Suomen Merimiesunioni logo
Näytä alasivut

11.2.2019

Merimies-Unioni ei katso hyvällä varustamoiden aikeita irtisanoa matkamyyjänsä: vanhusväestö ja perheelliset tarvitsevat matkamyyjän palvelua risteilymatkansa ostoon


Viking Line ja Tallink Silja aikovat irtisanoa 60 maapuolen matkamyyjää 

Risteilyvarustamo Viking Line ja Tallink Silja ovat aloittaneet lähestulkoon rinta rinnan – sattumaa vai ei - yt-neuvottelut maapuolen matkamyyjiään koskevien. Varustamot uhkaavat yhteensä jopa 60 hengen irtisanomista maapuolen matkamyyntipalveluistaan (Viking Line 25 henkeä ja Tallink Silja 35 henkeä). Käytännössä tämä tarkoittaa maapuolen matkamyyjien ammattikunnan alasajoa. Yt-neuvotteluita perustellaan risteilyiden nettimyynnillä, vaikka se ei varustamoiden luvuista huolimatta kata läheskään kaikkea matkamyyntiä. Tätä ennen Viking Line varustamo on laittanut lapun luukulle Tampereen matkamyymälässä ja nyt helmikuussa myös Turussa.

Merimies-Unioni ei katso hyvällä varustamoiden toimia perinteisen matkamyynnin väheksymisellä. Paljon risteilevä vanhusväestö – joka tuo myös merkittävät tulot varustamoille – haluaa ostaa risteilymatkansa matkamyyjältä. Nettivarauksen tekemisessä menee sormi suuhun – kuten myös hermot – monelta työssäkäyvältä perheelliseltä. Helpompi on soittaa matkamyyjälle ja selostaa puhelimitse millaiselle risteilylle lisukkeineen on lähdössä. Matkamyyjien palveluun luotetaan ja risteilylle voi lähteä iloisin ja turvallisin mielin murehtimatta.

Viking Linen ja Tallink Siljan aloittamat yt-neuvottelut ovat myös ristiriidassa esimerkiksi Turun sataman kehittämissuunnitelmien kanssa. Satamassa aiotaan ottaa lähivuosina käyttöön lentokenttiä vastaavat turvatoimet, joiden järjestämiseksi tarvitsee palkata lisää henkilöstöä. Satamassa henkilökohtaisen palvelun määrä tulevaisuudessa näin ollen kasvaa nykyisestä. Mikäli varustamot nyt irtisanovat väkeään, on sitä tulevaisuudessa palkattava lisää.

Risteilyvarustamoiden usko nettivarauksen toimivuuteen ja kasvuun voi koitua pidemmän päälle niiden akilleen kantapääksi: Japanissa hotelleihin palkattiin robotteja, mutta ne jouduttiin irtisanomaan ja niiden tilalle palkattiin uudestaan ihmisiä. Vanhusväestö haluaa palvelua ihmiseltä ihmiselle, ja rupattelu matkamyyjän kanssa on osa risteilymatkaa, Merimies-Unioni muistuttaa.