13.8.2025
Aluksen ulosliputus on nopea tekninen toimi, joka vie päivän - pari
M/s Viking Cinderellan intendentti Krista Öhman-Jalonen ja hotellipäällikkö Petri Kyllönen kertovat, että aluksen ulosliputus, eli rekisteröinti toiseen lippuvaltioon, tapahtuu hyvinkin nopeasti.
- Viking Line on moneen otteeseen liputtanut laivoja ja vaihtanut laivoihin lippua. M/s Viking Cinderella, jolla itse työskentelemme, liputettiin puolitoista vuotta sitten Ruotsista Suomen lipun alle, mikä on todella iloinen asia.
Lipunvaihto on yksinkertainen toimenpide
Varustamot ovat ilmoittaneet ulosliputtavansa laivat Suomesta, mikäli merenkulun miehistötukeen tehdään leikkauksia. Varustamoiden on tämän jälkeen kannattamatonta pitää aluksia Suomen lipun alla, koska miehistökustannukset nousevat merkittävästi kalliimmiksi lähimpiin kilpailijamaihin, eli Ruotsiin ja Viroon nähden. Aluksen ulosliputus on yksinkertainen ja nopea toimenpide, Öhman ja Kyllönen tuntevat proseduurit.
- Osaamme Suomessa lipunvaihdon ja se sujuu meiltä aika helposti, sillä meillä on rutiinit kunnossa sitä varten. Liputus ei ole mikään este tai että se olisi vaikeaa tai hankalaa. Se osataan kyllä.
Aluksen ulosliputus, eli rekisteröinti vieraan lippuvaltion, alle ottaa päivän - pari paperitöineen ja maksimissaan muutamia päiviä, jos sitäkään.
- Kun kivi lähtee vierimään ja varustamot ryhtyvät rekisteröimään aluksia Suomesta muiden lippujen alle se tapahtuu hyvinkin nopeasti. Tämä asia on hyvä tiedostaa Ardianmäellä, ettei se tule sitten kenellekään yllätyksenä.
Laivojen liikennöinti jatkuu, mutta eri lipun alla
Krista Öhman-Jalonen ja Petri Kyllönen ovat työskennelleet sekä Suomen että Ruotsin lippujen alla. M/s Viking Cinderella, jolla he nyt työskentelevät, liputettiin Ruotsista Suomeen, eli ”kotiin” vuonna 2024. Cinderellan myötä Viking Linen kaikki alukset purjehtivat nyt Suomen lipun alla. Varustamo halusi liputtamisella turvata erityisesti Suomen merikuljetusten huoltovarmuutta. Varustamon kotipaikka on Maarianhamina.
Olisi dramaattista, jos suomalaisten varustamoiden on ulosliputettava alukset pois Suomesta valtiovarainministerin leikkausten seurauksena.
- Laivat jatkavat liikennöintiä, mutta minkä lipun alla ja millä ehdoilla, on toinen kysymys, Petri Kyllönen tietää.
- Purra ei ole miettinyt merenkulun miehistötuen leikkausta ihan loppuun asti: jos miehistötukia leikataan, alusten liikenne kyllä jatkuu, muttei Suomen lipun alla, Kyllönen näkee siniristilipun laskevan salossa ja tilalle nousen vieraan lipun.
Matkustajalaivan liiketoiminta ei pyöri pelkän rahdin varassa
Öhman ja Kyllönen tuntevat matkustaja-aluksen liiketalouden omien töidensä kautta. Öhman-Jalonen toimii intendenttinä M/s Viking Cinderellalla, eli vastaa aluksen palvelupuolesta, palveluhenkilökunnasta ja matkustajapalveluluista.
- On Suomen valtiolle elintärkeää, että suomalaiset matkustaja-alukset ja kauppalaivat kuljettavat rahtia. Jotta toimintamme olisi liiketaloudellisesti kannattavaa, laivalla on oltava rahdin lisäksi aina matkustajia ja palveluita.
- Matkustaja-alukset eivät purjehdi Suomen ja Ruotsin sekä Suomen ja Viron väliä vain siksi, että haluaisimme ”viihdyttää” ihmisiä. Asia on ennemminkin toisin päin: matkustajat ja palvelut ovat olennainen osa aluksen liiketoimintaa, joka mahdollistaa alusten purjehtimisen ja rahdin kuljettamisen Suomeen, eli tukee Suomen merikuljetusten huoltovarmuutta.
Laiva miehistöineen on yksi kokonaisuus
Riikka Purra leikkaisi merenkulun tuet alusten palveluhenkilökunnalta, muttei käyttömiehistöltä.
- Minulla tulee mieleen sellainen ajatus, että päättäjät kuvittelevat, että laivat jatkavat liikennöintiä pelkän käyttömiehistön kanssa, eli rahtiliikenne jatkuu, jotta Suomen huoltovarmuus säilyy. Tämä ei ole mitenkään mahdollista. Kuten edellä totesin: jotta matkustajalaivat pystyvät ylipäätään purjehtimaan ja harjoittamaan liiketoimintaa, siihen tarvitaan koko laivan palvelukonseptia ja matkustajia. Niiden ylläpitoon tarvitaan puolestaan alusten palveluhenkilöstöä. Laiva on miehistöineen yksi kokonaisuus.
- On päivänselvää, että pelkät rahtitulot eivät riitä pyörittämään näitä laivoja liiketaloudellisesti. Laivan kuljettaminen paikasta A paikkaan B maksaa aika paljon: on polttoainekustannukset, satamamaksut ynnä muut, Öhman luettelee kuluja.
Laivan ulosliputus - kuin muutto ulkomaille
Aluksen ulosliputus iskee erityisesti suomalaiseen miehistöön. Kun laiva lähtee Suomesta, se tarkoittaa merimiehen näkökulmasta samaa kuin muuttaisi ulkomaille. Monet eivät halua jättää kotimaataan, eivätkä lähteä töihin vieraiden lippujen alle.
- Jos aluksen lippu vaihtuu, silloin tulee kaikki verotukset, sosiaaliturvajutut ja vastaavat eteen, jotka muuttuisivat. Merimiesten työterveyshuolto siirtyisi Ruotsin puolelle.
- Myös eläkehommat siirtyisivät Ruotsin puolelle – sekään ei ole ihan yksinkertainen juttu, hotellipäällikkö Petri Kyllönen tuntee muutokset, koska on työskennellyt uransa aikana myös Ruotsin lipun alla.
- Mikäli alukset ulosliputetaan, se tarkoittaa sitä, että verotulot eivät tule Suomeen vaan menevät Ruotsiin. Suurin osa merimiehistä ei kuitenkaan tule siirtymään aluksen mukana töihin Ruotsiin, koska ansiotulot tippuvat, Kyllönen tietää.
Merimiehet jäävät työttömiksi ja heille aletaan maksaa työttömyyskorvauksia Suomesta.
- Kukaan ei loppupeleissä tiedä, että kuinka suuri hintalappu tästä kaikesta koituu Suomelle maksettavaksi, Öhman ja Kyllönen huokaavat.
Suuri vaikutus pieniin paikkakuntiin
Merimiesten työttömyys iskee kovaa varsinkin pieniin paikkakuntiin.
- Meillä on Suomessa joitakin paikkakuntia, joissa aika iso prosentti asukkaista on merellä töissä. Tällaisia kuntia ovat esimerkiksi Parainen ja saaristokunnat, Öhman luettelee.
- Miten näiden kuntien käy, kun niiden verotulot loppuvat ja työttömyys kasvaa? Työttömyyden kustannukset ja siihen päälle kasvavat sosiaalimenot jäävät kuntien maksettaviksi.
- Tässä pitäisi kyllä kuunnella kuntapäättäjiä ja Kuntaliittoa, että miten he tätä merimiesten joukkotyöttömyyttä katsovat, Öhman toteaa.
Terveisiä eduskuntaan: olkaa viisaampia kuin merimiehiä ivaava valtiovarainministeri
Eduskunnassa aletaan käydä syyskuussa tulevan vuoden budjettiesitystä läpi. Intendentti Krista Öhman-Jalonen ja hotellipäällikkö Petri Kyllönen lähettävät päättäjille terveisiä.
- Ei voi olla niin, että yksi valtiovarainministeri päättää, mikä lippu alusten ahterissa liehuu. Valtiovarainministeri Riikka Purra tekee hymyssä suin ja ivallisesti leikkausehdotuksia, jotka lopettavat suomalaisen merenkulun. Samaan aikaan Itämeren turvallisuustilanne on vakavampi kuin milloinkaan – onko tämä sitä perussuomalaisten kuuluisaa isänmaallisuutta?
- Ottakaa te muut eduskunnassa järki käteen. Jos siellä ei ole yhdellä valtiovarainministerillä järkeä, käyttäkää te muut sitä ja katsokaa asioita lävitse uusin, viisain silmin sekä järkiperusteluin.