Elbilsbränder kommer att synas först om tio år

Besättningen har själv försökt komma på sätt för att göra det så säkert som möjligt att transportera elbilar på fartyg. Ett sätt vore att lasta elbilarna på ett och samma ställe på ett bestämt däck. För närvarande har Nordsjö hamn dock ingen separat fil för att lasta elbilar, och det återstår att se om hamnområdet räcker till det.

Elektrifieringen är dock här. Det importeras många begagnade elbilar från Tyskland till Finland, det ser besättningen då de transporterar dem i lasten till Finland.

– Elbilsbränder är ännu inte särskilt vanliga, utan kommer att synas först om tio år när de begagnade elbilarna blir gamla.

Bilde nere: Båtsman Timi Juola har varit fast anställd på Finnlines sedan 2011. Han började som båtsman i somras. Juola åker till jobbet på fartyget från Kouvola.

Däcksbesättningen på M/s Finnmaid har också funderat på om sjöfarten skulle kunna ta efter luftfartsbranschen när det gäller batterier.

– Inom luftfarten har man en egen transportcontainer för batterier. Ett flygplan som störtar tas alltid på större allvar och orsakar större rubriker än ett fartyg som sjunker. Inom luftfarten försöker man lösa utmaningarna, men inom sjöfarten är man helt tyst.