Suomen Merimiesunioni logo
Turvaposti
Jäsenpalvelu
Näytä alasivut

5.5.2020

Venäjä rakentaa mittavaa ydinmurtajakalustoa arktisille vesille

Pelkkä öljy ei ole pontimena


TEKSTI: JUHANI ARO

Ennen vappua kuului Venäjältä uutinen, jota oli odotettu myös suomalaisten merenkulkijoiden ja jäänmurtoalan ammattilaisten keskuudessa. Murmanskissa ja Vladivostokissa allekirjoitettiin sopimus, joka tarkoittaa uuden ydinkäyttöisen jäänmurtajan rakentamista.

Rosatomflot ja Zvezdan telakka etäallekirjoittivat sopimuksen uuden Leader-ydinjäänmurtajan rakentamisesta. Asiakirjan allekirjoittivat Atomflotin pääjohtaja Mustafa Kashka ja SKK Zvezda LLC:n pääjohtaja Sergey Tseluyko. Molemmat nimet ovat tuttuja nimiä alan piireissä. Jäänmurtajan tilaajana on Rosatom-valtionyhtiöön kuuluva Atomflot. Zvezda on sopimuksen ainoa urakoitsija. 10510-projektiin kuuluvan murtajan rakentamisen toteuttaa Zvezdan kaukoidän telakka.

Ydinjäänmurtaja turvaa Koillisväylän

Sopimusehtojen mukaan alus on valmiina käyttöönotettavaksi vuonna 2027. Se on ensimmäinen kolmesta 120 MW:n ydinjäänmurtajasta. Isot aluksen kykenevät murtamaan jopa neljän metrin paksuista jäätä, joten ne soveltuvat hyvin arktisille alueille. Kaikille ydinmurtajille tyypillisesti niidenkin toimintasäde ja -aika on käytännössä rajaton. Vain huolinta ja miehistön kestävyys ovat rajana. Vertailun vuoksi kerrotaan, että Helsingin Salmisaaren vanha hiilivoimala tuottaa 160 MW:n sähkötehon.

Leader varustetaan kahdella Rosatomin kehittämällä RITM-400-tyyppisellä ydinreaktorilla. Jäänmurtajan kokonaiskapasiteetti on 120 MW, jonka avulla alus murtaa yli neljä metriä paksun jään. Venäjän tarkoitus on näiden isojen ydinjäänmurtajien käyttöönotolla turvata Rosatomin laivastolle turvallinen ja säännöllinen toiminta arktisen alueen itäosissa ja ympärivuotinen liikennöinti Koillisväylällä. Tavoitteena on avata uusia kaupallisia mahdollisuuksia pohjoisille leveyspiireille.

Tavoitteena lienee muutakin. Tuoreimmat tiedot kertovat alueella toimivien suurvaltojen aikeista lisätä sotilaallista voimaansa kalotilla. Voisi hyvin sanoa, että missä energia, siellä sotilas. Arktinen alue ei muodosta poikkeusta.

Volyymit kymmenkertaisiksi

”Venäjän tavoitteena on nostaa Koillisväylän tavaraliikenteen volyymeja vuoteen 2024 mennessä noin kymmenkertaisiksi. Vuodesta 2025 lähtien väylän pitäisi olla ympärivuorisesti liikennöitävissä”, kertoo Traficomin (Liikenne- ja viestintävirasto) arktinen vastuuvirkamies Anita Mäkinen.

”Venäjällä on erilaisia kehittämisprojekteja pohjoisempanakin, mutta tokihan myös Koillisväylällä tarvitaan jäänmurtokapasiteettia. Väylähän kulkee suurelta osaltaan Venäjän aluevesillä ja talousvyöhykkeellä, ja sitten Venäjällä on myös oikeus säädellä siellä tapahtuvaa liikennettä YK:n  merioikeusyleissopimuksen puitteissa. Tästä syystä Venäjä on halunnut kehittää myös lainsäädäntöään koskien Koillisväylää”, Mäkinen sanoo.

”Kyseinen jäänmurtaja ei liene pelkästään Koillisväylää varten. Venäläiset haluaisivat tehdä Jamalin aluetta palvelevasta Sabettasta ympärivuotisen sataman. Sieltä pääsisi tuomaan LNG:tä (nesteytetty maakaasu) ja muita hiilivetytuotteita maailmanmarkkinoille vuoden ympäri. Myös tämän vuoksi Venäjä on kasvattanut ja kasvattaa jäänmurtokapasiteettiaan.”

Kuljetukset vain Venäjän lipun alla

”Kentiltä saisi kuljettaa öljyä ja kaasua vain Venäjän lipun alla. Venäjän duuma hyväksyi helmikuussa 2020 lain, jonka mukaan maan hallituksella on oikeus käyttää ulkomaisia aluksia tiettyihin tehtäviin. Venäjähän on pidemmän aikaa halunnut vahvistaa läsnäoloaan siellä. Aluksia on suunniteltu Suomessakin, mutta Venäjä on halunnut, että ne rakennetaan venäläisillä telakoilla”, Mäkinen sanoo.

Viime aikoina maailmalla on käyty kiistelyä maailman herruudesta. Koillisväylällä ja muualla arktisella alueella halutaan porata öljyä ja kaasua. Ilmaston lämpenemisen takia se on aiempaa paljon helpompaa ja kuljetuksetkin sujuvat. Samalla kasvavat Venäjän, USA:n ja Kiinan turvallisuusintressit alueella. Brittilehti The Times raportoi vapun alla venäläisten näyttävästä sotaharjoituksesta Franz Joosefin maalla

”USA ja Kanada toimivat Luoteisväylällä. Kiina pyrkii tutkimustoimintaan verhottuna arktisille alueelle ja norjalaiset tekevät yhteistyötä Venäjän kanssa Barentsin alueella”, Mäkinen kertoo.

Videon katsominen edellyttää, että hyväksyt markkinointievästeet.


"Leader": World's Biggest, Most Powerful Icebreaker From Russia
Videon lähde: Rosatom Asia

Leader atomijäänmurtajan tekniset ominaisuudet:

- akseliteho - 120 MW
- nopeus - 22 solmua (avoimessa vedessä)
- pituus - 209 metriä
- leveys - 47,7 metriä
- jäänmurtokyky 4 metriä
- uppouma: noin 69 700 tonnia

Voimanlähteet:

- kaksi RITM-400-ydinreaktoria
- höyryturbiiniyksikkö, jossa on neljä 37 MW:n turbogeneraattoria
- sähköinen käyttöjärjestelmä, jossa on neljä 30 MW:n potkurimoottoria

Venäjän ydinjäänmurtajalaivastoa hallinnoi valtion atomienergiayhtiö Rosatom.

Rosneftin johtama konsortio on perustanut Zvezdan telakan Primorjen aluepiirin Bolshoi Kamenin kaupunkiin.

Lähde: Atomflot

Lisää aiheesta:

Kuuntele kuunnelma: Nordenskiöld purjehti ensimmäisenä läpi Koillisväylän