Elbilsbatteri brinner med 2000 grader

I land tar brandmännen som släckt batteribränder hjälp av en annan person för att i avskildhet ta av sig kläderna som de hade på sig när de släckte branden i ett elbilsbatteri.

Det visar hur giftiga gaserna är som sprider sig i luften och kläderna vid en brand i ett elbatteri.

– Vid en sådan brand sker det en urladdning av energi, plasma. Ett elbilsbatteri brinner med 2000 grader varma lågor och bränner i värsta fall hål i fartygets däck. Vi har fått ett täcke på fartyget som vi kan lägga på en elbil om den brinner. Det är inte enkelt att lägga ut täcket på en 2000 grader varm brinnande bil, för att inte tala om de giftiga gaserna. Det kan i praktiken vara omöjligt och man kan också undra om täcket hjälper till att släcka branden.

Elbilsbeståndet växer snabbt och rederierna tar ombord elbilar. Direktivet är att man inte får ta ombord defekta eller krockade elbilar.

– Men vem kan helt och hållet hålla koll på att en bil är i bra skick och att man aldrig krockat med den och att batteriet är okej? Elbilsbatterier återvinns i allt högre grad. Hur säkra är de återvunna elbatterierna i praktiken?