Suomen Merimiesunioni logo
Turvaposti
Jäsenpalvelu
Näytä alasivut

8.12.2025

Kuljetusliitot KL: Työvoiman riisto Suomessa on saatava loppumaan

Suomalainen yhteiskunta ei voi sulkea silmiään ilmiöltä, joka uhkaa oikeusvaltiota, työntekijöiden ihmisarvoa ja aiheuttaa häiriötä rehellisesti toimivaan elinkeinoelämään: työvoiman systemaattinen riisto.

Paavo Teittisen tänä syksynä julkaistu teos, Pitkä vuoro – Kuinka moderni orjuus juurtui Suomeen, paljastaa karun todellisuuden – ulkomaalaisia työntekijöitä on Suomessa alistettu pakkotyöhön ravintoloissa, siivouspalveluissa, marjatiloilla, rakennustyömailla ja metsätöissä. Työehdot ovat olleet mielivaltaisia, työturvallisuus puutteellista ja työnantajan painostuksesta yhteydet ympäröivään yhteiskuntaan on katkaistu.

Tätä kaikkea viranomaiset ja poliitikot katsovat sormiensa läpi, ja siten syntyy varjoyhteiskunta, jossa hyväksikäyttö rehottaa ja ihmiskauppiaat jatkavat kannattavaa liiketoimintaansa.

Työntekijöiden riisto on löytänyt paikkansa kuljetusalaltakin


Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT on mm. nostanut AKT-lehdessä esiin kuljetusalalla toimivan Cofund-yritysryppään, jossa on käytetty kyseenalaisia henkilöstövuokrausjärjestelyjä, ja joissa työntekijöitä -erityisesti velkaantuneita henkilöitä- on värvätty yhtiömiehiksi kommandiittiyhtiöihin. Työn tekemisestä on maksettu alle alan työehtosopimusten mukaisia palkkoja. Työntekijät ovat kertoneet tekevänsä jopa 72 tuntisia työviikkoja ja asumisesta autoissa.  Lisäksi on ilmennyt veronkiertoa, eriskummallisia ”korvausten” maksujärjestelmiä ja sopimusten epäselvyyksiä.

– Kun valvonta on puutteellista ja lainsäädäntö ei aseta riittäviä velvoitteita, syntyy tilanne, jossa työntekijöiden oikeuksia poljetaan järjestelmällisesti ja tulee se laajenemaan entisestään eri aloille ja henkilöstöryhmiin, toteaa Kuljetusliitot KL ry:n puheenjohtaja Markku Lehtinen.

Kuljetusliitot KL vaatii tilanteen korjaamiseksi mm. seuraavia toimenpiteitä:


1. Alipalkkauksen kriminalisointi – alipalkkaus ja työehtojen räikeä polkeminen on saatava rikoslain piiriin.

2. Tehostettu viranomaisvalvonta ja resurssit – viranomaisille on annettava riittävät keinot ja resurssit puuttua väärinkäytöksiin.

3. Ammattiliittojen kanneoikeus – liitoille on annettava oikeus ajaa työntekijöiden etuja oikeudessa siten, ettei yksittäinen työntekijä joudu leimatuksi.

4. Yritysten yhteiskuntavastuu ja vastuulliset kuljetusketjut – tuotantoyritysten tulee olla vastuussa myös siitä, että sen käyttämät kuljetusyritykset toimivat pelisääntöjen mukaan.

Kuljetusliitot KL korostaa, että työntekijöiden hyväksikäyttö ei ole kilpailuetu, vaan rikos ihmisarvoa vastaan. Epärehellisten yritysten toiminnasta kärsivät myös rehelliset elinkeinoelämän toimijat.

– Meidän on yhdessä yhteiskunnallisten toimijoiden kesken varmistettava, että työelämä perustuu reiluihin pelisääntöihin – ei työntekijöiden riistoon, Lehtinen painottaa.

*******

Kuljetusliitot KL ry:n jäsenliittoja ovat Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry, Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU ry, Rautatiealan unioni RAU ry ja Suomen Merimies-Unioni SMU ry. Järjestön perustehtävänä on tukea jäsenliittojen itsenäisesti harjoittamaa edunvalvonta- ja sopimustoimintaa, vahvistaa liittojen keskinäistä. yhteistyötä sekä edistää liittojen yhteisiä tavoitteita. Kantavana voimana on, että vahva ja yhtenäinen KL pystyy paremmin taistelemaan heikomman puolella.