25.11.2025
Langh Ship-varustamon toimitusjohtaja haukkuu Merimies-Unionia mafiaksi
Piikkiöläisen Langh Ship-varustamon toimitusjohtaja Laura Langh-Lagerlöf haukkuu Merimies-Unionia mafiaksi Åbo Underrättelser-sanomalehdessä 24.11.2025.
Langh Ship on Suomen ainoa konttilaivavarustamo. Koronapandemia kasvatti konttilaivarustamoiden tulokset ennätyslukemiin ja myös piikkiöläinen Langh Ship on pystynyt investoimaan uusiin aluksiin. Varustamolla on tällä hetkellä 14 alusta, joista kuusi purjehtii Suomen lipun alla. Varustamo on tuonut liikenteeseen tänä vuonna useita uusia aluksia, joista kaikki on liputettu Madeiran lipun alle.
Keltainen ammattiliitto ajaa työnantajan etua
Åbo Underrättelser-sanomalehti 24.11.2025 haastatteli Langh Shipin toimitusjohtaja Laura Langh-Lagerlöfiä, jolla tuntuu olevan paljon hampaankolossa Merimies-Unionia vastaan. Artikkelin otsikko kuuluu: Langh Ship kasvaa ja katsoo tulevaisuuteen – mutta varustamon johto esittää purevaa kritiikkiä liittoa (Merimies-Unionia) vastaan.
Laura Langh-Lagerlöf pitää Merimies-Unionia hankalana neuvottelukumppanina ja syyttää liittoa mafiamaisista otteista. Langh Shipin toimitusjohtajan mukaan muiden eurooppalaisten ammattiliittojen kanssa on helpompi neuvotella. Tällä Langh-Lagerlöf tarkoittaa ilmeisesti niin kutsuttua keltaista ammattiliittoa, joka ei todellisuudessa aja työntekijöiden etuja, vaan toimii työnantajan intressissä. Keltainen ammattiliitto on yleensä perustettu työnantajan aloitteesta ja se solmii työehtosopimuksia, jotka heikentävät työntekijöiden työehtoja.
ITF-maksuilla tuetaan merenkulkijoiden työhyvinvointia
Erityisen närkästynyt Langh-Lagerlöf on siitä, että Merimies-Unioni on pyytänyt Langh Shipiä tilittämään työntekijöiden ITF-maksut eteenpäin kuten muuallakin maailmassa menetellään. Merimies-Unionissa hämmästellään Langh Shipin toimitusjohtajan käytöstä:
ITF-maksua peritään mukavuuslippujen alla purjehtivilta aluksilta: kun varustamo allekirjoittaa niin kutsutun ITF-sopimuksen (esim. Special Agreement), se sitoutuu maksamaan ITF-maksun, jolla tuetaan maailmanlaajuisesti merimiesten työssäjaksamista ja hyvinvoinnin edistämistä. Mukavuuslippulaivojen miehistö työskentelee aluksella yleensä vähintään kahdeksan kuukautta yhdenjaksoisesti. ITF-maksuilla tuetaan esimerkiksi merenkulkijoiden lepo- ja virkistystiloja satamissa, terveyspalveluja ja hätäapua – sekä jopa avustuksia kriisitilanteessa kuten sotatilanteessa.
ITF ei peri ITF-maksua suoraan yksittäisiltä merenkulkijoilta, vaan maksut kerätään ITF:n jäsenliittojen kautta tai tilitetään suoraan Lontooseen ITF Seafarers’ Trustiin. ITF-maksut eivät jää siis ammattiliitoille.
Langh Shipin suomalaisella konttilaivalla noudatettiin keltaisen liiton työehtoja
Kiistatonta on, että Langh Ship-varustamo vaikuttaa olevan erittäin vastahakoinen sopimaan ja allekirjoittamaan työehtosopimuksia ammattiliittojen kanssa. Tämä on tilanne myös Suomen lipun alla purjehtivien laivojen osalta. Hyvä esimerkki on suhteellisen uusi, kun Langh Ship-varustamo liputti yhden konttilaivan Suomen lipun alle sopimatta työehtosopimuksista suomalaisten ammattiliittojen kanssa. Samaan aikaan kyseisellä konttilaivalla olivat käytössä keltaisen ammattiliiton (ISU) työehdot.
ITF TCC-sopimus takaa mukavuuslippulaivan miehistölle hyväksyttävät työehdot
Vaikuttaa siltä, että Langh Ship haluaa noudattaa aluksillaan halvempia, työntekijöiden työehtoja polkevia työehtosopimuksia eikä normaalia kansainvälisesti käytössä olevaa ITF TCC- työehtosopimusta (Total Crew Cost), joka on tarkoitettu mukavuuslippulaivoille. ITF TCC-sopimus on yksi yleisimmistä kansainvälisistä merenkulun työehtosopimuksista ja tae siitä, että merimiesten työ- ja elinehdot mukavuuslippulaivoilla ovat hyväksyttävällä tasolla, ja samalla merimiehet voivat hyväksikäyttötapauksissa ottaa yhteyttä ITF-tarkastajiin, joita on ympäri maailmaa yhteensä noin 135 kappaletta.
Mukavuuslippulaivoihin tehdään myös maailmanlaajuisesti tarkastuksia, joissa tarkistetaan että palkat maksetaan (ja ne maksetaan oikein) ja merimiesten työolot ovat sopimuksen mukaisella tasolla. Käytännössä tämä on ainoa tapa valvoa mukavuuslippulaivavarustajia, jotka käyttävät kaikki mahdolliset keinot välttääkseen kansallista lainsäädäntöä ja yrittävät maksaa mahdollisimman vähän palkkaa merimiehille.
Langh Ship on investoinut vahvasti uuteen tonnistoon
Langh Ship on Suomen ainoa konttilaivavarustamo. Koronapandemia kasvatti konttilaivarustamoiden tulokset ennätyslukemiin. Aasiasta tehtävät verkkokauppaostokset kasvoivat ja kontit kulkivat. Langh Ship -varustamo osti Saksasta viisi vanhaa konttilaivaa, jotka varustamo ajatteli myydä romuksi, jos kauppa ei käy. Romukauppoja ei tarvinnut tehdä, sillä laivoilla kulki paljon rahtia.
Langh Ship on pystynyt investoimaan vahvasti myös uuteen tonnistoon. Varustamolla on tullut tänä vuonna liikenteeseen useita Kiinassa rakennettuja uudisrakennuksia. Yksikään uusi laiva ei ole saapunut Suomen lipun alle, vaan alukset on liputettu Madeiran lipun alle (M/s Martta, M/s Ingrid ja M/s Lene).
Langh Ship -varustamo esiintyy mediassa isänmaallisena, vaikka suosii mukavuuslippuja ja heikompia työehtoja
Toimitusjohtaja Laura Langh-Lagerlöf kertoo, että varustamon uusilla Portugalin lipun alla purjehtivilla aluksilla työskentelee etupäässä ukrainalaisia ja filippiiniläisiä merenkulkijoita. Varustamolla on oma miehitystoimisto Madeiralla ja Filippiineillä.
Langh Ship-varustamo on toiminut jo vuosien ajan passiivisesti kotimaisen merenkulkijakunnan määrän kasvattamiseksi. Varustamon alukset on liputettu pääsääntöisesti muualle kuin Suomeen. Samaan aikaan varustamo esiintyy julkisuudessa vahvana Suomen huoltovarmuuden turvaajana. Vuonna 2022 varustamon Suomen lipun alta olevalta alukselta oli suora Itsenäisyyspäivän tv-lähetys. Todellisuudessa suomalaisuus on lähinnä PR-temppu. Raha ratkaisee ja varustamo miehittää aluksensa halvimmalla mahdollisella työvoimalla – ja jättää näiden työntekijöiden ITF-maksut maksamatta.
Langh Shipin toimitusjohtaja Laura Langh-Lagerlöfin mukaan Suomesta ei löydy varustamon aluksille pätevää kotimaista työvoimaa. Langh Ship on rekisteröinyt kaikki viimeisimmät aluksensa järjestäin ulkomaanlipun alle eikä ole ollut valmis panostamaan kotimaisille merenkulkijoille töiden tarjoamiseen, toisin kuin muut suomalaiset rahtivarustamot.