslån och personer med familj. Situationer där man bara har 30 euro kvar för att föda en flerhövdad familj är inte ovanliga. Man har varit tvungen att låna pengar av släktingar, om man har några. Alla har inte ens det. Tuffast av allt är det för de hushåll där båda är sjömän och permitterade. 

Av besättningen på Viking Lines M/s Viking Grace, som trafikerar mellan Stockholm och Mariehamn, är för närvarande cirka 75 procent permitterad. Oron för den ekonomiska framtiden ökar varje dag bland sjömännen.

- Familjerna gör kalkyler för att se hur länge pengarna räcker, berättar Joonas Kallio, kock på M/s Viking Grace.

Coronavaccinet är billigt jämfört med priset för människors arbetslöshet: vi måste snabbt får hit och delat ut vaccinen!


Att få hit coronavaccinen till något högre pris kan bli billigare än kostnaderna för sjömännens arbetslöshet. Ett annat alternativ som är värt att utforska är Finlands egen vaccinforskning, som är av hög klass. Forskarna finns och vaccinen är under utveckling, men finansieringen saknas.

- Mycket hänger på att vi snabbt får hit coronavaccinen och delat ut dem. Allt är möjligt om viljan och handlingsförmågan finns. Om sjömännen blir tvungna att leva enbart på arbetsmarknadsstöd från Fpa blir räkningen för samhället hög.

Det finska sjöklustret sysselsätter 50 000 människor. Därtill har man beräknat att ca 140 000 människor arbetar inom turismnäringen. Det gäller att snabbt vaccinera massorna och få ut dem i arbete, så att samhällets hjul kan börja snurra igen.

Ekonomer och börsen spår en uppgång redan i sommar


Många finska toppekonomer har spått att coronavaccinen kommer att få in Finlands ekonomi på rätt spår igen mycket snabbt när vaccinen delats ut. Hypo förutspådde t.ex. den 11 januari att det stora vaccinåret 2021 kommer att medföra hopp och ekonomisk tillväxt.

- Restauranger och barer kommer att svälla av folk, sången kommer att ljuda på sommarfestivaler och barnfamiljer kommer att trängas på semesterflygen under skolledigheterna precis som tidigare, förutspår Hypos chefsekonom Juhana Brotherus.

Kurserna på börsen ser också helt annorlunda ut för många rederier och spår en konjunkturuppgång, vilket avslöjas utåt i branschens egna prognoser. Den årliga rederibarometern Varustamobarometri publicerades den 14 januari. Där har man intervjuat finska rederier.

2020 års Rederibarometer konstaterar att rederibranschen förväntar sig att återhämta sig från pandemins effekter. Barometern visar dock också att rederierna är osäkra på framtiden: ”osäkerheten återspeglas till exempel i det att rederierna inte har för avsikt att skaffa mer personal under finsk flagg. Personalmängden kan till och med minska”, konstaterar man i tillkännagivandet.

Viking Lines M/s Viking Grace trafikerar från Åbo till Stockholm. Där arbetar också Joonas Kallio från Valkeakoski. Han är förvånad över rederiernas kortsiktighet, att de inte kan se skogen för träden. Coronavaccinet håller redan på att delas ut bland invånarna, varefter kryssningstrafiken kommer att komma igång med ett brak när människor börjar åka på kryssning igen efter ett års eremitliv.

- Barometern talar ett annat språk än var analytikerna förutspår för Finlands ekonomi det innevarande året. En kraftig tillväxt är att vänta, säger många av ekonomisektorns publikationer.

Besättningarna skapar resultat åt fartygen och tackas för sitt arbete i Helsingin Sanomat


Joonas Kallio har svårt att ta att priset på den finska flaggen kritiseras i rederibarometern: ”Priset på den finska flaggen har återigen vuxit till ett betydande tillväxthinder, men sjöfartspolitiken har enligt bedömningarna förblivit i stort sett oförändrad”, konstaterar man i barometern.

Besättningarna skapar resultat åt fartygen. Personalen på fartyg som seglar under finsk flagg har fått mycket god feedback för sitt arbete och flera kunder besöker fartygen eftersom personalen är så trevlig. Kryssningsverksamheten är en serviceverksamhet, där mänsklighet, social gemenskap och service på det egna modersmålet gör kryssningen värd resan. En kryssning är en högtidsdag för en finländare, då han eller hon åker med fartyget och får känna sig värdefull, som en människa.

Hur godhjärtade finska sjömän är visade sig också i en artikel i Helsingin Sanomat från den 17 januari, där man intervjuade helsingforsbon Jani Miettinen, som kryssat mycket på fartygen under coronaåret. I intervjun lyfte Miettinen speciellt fram hur godhjärtad fartygsbesättningen alltid är mot honom.

– När man kliver på fartyget är det som att komma hem. Personalen känner mig och tar alltid emot mig med glädje. Jag tillhör inredningen, berättar Jani Miettinen.

Nu ser Miettinen fram emot ett gig på Viking Grace i mars, då Saija Tuupanen ska uppträda.

– Jag hoppas att det blir av och att det kommer folk. Res, gott folk, vädjar Miettinen.

I artikeln i Helsingin Sanomat lyfter han också fram renheten på fartygen. Enligt Miettinen håller hygienen och hälsosäkerheten hög nivå på de fartyg som han ofta reser med.

– Där smittar inte corona. Det behöver man inte vara rädd för. Ytorna städas hela tiden. Jag har varit där mycket själv och har inte blivit sjuk, berättar Miettinen.

Den finska sjöfarten är som en Nyckelflaggan-produkt


Joonas Kallio arbetar som kock på Viking Grace och vet att passagerarna uppskattar den finska sjöfarten.

- Den finska sjöfarten är en Nyckelflaggan-produkt, eller borde i alla fall betraktas som en. Finska sjömän har fört in varor till landet under hela coronaepidemin. Om denna kritiska grupp experter, som består av några tusen sjömän och som fortfarande finns kvar, ska minskas och om den finska flaggen betraktas som dyr kan man inte göra annat än att skaka på huvudet.

- De finska sjömännens löner är inte längre dyra, utan många länder har redan kört om oss, säger Joonas Kallio rakt ut.

Rederibarometern som publicerades den 14 januari lyfte också fram den oro som besättningsbyten gett upphov till under coronaåret.

- Oron är säkert berättigad på fraktfartyg för besättningen från länder utanför EU, varav de flesta kommer från Filippinerna. Om man skulle rekrytera fler finska sjömän till fraktfartygen skulle man inte ha problem med besättningsbyte. Corona drev rederierna i sin egen fälla, då de nu måste brottas med problem kring besättningsbyten och då många filippinska sjömän varit tvungna att arbeta många månader längre på fartygen, vilket är en mänsklig tragedi även för dem själva. Tyvärr har man inte heller varit förskonad från självmord på världens hav, men som tur är har vi inte haft några i Finland.