Marknadskrafterna kan inte bestämma marschordningen under ett krigstillstånd

Marknadskrafterna bestämmer marschordningen under normala förhållanden. Vid undantagsförhållanden, som krigstillstånd, träder "krigslagar" i kraft. Då är Finlands flagg den rent avgörande faktorn för om finska staten kan ta över, alltså ta kontrollen över, ett fartyg. Staten har makt över ett fartyg under finsk flagg, men inte över ett under utländsk flagg. (Vem skyddar sjömannen på Östersjön?)

Om man lägger Finlands försörjningsberedskap för sjötransporter på utländska aktörer, dvs. fartyg och besättning under utländsk flagg, har den som beställde utredningen, dvs. Försörjningsberedskapscentralen, eller finska staten inte möjlighet och makt att ta kontrollen över ett fartyg under utländsk flagg.

Tryggandet av Finlands försörjningsberedskap för sjötransporter kan alltså inte baseras på marknadsmässighet och kredit/avtal med utländska fartyg. Istället måste man stärka det finska tonnaget och den finska sjömanskåren.