8.8.2025
HS mielipide 8.8.2025: Merenkulun tukijärjestelmä on luotu Suomen ja muun Euroopan turvaksi
Mielipide on julkaistu Helsingin Sanomissa 8.8.2025:
Suomen lipun alla kulkevat matkustaja-autolautat ovat merkittävässä roolissa huoltovarmuuden turvaamisessa.
TURVALLISUUSPOLIITTINEN tilanne on kiristynyt ja Itämeren alueella varjolaivasto, erilainen häirintä ja sotilaallinen läsnäolo ovat arkipäivää. Monet EU-maat tekevät tällä hetkellä merkittäviä toimia oman kauppalaivastonsa tukemiseksi ja vahvistamiseksi. Suomen ei pidä tehdä päinvastoin ja tehdä päätöksiä, jotka vakavasti vaarantavat Suomen oman kauppalaivaston ja kuljetukset.
EUROOPPA tarvitsee oman vastuullisesti toimivan kauppalaivaston, joka turvaa kuljetukset kaikissa oloissa. Oman kauppalaivaston turvaamiseksi on luotu EU-järjestelmä, jossa varustamolle palautetaan sen maksamat työnantajamaksut. Ilman tukijärjestelmää EU-mailla ei ole mahdollisuutta kilpailla mukavuuslippujen kanssa.
Suomi on täysin riippuvainen merenkulusta. Suomen viennistä ja tuonnista 96 prosenttia kulkee meritse. Suomen huoltovarmuuden kannalta meillä on oltava riittävästi suomalaista jäävahvistettua tonnistoa, jolla turvataan yhteiskunnan kannalta kriittiset kuljetukset kaikissa oloissa. Alusten kuljettaman rahdin määrä on niin massiivinen, ettei merikuljetuksia voida korvata muilla kuljetusmuodoilla.
VALMIUSLAINSÄÄDÄNNÖN perusteella suomalaiset alukset voidaan määrätä suorittamaan Suomen kannalta kriittisiä kuljetuksia myös kriisitilanteessa. Suomen lipun alla on vain noin sata ulkomaaliikenteen kauppa-alusta, joista osa on matkustaja-autolauttoja, joilla kulkee Suomen kappaletavarakuljetuksista (esimerkiksi elintarvikkeet, lääkkeet, teollisuuden varaosat) noin 50–60 prosenttia. Suomen lipun alla kulkevat matkustaja-autolautat ovat merkittävässä roolissa huoltovarmuuden turvaamisessa. Suomella ei ole varaa menettää näiden alusten monipuolista kuljetuskapasiteettia.
Julkisuudessa esitetyt väitteet, että merenkuluntukien leikkaaminen toisi säästöjä valtiontalouteen, eivät pidä paikkaansa. Tuen poistaminen johtaisi alusten ulosliputtamiseen Suomesta, eli ei olisi enää suomalaisia varustamotyönantajia, jotka maksaisivat nämä palautettavat työnantajamaksut, tarkoittaen ettei mitään palautettavaa rahaa olisi.
Suomi noudattaa EU:n suuntaviivoja ja kaikissa EU-merenkulkumaissa on vastaavat palautusjärjestelmät. Suomessa on päädytty malliin, jossa varustamo ensin maksaa työnantajamaksut ja sen jälkeen ne haetaan palautuksina takaisin. Suomen palautusjärjestelmän rakenteen takia rahat näkyvät omana kohtanaan valtion budjetissa. Esimerkiksi Ruotsissa varustamotyönantajat eivät lainkaan maksa näitä maksuja, rahaa ei siirretä edestakaisin, eikä palautusjärjestelmä näy yritystukena.
MIKÄLI Suomella ei olisi tätä palautusjärjestelmää tai mikäli Suomi heikentäisi järjestelmää, ei suomalaisilla varustamoilla olisi mahdollisuuksia toimia Suomen lipulla vaan alukset liputettaisiin EU-maihin, joissa palautusjärjestelmä on olemassa. Tämä tarkoittaa sitä, ettei Suomella olisi enää omaa kauppalaivastoa eikä suomalaisia merenkulkijoita.
Maija Mattila
työmarkkinajohtaja
Suomen Varustamot
Joachim Alatalo
puheenjohtaja
Suomen Merimies-Unioni
Johan Ramsland
toiminnanjohtaja
Suomen Laivanpäällystöliitto
Kirjoitus on Helsingin Sanomien lukijan mielipide.