Suomen Merimiesunioni logo
Turvaposti
Jäsenpalvelu
Näytä alasivut

3.6.2020

Reilusti yli puolet suomalaisista merimiehistä lomautettuna koronan seurauksena. Merenkulun matkustajaliikenne avattava välittömästi, että laivamyynneiltä ja työpaikkojen menetyksiltä vältytään


Merimies-Unionin jäsenistöstä 43 prosenttia lomautettuna toukokuun lopussa
 

Lähimerenkulun matkustajaliikenne on avattava niin pian kuin mahdollista. Matkustajavarustamoilla ei ole varaa menettää kesäsesonkia. Nyt olisi suunnattava kaikki resurssit ja tuki suomalaisen merenkulun pelastamiseen, jotta aluksia ei tarvitse myydä ja merimiehistä tule työttömiä.

Korona-pandemia on ajanut suomalaisen merenkulun syvään taloudelliseen ahdinkoon, jonka heijastusvaikutukset tulemme kokemaan pidemmän päälle viiveellä, jos kesän matkustajaliikennettä ei saada käyntiin mitä pikaisimmin. Maissa ravintolat saivat avata ovensa 1. kesäkuuta, mutta merenkulun osalta päätöstä matkustajaliikenteen avaamisesta odotettiin vielä kesäkuun alussa, vaikka esimerkiksi Viro toivotti suomalaisia turistit tervetulleeksi maahan jo kesäkuun alusta ilman kahden viikon karanteenia.

Korona-pandemia pysäytti suomalaisten alusten matkustajaliikenteen maaliskuusta lähtien ja alusten miehistöt lomautettiin. Rahtilaivoista myös ropaxit kuljettavat matkustajia, joten matkustajaliikenteen pysähtyminen heijastui myös niihin. Suomalaisilla matkustajalaivoilla työskentelee noin 4 800 merenkulkijaa ja rahtilaivoilla noin 1 900 merenkulkijaa. Perinteisen merenkulun lisäksi Suomessa toimii vähintään 64 saaristo- ja sisävesiristeilyä harjoittavaa yritystä, joilla on työskennellyt joka kesä tuhansia kesätyöntekijöitä. Nyt näille työntekijöille ei ole töitä tarjolla ja alan varustamoissa pelätään joukkokonkurssia, jos kesän matkustajaliikennettä ei saada avattua ja laivoille saavu matkustajia.

Merimies-Unionin jäsenistöstä toukokuun lopussa 2020 työttömänä oli 43,1 prosenttia, Kuljetusalan Työttömyyskassan tilasto osoittavat. Kun tähän lisätään vielä päällystön työttömyys, suomalaisesta merimieskunnasta on reilusti yli puolet työttömänä kesäkuun alussa. Merimies-Unionin jäsenistö kuuluu Kuljetusalan Työttömyyskassaan, jonne palkattiin lisää henkilökuntaa koronakriisin puhjettua. Työttömyyshakemukset on pystytty toistaiseksi käsittelemään normaalissa kahden viikon käsittelyajassa, mikä on hyvä tilanne moneen muuhun työttömyyskassaan verrattuna.

Suomalaiset varustamot ja aluksilla töissä olevat suomalaiset miehistöt ovat pitäneet huolta Suomen tuonti- ja vientikuljetuksista koronan aikana. Aluksilla on ollut töissä muutamien kymmenien henkien kuljetusmiehistö. Myös suomalaiset rahtivarustamot ja öljytankkerit ovat turvanneet Suomen tuontia ja vientiä, jotta kansalaisilla on ruokaa kaupoissa ja lääkkeitä apteekkien hyllyissä sekä bensa-asemilla polttoainetta saatavilla sekä Suomen tehtailla raaka-aineita saatavilla.

Merimies-Unioni on korostanut huoltovarmuuden merkitystä Suomelle jo vuosikymmenien ajan. Vasta tänä keväänä koettiin kansan keskuudessa konkreettisesti mitä huoltovarmuuden toimimattomuus tarkoittaa. Tämä nousi esiin Huoltovarmuuskeskuksen maskikaupoissa. Yhtä lailla Huoltovarmuuskeskuksen toimintaa ei voi millään lailla ymmärtää tai perustella suomalaisen merenkulun osalta.

Huoltovarmuuskeskus tarjosi maaliskuusta eteenpäin taloudellista tukea Viron (M/s Megastar) ja Ruotsin lipun (M/s Galaxy) alla oleville aluksille samaan aikaan kun suomalaiset alukset (Viking Linen M/s Mariella ja TallinkSiljan M/s Silja Serenade) seisoivat työtä vailla satamassa. Suomalaisten veronmaksajien verovarojen syytäminen vieraan lipun alla oleville aluksille on todella puistattavaa ja epäisänmaallista, kun tuhannet suomalaiset merimiehet ovat samaan aikaan työttöminä ja joutuvat nostamaan työttömyyskorvausta.

Mikäli Suomen matkustajaliikennettä ei saada pian auki ja ihmiset ala risteillä lähialueille, edessä voivat olla vielä huonommat ajat ja suomalaisten merimiesten joukkotyöttömyys. Lähimerenkulun matkustajaliikenne on avattava niin pian kuin mahdollista. Matkustajavarustamoilla ei ole varaa menettää kesäsesonkia. Nyt olisi suunnattava kaikki resurssit ja tuki suomalaisen merenkulun pelastamiseen, jotta aluksia ei tarvitse myydä ja merimiehistä tule työttömiä.

Huonot uutiset suomalaisen merenkulun osalta eivät pääty vielä tähän, vaan liikenne- ja viestintäministeriöstä saapui toukokuussa tieto, että se keskeyttää väylämaksuihin suunnitellut muutokset. Tämä on todella huono uutinen, sillä Viro ilmoitti poistavansa ja Ruotsi suunnittelee väylämaksujen poistoa tältä vuodelta koronan vuoksi. Suomessa olisi ehdottomasti seurattava samaa linjaa tai tämäkin lasku koituu talousongelmissa painien varustamoidemme maksettavaksi.