Försörjningsberedskapscentralen har publicerat en utredning om Finlands försörjningsberedskapskapacitet för sjötransporter

TEXT OCH ANALYS: SAANA LAMMINSIVU OCH EINO LEPPÄNEN

Försörjningsberedskapscentralen publicerade 28.2.2023 en utredning om Finlands försörjningsberedskapskapacitet för sjötransporter

Sjötransportpoolen inom Försörjningsberedskapsorganisationen (FBO) och Finlands Skeppsmäklare r.f. och är en del av programmet Försörjningsberedskapscentralens Logistik 2030. Utredningen genomfördes under ledning av Lauri Ojala, professor i logistik vid Åbo universitet.

Perspektiv på försörjningsberedskapscentralens utredning

Försörjningsberedskapscentralen har publicerat en utredning om Finlands försörjningsberedskapskapacitet för sjötransporter. Utredningen bedömer hur den sjötransportkapacitet som ska vara tillräcklig för Finlands försörjningsberedskap ser ut just nu. Bedömningen baseras på de faktiska trafikmängderna och scenarion som baseras på undantagsförhållanden.

”En fungerande sjöfartsmarknad är en viktig del av Finlands försörjningsberedskap för sjöfarten. Det inhemska tonnaget räcker inte till för försörjningsberedskapens behov under undantagsförhållanden”, konstaterar man i utredningen.

Försörjningsberedskapscentralens utredning baseras på marknadsmässighet: ”Befraktarnas (industrin, handeln) roll som beställare av transporttjänster baseras framför allt på ett kommersiellt övervägande som en del av deras affärsverksamhet. Den nationella försörjningsberedskapen är inte deras primära, eller ens lagstadgade uppgift. Detsamma gäller sjöfartsaktörerna.”

Utredningens utformning


Utredningen som Försörjningsberedskapscentralen beställde genomfördes under ledning av Lauri Ojala, professor i logistik vid Åbo universitet.

Den första delen av utredningen fokuserade på det inhemska fartygsbeståndet. Ansvarig organisation var Sjötransportpoolen och Rederierna i Finland rf.

Den andra delen av utredningen fokuserade på den utländska fartygskapaciteten och på agenternas och skeppsmäklarnas roll i de försörjningsberedskapskritiska leveranskedjorna. I utredningen kartlade man ovannämnda aktörers och utländska rederiers möjligheter att samarbeta för att trygga Finlands försörjningsberedskap och utformade handlingsmodeller som stödjer detta för Försörjningsberedskapscentralen (FBC). Ansvarig organisation för denna del var Finlands Skeppsmäklare.

Skeppsmäklarna innefattar skeppsklarerings-, befraktnings- och linjetrafikföretag i Finland. Medlemsföretag i Skeppsmäklarna är bland annat Cosco Shipping Lines Finland (Cosco är ett rederi som ägs av kinesiska staten), Maersk Finland, Wallenius Wilhelmsen Ocean Finland och CMA-CGM Finland, för att nämna några. På webbsidan står det att Skeppsmäklarna har som mål att ”främja medlemsföretagens och den finländska handelssjöfartens verksamhetsförutsättningar i samarbete med inhemska och internationella intressentgrupper”.