Suomen Merimiesunioni logo
Turvaposti
Jäsenpalvelu
Näytä alasivut

16.2.2022

Talvimerenkulkua Saariston Rengastiellä: L/a Stella liikennöi Korppoon ja Houtskärin väliä

Saariston yhteysalukset, lautat ja lossit kuljettavat matkustajia sekä rahtia saariin ympäri vuoden. Miten sujuu talvimerenkulku Turun Saariston Rengastiellä? 

Suomea mainostetaan tuhansien järvien maana, mutta olemme myös maailman saarisimpia valtioita. Suomessa on yli 76 000 puolen hehtaarin saarta, yli 56 000 hehtaarin kokoista järveä ja 647 jokea sekä rantaviivaa 336 000 kilometriä. ”Vettä on kaikissa kunnissa ja olisiko saarikin”, Suomen saaristopolitiikan historiikissa vuosilta 1949-2018 todetaan.

Lautoille mahtuu kyllä


Nyt seistään yhden saaren länsiosassa, nimittäin Korppoossa Turunmaan saaristossa. FinFerriesin Stella-lautta lastaa parhaillaan kyytiin ajoneuvoja ja matkustajia, jotka ovat lähdössä Korppoosta kohti Houtskäriä. Aamukymmenen lauttaan nousee kyytiin muutamia henkilöautoja ja yksi pakettiauto.

Kansimies Mikael Lindqvist palvellut matkustajia ja ajoneuvoja Korppoon lautoilla 20 vuotta.

- Kesäisin Korppoon lautta on toisinaan täynnä, mutta talvisin on väljempää, Lindqvist viittilöi.

Lauttojen liikkeet ovat mediassa jokakesäisiä uutisia. Koronapandemia lisäsi kotimaan matkailua ja toi Saariston Rengastielle uusia matkailijoita. Kesäkuussa 2020 ilmestyi yksi ainoa lehtijuttu, jossa kerrottiin Saariston Rengastiellä olevan ruuhkaa. Juttu oli kuitenkin uutisankka eikä pitänyt paikkaansa: lauttojen kyytiin kyllä mahtui, eikä lauttaa joutunut tuonakaan kesänä odottamaan kauaa.


9,5 kilometrin pituinen lauttamatka


Korppoon ja Houtskärin välinen merimatka on 9,5 kilometrin pituinen ja sen liikennöinti kestää noin puoli tuntia. Lautat liikennöivät säännöllisten aikataulujen mukaan kesät-talvet, joten miehistön haaste on taistelu aikaa vastaan. Kun lautta saapuu satamaan, ajoneuvot ja asiakkaat poistuvat ja uudet otetaan tilalle. Sitten lähdetään taas liikkeelle.

- Miehistön pitää seurata aikataulua tarkkaan ja olla työssään täsmällinen, kansimies Lindqist toteaa.

Korppoon Galtby – liikenteen solmukohta


Korppoon Galtbyn satama on tärkeä liikenteen solmukohta. Sen kautta kulkee paljon rahtia myös Ahvenanmaalle Ahvenanmaan yhteysaluksilla (eteläinen linja.) Rengastien lauttarantoja ja liikenneyhteyksiä onkin parannettu ja kehitetty 2010-luvulla vastaamaan liikenteellisiä tarpeita sekä turvaamaan saaristolle elintärkeiden lauttayhteyksien toimivuus ympärivuotisesti. Galtbyhyn valmistui uusi yhteysaluslaituri vuonna 2017.

- Pakettiautoja ja rekkoja ajaa saaristossa ympäri vuoden. Saariston Rengastie ei ole vain siis kesämatkakohde, vaan tärkeä reitti kuljetusten kannalta.

Ahvenanmaan yhteysalusten lisäksi Korppoon Galtbyn satamasta liikennöi kaksi FinFerriesin lauttaa: Stella ja Mergus. Toinen kuljettaa rahtia ja matkustajia Houtskäriin ja toinen Norrskataan. Lautat liikennöivät saariin useita kertoja päivässä. Kansimies Mikael Lindqvist asuu itse Houtskärissä.

- Saaressa asuu noin 500 asukasta ympärivuotisesti, hän kertoo.

Houtskärissä harjoitetaan muun muassa maanviljelyä ja kalastukseen liittyviä elinkeinoja. Saariston lautoilla näkee jopa kaksiosaisia tukkirekkoja, koska Houtskärissä harvennetaan parhaillaan vanhaa metsää.

Stella-lautalla ollaan työhön tyytyväisiä


Stella lähtee puskemaan Galtbystä kohti Houtskäriä. Lautta valmistui vuonna 2012 Rauman telakalta ja täyttää ensi vuonna kymmen vuotta. Alus on jykevää tekoa: sillä pituutta yli 49 metriä ja leveyttä 9,5 metriä sekä hyötykuorma on 130 tonnia.

Lautalla työskentelee kolmen hengen miehistö: päällikkö, kansimies ja konemestari. Kansimies Lindqvist kertoo asioiden olevan Stellalla kunnossa.

- Olemme työhömme tyytyväisiä ja otamme rauhallisesti. Kaikki asiat ovat hyvin.

Korppoon väylää halkoo Naantalin ja Turun meriväylä


Korppoon väylällä tuulee, mutta Stella ei ole ympärillä viuhuvasta tuulesta moksiskaan. On turvallisempi istua kuitenkin auton kyydissä lauttamatkan ajan, kuin avata kuskinpuolen ovea, ettei tuuli vie miestä ja ovea mennessään. Sade ja pakkanen ovat tehneet lautan kannesta liukkaan.

Lautta sahaa reittiään säässä kuin säässä. Pimeys, tuuli ja merellä nopeasti nouseva sumu lämpötilojen suurissa ja nopeissa vaihteluissa kuuluvat saariston talvimerenkulkuun. Komentosillalla onkin oltava jatkuvasti silmä tarkkana. Korppoon väylää halkovat nimittäin myös Turusta ja Naantalista liikennöivät alukset. Parhaillaan kohti Maarianhaminaa viilettää Viking Linen M/s Amorella.

Tuuli yltyy yhä vain ja alkaa sataa lunta. Kansimies Mikael Lindqvist pitää keliä normaalina alkutalven säänä. Työssä karaistuu, niin se taitaa olla.