Suomen Merimiesunioni logo
Näytä alasivut

1.4.2020

Kiinnostaako sisävesiliikenne? INFUTURE-hanke kerää yhteen toimijat Suomesta ja Venäjältä. Hankkeen rahoitus lähes 1,3 miljoonaa euroa


INFUTURE-hankkeen kotisivut

Kiinnostaako sisävesiliikenne? INFUTURE-hanke kerää yhteen Suomesta ja Venäjältä toimijat, jotka ovat kiinnostuneita sisävesiliikenteen potentiaalista Suomessa ja Venäjällä. Hankkeessa rahoitusta 1,3 miljoonaa euroa.

Sisävesiä, kuten Saimaata pitkin, kulkee paljon esimerkiksi tukkipuuta metsäteollisuuden tarpeisiin. Metsäteollisuus on investoinut - ja suunnittelee edelleen investointeja - sisävesiväylien varteen, joita pitäisi hyödyntää nykyistä enemmän kuljetusväylinä. Vesiväylä on ympäristöystävällinen ja tehokas reitti suurkuormille maanteihin verrattuna. Yksi laiva voi kuljettaa moninkertaisen kuorman rahtia rekkaan verrattuna.

Saimaalla näkee valitettavasti hyvin paljon ulkomaisia aluksia, jotka kuljettavat suomalaisen teollisuuden käyttöön raaka-aineita. Niin sanotut mukavuusliput, kuten Bahama tai Antigua Barbuda, eivät ole Suomen sisävesillä harvinainen näky. Ennemminkin suomalaisia laivoja, joiden perässä liehuu Suomen lippu, näkee Saimaalla harvemmin. Tähän tilanteeseen pitäisi saada ehdottomasti muutos.

Suomalaisten tehtaiden kuljetuksia pitäisi saada suomalaisille varustamoille. Sisävedet ovat kehittämätön potentiaalimme, jonka merkitys tulee ilmastonmuutoksen myötä vain kasvamaan. On aika kehittää sisävesien käyttöön uusia ympäristöystävällisiä aluksia. Suomalaiset merimiehet tuntevat sisävedet "kuin omat taskunsa" ja osaavat seilata väyliä pitkin syysmyrskyissä ja pimeydessä. Sisävesiväyliä reunustavat tuhannet karikot, jotka on syytä kiertää kaukaa.

Sisävesiliikenteen kehittämistä

Future potential of Inland Waterways, INFUTURE, etsii laaja-alaisesti ratkaisuja kestävän ja kustannustehokkaan sisävesiliikenteen kehittämiseksi. Sisävesiliikenne voisi olla kustannustehokas, ympäristöystävällinen ja kuljetusalan yrityksiä kiinnostava vaihtoehto.

  • Kartoitamme rahtiliikennettä koskevaa lainsäädäntöä sekä Venäjän ja Suomen tullikäytäntöjä.
     
  • Etsimme tehokkaimpia tapoja käsitellä rahtia. Lisäksi luomme IT-järjestelmän, joka auttaa asiakasta löytämään nopeasti rahdilleen sopivimman palvelun.
     
  • Kehitämme sisävesiliikenteeseen parhaiten sopivan alustyyppin.
     
  • Suunnittelemme sisävesiväylille sopivimpia liikennöintikäytäntöjä
     

Rahoitus

Hankkeen päärahoittaja on Kaakkois-Suomi – Venäjä CBC 2014-2020 -ohjelma.
Hankkeen kokonaisbudjetti on 1 251 538 EUR.

Hankekumppanit:






INFUTURE -hankkeen yhtenä tavoitteena on kerätä yhteistyöverkosto, jonka toimijat ovat kiinnostuneet sisävesiliikenteen potentiaalista Suomessa ja Venäjällä. 

Tämän tavoitteen saavuttamiseksi järjestämme useita teemoitettuja tilaisuuksia, joissa käydään läpi hankkeen tuloksia ja keskustellaan niiden pohjalta. Tilaisuuksia on pidetty kaksi, ensimmäinen syksyllä 2019 Pietarissa ja toinen tammikuussa Lappeenrannassa. 

SEURAAVA KOKOUS KOTKAN MERIPÄIVILLÄ PE 24.7.2020

Vallitseva poikkeustila aiheuttaa viivettä tuleviin tilaisuuksiin. Seuraava tilaisuus on tarkoitus järjestää Kotkan Meripäivien yhteydessä perjantaina 24.7.2020. 

Merkitse päivä kalenteriisi, tiedotamme tapahtumasta myöhemmin lisää!