Kuva yllä: Oravikoski, Leppävirta (Saimaa). Kuva: Seppo Hinkula / Vastavalo
TEKSTI: JUHA GRANATH
Julkaistu 30.9.2022
Itä-Suomen metsäteollisuuden ja maataloustuottajien edustajat esittävät uutta selvitystä Kymijoen ja Mäntyharjun kanavien kannattavuudesta ja ympäristövaikutuksista. Tukea ajatukselle tulee myös Aalto-yliopistosta ja Geologian tutkimuslaitokselta.
Kanavaparin ympärille syntyisi uutta liiketoimintaa ja ilmastoystävällisiä kuljetuksia tarvitaan, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliiton MTK:n metsäjohtaja Marko Mäki-Hakola sanoo.
Väylävirasto vastustaa.
Kaksi vuosikymmentä haudattuna ollutta Kymijoen ja Mäntyharjun kanavahanketta herätellään henkiin. Kun Venäjän helmikuinen hyökkäys Ukrainaan pysäytti Saimaan kanavan liikenteen, Suomessa nousivat äänenpainot uusien kanavien rakentamisesta omalle maalle.
- Ukrainan sota muutti Itä-Suomen näkymiä rajusti. Viennin pysähtyminen Saimaan kanavassa uhkaa jättää Itä-Suomen vientiteollisuuden logistisesti pussin perälle. Nyt on tartuttava toimeen, metsäjohtaja Marko Mäki-Hakola sanoo.