Suomen Merimiesunioni logo
Turvaposti
Näytä alasivut

13.2.2021

Kiinalainen jättivarustamo Cosco liikennöi Vuosaareen ja kuljettaa sieltä tavaraa maailmalle ja takaisin


TEKSTI: JUHANI ARO

Yksi maailman suurimmista linjaliikennettä harjoittavista varustamoista on kiinalainen Cosco (China Ocean Shipping Company). Cosco on Kiinan valtion omistama yritys. Kiinalainen jättivarustamo pyrkii levittäytymään mahdollisimman laajalle eri maanosiin, kuten myös Eurooppaan. Ja sen se on jo tehnytkit: esimerkiksi Kreikassa Pireuksen satama on varustamojätin hallinnassa.

Coscon laivat liikennöivät myös Suomeen. Vuosaaren satamassa toimii muun muassa yritys nimeltään Cosco Shipping Lines Finland Oy, joka kuuluu kiinalaiseen Cosco Groupiin. Coscon laivat kuljettavat koko ajan Suomen tuonti- ja vientikuljetuksia. Varustamon aluksista monet purjehtivat mukavuuslippujen alla. Kansainvälisessä merenkulussa monien alusten käyttökieli on englanti. Monet kiinalaislaivojen kanssa asioineet suomalaiset ovat havainneet puutteita miehistön kielitaidossa, mikä voi olla meriturvallisuusriski.

Ex-työministeri, varapuhemies Tarja Filatov:
Ihmisoikeudet kuuluvat mukavuuslippulaivoillekin!

 

Merimies-lehden kootessa tietoja kävi ilmeiseksi, että mukavuuslippulaivat ovat suomalaisille viranomaisille ja ministereille vaikea pala. Kävi myös ilmi, etteivät mukavuuslippulaivojen asiat kuulu oikein kenellekään, vaikka suuri osa Suomenkin ulkomaankaupasta liikkuu mukavuuslippulaivoilla.

Eduskunnassa on käsittelyssä laaja lakiesitys ihmiskaupan kitkemiseksi, mutta esityksessä ei puututa mukavuuslippulaivoihin mitenkään.

Entinen työministeri, nykyinen eduskunnan varapuhemies ja työelämävaliokunnan jäsen Tarja Filatov (sd.) vastasi suoraan kysymyksiin. Raskaansarjan poliitikon kanta ei jää epäselväksi. Ihmisoikeudet on saatava mukavuuslippulaivoillekin.

- Aika ajoin putkahtaa esiin järkyttäviä uutisia ihmisten kohtelusta mukavuuslippulaivoilla. Palkkarahat on saamatta, maihin ei pääse, jopa ruuasta voi olla pulaa, Filatov summaa.

- Alustarkastuksissa käy selvästi ilmi, että ongelmat eivät ole poikkeus, vaan ennemminkin sääntö. Rikkomukset ovat myös riski myös turvallisuudelle ja ympäristölle, Filatov katsoo.

Hänkin näkee Suomen lainsäädännön vaikeudet asiassa.

- Suomen on vaikea päästä omalla lainsäädännöllään kiinni näihin vääryyksiin, vaikka ne tapahtuvat Suomen maaperällä. Kaikki kivet on silti syytä kääntää rikkomusten estämiseksi, Filatov vaatii.

- Lainsäädännöllä voitaisiin puuttua turvaamistoimiin, ja viranomaistoimia esimerkiksi aluehallintovirastojen ja Traficomin merenkulkutarkastajien välillä voisi täsmentää ja tarkastusresursseja tulee vahvistaa, hän vaatii.

- Kyse on ihmisoikeusrikkomuksista, niiltä ei saa ummistaa silmiä, Filatov patistaa.

Lue lisää: Mukavuuslippulaivat: Onko 25 vuodessa mikään muuttunut? ”Ei ole”, vastaavat ne, jotka tietävät