Suomen Merimiesunioni logo
Näytä alasivut

17.12.2020

Kuka kuuntelee duunaria?

Merimies-Unioni pitää huoltovarmuudesta ollutta mediauutisointia riittämättömänä. Yleisradion toimitusjohtaja Merja Ylä-Anttila toi Ylen 17.12.2020 julkaisemassa jutussa esiin, että koronavuosi on osoittanut että poikkeusoloissa voidaan tehdä huoltovarmuuteen liittyvää sisältöä kaikin tavoin, oli se sitten tekstiä kuvaa tai ääntä.

Merimies-Unioni on huolissaan Yleisradion uutisoinnista, jos se rajataan liittymään liikkuvan kuvan tai äänen julkaisuun. (Yle 17.12.2020: Hallitus esittää rajoituksia Ylen verkkosisältöihin – toimitusjohtajan mukaan sananvapaus kaventuu) Esimerkiksi laivojen nettiyhteyksillä videot eivät lataudu aina hyvin, mikä rajoittaa merenkulkijoiden tiedonsaantia. Tämä on selvä sananvapauden kaventuminen, etenkin kun duunarin ääni ei nouse tälläkään hetkellä riittävästi kuuluviin eri medioissa. Viestintävälineitä ovat myös pulloposti tai twitter. Kummatkin niistä välittävät lyhytsanomia, eivät ääntä tai liikkuvaa kuvaa.

- Olipa viestintäväline millainen tahansa, vaikuttaa siltä että duunarin ääni ei kuulu sille ansaitsemallaan tavalla. Asiat ylittävät työntekijän kannalta uutiskynnyksen vasta sitten, kun on jo liian myöhäistä: tehdas alasajetaan tai laivat ulosliputetaan. Viesti jää matkan varrella, pulloposti ei tule koskaan perille.

Merimies-Unionin mielestä Suomen huoltovarmuudesta tulisi keskustella perusteellisemmin. Keväällä huoltovarmuuskeskuksen maskikauppoja puitiin eri viestintävälineissä kuukausitolkulla. Sen sijaan tuhansien lomautettujen ääntä ei tunnu kuuntelevan kukaan.

- Suomalaisista merimiehistä yli puolet ovat tällä hetkellä lomautettuina, eikä heitä ole jäljellä enää kuin 6 700 henkeä. Tämäkin luku on jo syksyn mittaan pienentynyt, kun on tullut irtisanomisia matkustajakadon seurauksena.  

Matkustusrajoitukset estävät liikkumisen, mutta rahti kulkee. Suomalaiset kauppa-alukset ja merimiehet kuljettavat maahan joulupöytiemme antimet sekä tehtaiden raaka-aineet. Autokaan ei kulje ilman polttoainetta, jota tuodaan kotimaahamme Suomen lipun alla purjehtivilla tankkereilla. Kuluneella viikolla Suomen lipun alle saapui uusi öljytankkeri, M/t Lunni, ja siinä on suomalainen miehistö.

Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Timo Vuori totesi Ylen haastattelussa 17.12.2020 rahdin kulkemisen pelastaneen Suomen hyvinvoinnin koronapandemian aikana.

- Viennin ja tuonnin vaikeutuminen voi vahingoittaa Suomen kaltaista pientä taloutta, Vuori toi esiin.

- Ilman toimivaa ulkomaankauppaa nykyisenkaltaisen elintason ylläpitäminen Suomessa voi olla vaikeaa tai jopa mahdotonta.

Suomen meriklusteri työllistää 50 000 ihmistä. Kun päälle lasketaan vielä Suomen matkailualan henkilöstö, kattaa se 140 000 työntekijää.

- Kymmenissä tuhansissa suomalaisissa kotitalouksissa ei ole tänä jouluna lainkaan tuloja. Työttömyys on ihmisille suurin katastrofi terveyden menettämisen lisäksi.

Merimies-Unionin mielestä julkisessa keskustelussa olisi hyvä muistaa myös terveydenhuollon-, varhaiskasvatuksen- ja kaupan alan työntekijöitä, jotka joutuvat uhraamaan joka päivä oman terveytensä kohdatessaan asiakkaita koronapandemian aikana.

- Ainoa keino selvitä koronasta on elvyttävä politiikka. Ihmisten henkilökohtaiset katastrofit maksavat yhteiskunnalle enemmän kuin niiden ennaltaehkäisy.