Yltääkö Kiinan Vyö- ja tie -hanke jo Kemiin saakka?

Kuvassa yllä: Metsä Fibren Kemin sellutehdas. KUVA: SAMULI RINNE / VASTAVALO

Kiina-riippuvuus huolettaa. Yle kertoi 16.1.2024, että Kemin biotuotehtaan merikuljetuksia hoidetaan kiinalaisen Cosco Shipping-varustamon jättimäisillä ”sellualuksilla”.
 

Suomen hallituksen tavoitteena on vähentää strategisia riippuvuussuhteita Kiinaan. Samaan aikaan Kemin Metsä Fibren biotuotetehtaan sellua kuljetetaan Kemistä maailmalle Kiinan valtio-omisteisen Cosco Shipping-varustamon jättimäisillä ”sellualuksilla”.

Metsä Groupin Kemin biotuotetehdas on Suomen metsäteollisuuden suurin investointi, joka maksoi 1,6 miljardia euroa. Kemin biotuotetehtaan tuotanto käynnistyi vuonna 2023. Tehdas tuottaa vuodessa 1,5 miljoonaa tonnia havu- ja koivusellua kartongin, pehmo-, tiivis- ja painopaperin sekä erikoistuotteiden raaka-aineeksi.

Metsä Groupin Kemiin rakentama biotuotetehdas on Pohjoisen pallonpuoliskon suurin sellutehdas, jonne kuljetetaan vuosittain noin 145 000 juna- ja rekkalastia puuta. Kemin biotuotetehdasta on markkinoitu vahvasti kotimaisuudella. Tehdasinvestointi työllistää noin 2 500 henkilöä, jotka työskentelevät pääasiassa metsänkorjuussa ja kuljetuksissa.

Suomen suurimman sellutehtaan merikuljetuksia hoitavat kuitenkin kiinalaiset. Yle kertoi 16.1.2023, että Kemiin purjehti kiinalainen Green Kemi -niminen alus, johon lastataan sellua Kemin biotuotetehtaalta. Uutisen mukaan Green Kemi aluksen omistaa Cosco Shipping Specialiced Carriers -varustamo, joka on tehnyt Metsä Groupin kanssa yhteistyötä jo pitkään, Ylen uutisessa kerrotaan.

Kuva alla: Green Rauma-nimistä Coscon alusta avustetaan Kemin satamaan.

Alempi kuva: Coscon laiva maailman valtamerillä. Kiinan valtion omistaman Cosco Shippingin aluksia liikennöi säännöllisesti myös Suomen satamiin. Kuva: Shutterstock