Kohti Kanadaa

Monitoimimurtaja Fennica lähtee avustustöihin Kanadaan

Suomalainen jäänmurtovarustamo Arctia Icebreaking Oy sai Kanadasta, Baffininlahdelta rahtaussopimuksen, joka koskee jäänmurto- ja avustuspalveluita yhdellä monitoimimurtajalla. Sopimus on vuosittainen kausille 2023–2025. Rahtaus ei vaikuta Itämeren alueen jäänmurtokapasiteettiin, sillä se ajoittuu syksyyn ja alus palaa talveksi Itämerelle. Suomalaiset merimiehet ovat talvimerenkulun ammattilaisia, joiden osaamista arvostetaan maailmalla.

Fennica avustaa Baffininlahdella rahtilaivoja, jotka kuljettavat rautamalmia Milnen kaivoksilta. Baffininlahdella liikennöi aiempien vuosien tapaan myös toinen suomalainen varustamo, ESL Shipping, jonka supramax-alus M/s Kumpula kuljettaa terästeollisuuden raaka-aineita Milne Inletistä Eurooppaan.


ESL Shippingin M/s Arkadia Baffininlahdella. Kuva: ESL Shipping

Alla: Fennica valmistautui matkaan lähtöön Kotkassa 1.9.2023. Fennican edustalla vasemmalta kokki Mikko Pottonen, kokki Tom Björk ja matruusi Joonas Alanko.

 

 

Kohti kansainvälisiä työtehtäviä

Fennican matkassa Kotkasta kohti kansainvälisiä työtehtäviä ovat lähdössä paikkakuntalaiset merimiehet korjausmies Mika Kinnunen Kotkasta ja työparinsa, korjausmies Roope Varpula Voikkaalta, Kuusankoskelta.

- Kohti suurta seikkailua lähdemme, mutta hyvillä mielin, korjausmies Roope Varpula odottaa jo matkaan lähtöä.

Määränpää on selvä: Baffininlahti. Tarkemmin päivittäinen rytmi selviää paikan päällä. Korjausmiehet ovat silmin nähden hyvillä ja odottavin mielin, että suomalainen murtaja miehistöineen pääsee jälleen hyisille vesille.

- Kyllä siellä pärjätään, ja hyvin, korjausmiehet kehuvat.

Varmaa on, että jäiden lisäksi Baffininlahdella vastassa on ainakin sumua, sillä lahti on suurimman osa vuodesta sumun peitossa.

Missä Baffininlahti sijaitsee?

Baffininlahti sijaitsee Grönlannin ja Kanadan välisellä merialueella. Baffininlahti on pituudeltaan noin 1 450 kilometriä.

Baffininlahti on osa Luoteisväylää. Lahti on suuren osan vuotta sumun peitossa ja myös Labradorinvirran kuljettamat jäävuoret haittaavat merenkulkua.

Kartta alla/lähde: Google Maps

Monitoimimurtaja

Monitoimimurtajat ovat erilaisiin töihin soveltuvia aluksia. Talvisin ne voivat toimia jäänmurtotehtävissä ja avoveden aikaan niitä käytetään maailmalla esimerkiksi kaapelointi- ja öljynporaustyömailla. Suomessa on Fennican lisäksi toinen monitoimimurtaja Nordica.

Suomenlahden toisella puolella saattaa tavata monitoimimurtaja Botnican. Se oli yksi Suomen kolmesta monitoimimurtajasta, mutta myytiin Viroon vuonna 2012.

Kokki Tom Björk (vas.) työparinsa kokki Mikko Pottosen kanssa valmistaa lounasta Fennican miehistölle. Björk on tehnyt pitkän uran monitoimimurtajilla: Hän vastaanotti Botnicaa, kun se valmistui 1998 Rauman telakalta ja oli luovuttamassa alusta virolaisille vuonna 2012. 

- Kyynel nousi monen raavaan miehen silmään, kun alus liputettiin Viroon.

Nyt ollaan kuitenkin hyvällä mielellä, kun Suomen lipun alla oleva monitoimimurtaja Fennica suuntaa kohti Kanadaa - ja toivon mukaan matka länteen tuo uusia avauksia suomalaiselle merenkululle.

Video alla: Monitoimimurtaja Fennicaa valmisteltiin pitkään työkomennukseen Kotkassa elokuun lopussa.

Monitoimimurtajat kestävät kovaa merenkäyntiä

Vaikka Fennica on valmistettu jäänmurtajaksi, sen runko on suunniteltu myös kovaan merenkäyntiin. Kaksi 7500 kilowatin sähkömoottoria pyörittävät kahta Aquamaster-ruoripotkuria, jotka antavat alukselle 234 tonnin paaluvetokyvyn. 

Atlantin ylitys kestää parisen viikkoa

Monitoimimurtaja Fennica matkaa Suomesta Baffininlahdelle parisen viikkoa. Ensin ajetaan Tanskan salmista ulos, josta matka jatkuu Pohjois-Atlanttia pitkin Islannin editse ja Grönlannin eteläkärjen alapuolelta kohti Baffininlahtea.

Ennen matkaan lähtöä testataan työveneen toiminta. Baffininlahdella ollaan pääsääntöisesti merellä ja miehistön muona ja mahdolliset aluksen varaosat haetaan Kanadan päässä maista kyseisellä työveneellä. Myös miehistönvaihdot ajetaan työveneellä.

”Pure jenkki”

Fennican miehistölle on varattava matkalle rapakon taa riittävästi provianttia. Entisaikain purukumimainoksessa kehotettiin suomalaisille: ”pure jenkki”. Mainos on tehnyt tehtävänsä.

- Kioskista löytyy tarjolle jenkkiä ja mynthonia, miehistö varmistelee keskenään messissä.

Purukumi huuleen ja Mynthon suuhun. Merimiehen kurkusta nousee kylmä höyry Pohjoisella merialueella. Jotta laiva pysyy väylällä, tarvitaan reissuun hieman muutakin purtavaa.

Laiva on merimiehen koti 24/7
 

Kokki Mikko Pottonen valmistaa Fennican keittiössä parhaillaan lounasta työparinsa kokki Tom Björkin kanssa.

- Laiva on merimiehen koti 24/7 koko työmatkan ajan. Pidämme huolta siitä, että miehistöllä on aina tarjolla ja saatavilla ruokaa messissä. Monet jäänmurtajien avustustyöt tapahtuvat yöaikaan, eli miehistölle on oltava tarjolla syötävää myös yöksi ja heti aamusta, kun työpäivä yön jälkeen päättyy.

Kettunen kylmiössä

Kokkistuertti Sami Kettunen seisoo kylmän höyryn keskellä ja esittelee Fennican kylmävarastoon tuotuja ruokatarvikkeita.

- Tein kotona kahtena - kolmena päivänä laskelmia ruoista 50 hengen tarpeisiin 75 päiväksi. Aina tulee listaan mieleen jotakin pientä lisättävää, Fennican ruokahuollosta vastaava Kettunen kertoo.

Merimiehelle monipuolinen ja ravitseva ruoka on äärimmäisen tärkeää

Merimiehelle monipuolinen ja ravitseva ruoka on äärimmäisen tärkeää työssäjaksamisen kannalta. Vielä merkittävämmässä roolissa ruoka on talvimerenkulun tehtävissä, saati Pohjoisella merialueella.

Kokkistuertti Sami Kettunen ei ole pappia kyydissä ja töissä monitoimimurtajilla ensimäistä kertaa. Päinvastoin, hän on ehtinyt purjehtimaan meriuransa aikana monitoimimurtajien matkassa Pohjanmerellä, Alaskassa, Grönlannissa – ja Angolassa. Kyllä vain, luitte oikein: monitoimimurtajat voivat tehdä töitä myös avovesillä.

Kokenut kokkistuertti Kettunen tietää, että miehistö saa paljon vitamiineja mehuista. 

- Varasin miehistölle matkaan tällä kertaa 1300 litraa mehuja. Otin neljää eri laatua. Mehuissa on hyvin vitamiineja, Kettunen kehuu.


Perämiehet innolla matkaan

Fennicalla on noin 20 hengen ajomiehistö, kun alus suuntaa Kotkasta kohti Kanadaa. Perämiehet Kalle Honka, Laura Louhivuori ja Simo Haaslahti ovat Fennican helikopterikannella lähtötunnelmissa. Monitoimimurtajat tekevät töitä usein kaukana ihmisasutuksesta, joten alukseen on hyvä pystyä kulkemaan tarvittaessa myös helikopterilla, jolla hoidetaan tarvittaessa myös äkilliset sairastapaukset.

Laivan henki tärkeä

Työvuoro monitoimimurtajalla kestää kuusi viikkoa. Joskus törni saattaa myös venyä. Laivan henki, eli laivan miehistön hyvä yhteishenki on avain työssäjaksamiseen aavan meren keskellä, jossa muuten ei ole mitään. Reppuun Kanadaan pistetään ruisleivän lisäksi hyvää reissumieltä ja yhteishenkeä. Perämiehet Laura Louhivuori ja Simo Haaslahti hymyilevät, vaikka reissuun lähdön hetki on aivan käsillä. Yhteistyöllä asiat järjestyvät ja tärkeintä on, että laivan miehistö hitsautuu hyvin yhteen.

Kylmyyteen varustautuminen tärkeää reissua varten

- Kylmyyteen varustautuminen on tärkeää matkaa varten, perämies Laura Louhivuori selostaa.

Osa miehistöstä on saanut palokoulutuksen, joka sisältää muun muassa palosammutus- ja savusukelluksen. Turvallisuus on aina tärkeää merityössä. Monitoimimurtaja työskentelee pitkän aikaa merellä, jossa miehistön ja laivan on pärjättävä.

Voimaa kuin pienessä kaupungissa

Monitoimimurtajien koneteho on valtava, jopa 20 000 kilowattia. Sillä saisi tuotettu sähköä pienen kaupungin valaistukseen. 

Suomalainen Fennica saa tehonsa suomalaisista, Wärtsilän suunnittelemista pääkoneista.

- Fennican konehuonetta on valmisteltu matkaa varten, konemestari Hannu Esko seisoo kiiltävien pääkoneiden vieressä.

Suuri työskentelykansi

Monitoimimurtaja Fennicalla on suuri työskentelykansi ja valmius A-raamin käyttöön erilaisissa offshore-tehtävissä. Laivahuoltaja Virpi Mars käy tarkistamassa työskentelykannella, että siellä on kaikki kunnossa.

- Hyvällä mielellä odotan matkaan lähtöä. Olen ollut aiemmin monitoimimurtaja Botnican matkassa Välimerellä, ja nyt pääsen Fennicalla Baffinille.

Laivahuoltajat pitävät huolta aluksen yleisistä tiloista ja siivoavat esimerkiksi miehistön hyttejä. Työ pitää sisällään niin ulko- kuin sisätöitä aluksella. Lämpimät ja vedenpitävät ulkovarusteet sekä turvakengät pitävät liukkaalla laivan kannella. Baffinilla on odotettavissa sumua, ja kun siihen tulee päälle pakkanen, saattaa laivan kansi olla todellinen luistinrata.

Suuret nosturit

Monitoimurtajasta löytyy nosturit sekä keulasta helikopterikannelta kuin aluksen takaa suurelta työskentelykannelta. Vielä ennen kun köydet irrotetaan ja lähdetään matkaan kohti Kanadaa testataan, että kaikki nosturit ja työvene toimivat.

Huippuluokan jääosaamista maailmalle

Kun luet tätä juttua, on monitoimimurtaja Fennica jo matkalla kohti Pohjoista merialuetta ja Baffininlahtea. Suomalaiset merimiehet ja alukset taitavat jäissä navigoinnin. Toivottavaa on, että suomalaiset saavat ulkomailta ja lännestä lisää töitä: Go West!