Kiinan uusi silkkitie laajenee etenkin satamakaupunkeihin

Ukrainan sodan myötä rautatiekuljetukset Venäjän halki Kiinaan ovat loppuneet. Kiinalaiset laivat purjehtivat kuitenkin säännöllisesti Suomen satamiin. Kiinan valtio-omisteinen varustamo Cosco kuljettaa esimerkiksi uusilla, jättimäisillä sellulaivoilla, nyt Kemin Metsä Fibren tehtaan rahteja.

Haminan akkumateriaalitehdas, CNGR Finland Oy, aiotaan rakentaa aivan Haminan sataman läheisyyteen. Kiinalaisen pääoman virtaaminen Suomen rannikoilla sijaitsevien satamien yhteydessä toimiviin tehtaisiin aiheuttaa syystäkin huolta. Mikäli Haminan satamassa toimii valtaosin kiinalaisomisteinen tehdas, saattaa sen perässä tulla kiinalainen laiva, jonka rahtia voidaan kuljettaa halki Suomen pitkin maamme rautateitä lähestulkoon Jäämerelle saakka.

Kiina saa jalansijaa Euroopan ja maailman valtioista yritysinvestointien avulla ja rakentaa siten päämäärätietoisesti vuonna 2013 lanseeraamaansa Kiinan uutta silkkitietä ja maailmanjärjestystä, kuten muotoilu kuuluu.

Kuvasssa alla: HHLA:n satamanostureita Hampurin satamassa