Mellan två parter?

Enligt verkställande direktör Erik Söderholm har Åbo hamn förhandlat med flera rederier i Finland och Polen om att öppna fartygslinjen och skaffa ett lämpligt fartyg.

- Det största problemet är fartyget. Det måste vara isklassat, det ska rymma 250 trailerdragare och det ska kunna köra minst två rundor i veckan. Det måste också kunna tåla en förlust, för det kommer inte att vara fullt direkt. Ett rederi har tagit saken på allvar.

Handlar det om det polska fartygsrederiet Polferries?

- Jag inte säga rederiets namn i det här skedet, men det är utländskt. Om allt går som det ska kan linjen öppna redan det här året, försäkrar Erik Söderholm.

Husdjur ersätter vodka


Enkätundersökningen från Åbo universitet väckte intresse. Man fick in hela 9 288 svar om intresset för linjen. Resultatet liknade ett nordkoreanskt val: 99 procent av respondenterna sade ja.

Polen är det femte största landet i Europa. Ett av de populäraste turistmålen i landet är den urbana helhet som består av de tre städerna Gdansk, Gdynia och Sopot vid Gdanskbukten.

Något som lyftes fram starkt i undersökningen var att billösa passagerare ville kunna åka med fartyget, eftersom enkäten nämnde att man planerar ett ropax-fartyg för linjen. 

- Åbo skulle erbjuda bilförare en alternativ väg till Polen, varifrån de skulle kunna fortsätta ända ner till Medelhavet längs bra vägar. I dag är den enda långa passagerartrafiklinjen från Finland Finnlines linje mellan Helsingfors och Travemünde, säger Erik Söderholm.

Den absoluta majoriteten av respondenterna (87 procent) valde Polen som resmål via rutten Åbo-Gdynia. Därefter följde Tyskland med 73 procent, Tjeckien med 50 procent, Österrike med under 50 procent och Italien med 40 procent.

- Passagerarna önskade speciellt en avgång från Åbo på fredag och från Gdynia på söndag. De viktigaste faktorerna för att välja rutten var ett lägre pris än fartygsförbindelsen till Tyskland, tidtabellerna och en smidig bilresa i Polen, förklarar specialforskare Tapio Karvonen.

På det gyllene 80-talet kännetecknades Pomerania, som åkte från Helsingfors till Gdansk, av dålig service, långsamt fartyg och mängder med vodka. Nu är kravet ett modernt och rent fartyg och bra service. Vodka som reskamrat ersätts av möjligheten att resa med sina husdjur.

- Många reser från Finland till hundutställningar i Centraleuropa. Många ville kunna ta med sig hunden på fartyget. Möjligheten att ta med en husbil och släpvagn intresserade, liksom möjligheten att resa utan bil, säger Tapio Karvonen.