Toivottavasti Suomessa ei toisteta Saksan virheitä ja olla Kiinaan kallellaan: liittokansleri Olaf Scholtz myi Hampurin satamaterminaalin osittain Kiinalle ankarasta vastustuksesta huolimatta

JUTTUA PÄIVITETTY 26.10.2022 (SAANA LAMMINSIVU / SAKSALAISET SANOMALEHDET / REUTERS)

”Vastineeksi panoksesta Cosco haluaa tehdä Container Terminal Tollerortista (CTT) ensisijaisen jälleenlaivauspisteen Euroopassa. Varustamoosuudet terminaaleissa ovat yleisiä globaalissa konttilogistiikassa. Cosco omistaa jo osakkeita kahdeksassa terminaalissa yksin Euroopassa”, sanomalehti Zeit 26.10.2022 kertoo.

Saksan hallitus on hyväksynyt yhden Hampurin satamaterminaalin osittaisen myynnin kiinalaiselle valtionyhtiölle Coscolle, Reuters uutisoi 26.10.2022. Reutersin tietojen mukaan Coscolle ollaan myymässä 24,9 prosentin osuus satamaterminaalista. Aiemmin lehtitietojen mukaan pöydällä oli suurempi, noin kolmanneksen osuuden myynti.

Saksan liittokansleri Olaf Scholz kannatti Hampurin satamaterminaalin osittaista myyntiä. Kauppa vastustivat aiemmin kuusi Scholzin hallituksen ministeriötä sekä Saksan turvallisuusviranomaiset, jotka vetosivat satamaterminaalin olevan kansallisesti kriittistä infrastruktuuria.

Kompromissi Coscon saapumisesta Hampurin satamalogistiikkakonsernin HHLA:n konttiterminaaliin Tollerortiin on aiheuttanut Saksassa ja Hampurissa ankaraa kiistaa. Esimerkiksi talousministeri Robert Habeck (vihreät) varoitti uusista riippuvuuksista ja halusi kieltää Kiinan maahantulon kokonaan. FDP:ltä kuului myös kriittisiä ääniä. Muun muassa FDP:n puolustuspoliitikko Marie-Agnes Strack-Zimmermann varoitti "vakavasta virheestä".

Tiedotusvälineiden mukaan liittokansleri halusi saada sopimuksen läpi. Ilman hallituksen päätöstä kauppa hyväksyttiin automaattisesti Coscon ja satamalogistiikkayhtiö HHLA:n sopimalla tavalla. Myös marraskuun alussa Kiinaan matkustava liittokansleri Olaf Scholz huomautti, että sataman eli kriittisen infrastruktuurin myynti ei ole vaakalaudalla. Itse maa-alue on 100-prosenttisesti Hampurin hansakaupungin omistuksessa.

Saksassa liittokansleri Olaf Scholzin itsepäisestä ajama ”Kiinakauppa” on saanut ankaraa vastusta. Saksalaiset ja Hampurin kaupungin päättäjät - ja jopa tiedemiehet - vaativat liittokansleria perumaan konttiterminaalin myynnin Coscolle ja kirjoittivat liittokanslerille avoimen kirjeen, joka julkaistiin Zeit-sanomalehdessä 25.10.2022:

Arvoisa kansleri,

”Olemme huolissamme HHLA:n suunnitelmista myydä Hampurin satamassa sijaitsevan Tollerortin konttiterminaalin osakkeet kiinalaiselle laivayhtiölle Coscolle. Voimme vain kiireellisesti varoittaa sellaisesta sopimuksesta siksi, että välitämme sekä Hampurista että kiinalaisista ja vaikuttaa hallinnon käsiin, joka on tukahduttanut kansansa yhä armollisemmin viime vuosina. Kauppa on Hampurille ja Saksalle poliittinen riski, joka on paljon suurempi kuin toivottu taloudellinen hyöty.

Suunniteltu kauppa sopii hyvin yhteen Kiinan muiden sijoitusten kanssa "Maritime Silk Roadiin", eli merten silkkitiehen, jotka eivät noudata puhtaasti taloudellista logiikkaa, vaan ovat geopoliittisesti motivoituneet. Kiina on systemaattisesti käyttänyt taloudellista vaikutusvaltaa poliittisen valtansa laajentamiseen. Pienemmät investoinnit muuttuivat kokonaisten satamien haltuunotoksi esimerkiksi Hambantotassa (Sri Lankassa) ja Kreikan Pireuksessa. Viimeisenä, mutta ei vähäisimpänä, Liettuan tapaus osoittaa, että Kiinan kansantasavallan poliittinen johto ei karkaa yrittämästä huijata eurooppalaisia ​​liittolaisia ​​toisiaan vastaan.”

Cosco haluaa tehdä Tollerortin terminaalista ensisijaisen jälleenlaivauspisteen Euroopassa
 

Cosco Group operoi maailman neljänneksi suurinta konttirahtiyhtiötä. Coscon alukset ovat käyneet Tollerortin terminaalissa yli 40 vuoden ajan. Vastineeksi panoksesta Cosco haluaa tehdä Container Terminal Tollerortista (CTT) ensisijaisen jälleenlaivauspisteen Euroopassa. Varustamoosuudet terminaaleissa ovat yleisiä globaalissa konttilogistiikassa. Cosco omistaa jo osakkeita kahdeksassa terminaalissa yksin Euroopassa.

Kuvassa alla HHLA:n satamanostureita Hampurin satamassa.