"Emme ole viihdemerenkulkijoita"

Poliitikot pelaavat pokeria suomalaisen merenkulun tulevaisuudella

TEKSTI: JUHA GRANATH KUVAT: PAULA MIKKONEN 

Oppositiopuolueet kokoomus ja kristillisdemokraatit esittävät varjobudjeteissaan miehistötuen leikkaamista runsaalla 75 miljoonalla eurolla. Puolueiden käyttämä nimitys ”viihdemerenkulku” tyrmistyttää Viking Linen M/s Gabriellalla.

- Kyllä meillä on ihan oikeiden merenkulkijoiden tiedot ja taidot hallussa, Laivan Viihdeammattilaisten puheenjohtaja Perttu ”Auwo” Nurmi vakuuttaa.

Viking Linen M/s Gabriella saapuu aamukymmeneltä Tukholmasta Katajanokalle. Sen kyydissä on myös hovimestari Maria Stenström.

- Merenkulku tarjoaa työtä tuhansille ihmisille. Onko kukaan tehnyt laskelmaa, miten paljon maksaa yhteiskunnalle, jos suomalaiset merimiehet istuvat kortistossa?, Stenström ihmettelee eduskunnan oppositiopuolueiden esityksiä leikata merenkulun miehistötuet. 

Av-teknikon aamu

Laivan av-teknikko Perttu Nurmi aloittelee 10,5 tunnin työvuoroaan. Päivän ensimmäinen tehtävä on saattaa laivalla esiintynyt tangokuningas Kyösti Hietikko orkestereineen maihin.

Av-teknikko Nurmi jakaa työnsä kahteen osaan. Puolet on näkymätöntä, puolet näkyvää ja kuuluvaa.

- Päivällä teen näkymättömän työn. Huollan välineistöä, selvitän kokousryhmien asioita ja tarpeita, vastaan ja lähetän sähköpostia. Illalla ja yöllä miksaan bändien musiikin, säädän esiintymislavojen valot ja äänet. Se tuottaa elämyksiä silmille ja korville, Perttu Nurmi sanoo.

Vaikka Perttu Nurmi, 52, on seilannut jo kolme vuosikymmentä Viking Linen aluksilla, on Perttu Nurmi -niminen mies tuntematon punaisilla laivoilla. Jos sen sijaan kysyt henkilökunnalta tai jopa matkustajilta Auvoa tupla W:llä, niin vastaus tulee välittömästi leveän hymyn kera.

Auwo-nimi juontuu maista, Veikko Huovisen Kuikka-novellista. Siinä seikkaili isäntä Auvo Perttu. Auwo tuli Viking Linen M/s Mariellalle ja M/s Amorellalle soittamaan levyjä ohjelmatoimiston työntekijänä vuonna 1991. Ammattitaitoa löytyi, sillä nuori mies oli voittanut useita palkintoja kansallisissa DJ-kisoissa. Pikkuhiljaa työnkuva alkoi kuitenkin muuttua, Amorellalla kun ei ollut av-teknikkoa.

Dannystä ja Armista digitaaliseen maailmaan

Auwo on 30-vuotisen työuransa aikana nähnyt työpaikkansa estradilla myös kaikki Suomen suurimmat viihdetaitelijat. Yksi mielenpainuva tehtävä oli M/s Sally Albatrossilla, kun Auwo pääsi ohjaamaan seurantaheittimellä valoja legendaarisessa Dannyn ja Armin laivashow’ssa.

- Kyllä se oli ainutlaatuinen show. Sen lisäksi että Danny on hyvä käsikirjoittaja, hän oli merkinnyt käsikirjoitukseen myös teknikoille tarkasti, miten show etenee ja mitä muutoksia pitää tehdä. Siinä teknikon oli helppo toimia, Auwo sanoo.

Auwon mukaan Danny teki kovan työn ja toi laivaviihteeseen ammattitaitoa ja ammattimaisuuden.

- Nykyään laivalla esiintyvät kaikki Suomen kovimmat artistit. Mieleen tulevat nyt äkkiseltään Matti ja Teppo ja Paula Koivuniemi. Parasta on vaikea yksilöidä, mutta kovat ovat kovia. Esimeriksi Finlanders ja Souvarit ovat aivan huippuja omassa genressään.

Vaikka laivojen estradeilla esiintyy vielä takavuosien suuria tähtiä, lavashow’n vaatima tekniikka on jo toisesta maailmasta. Enää ei Auwon tarvitse käsipelillä suunnata valoja lavalla esiintyviin taitelijoihin vaan show on siirtynyt täysin analogisesta digitaaliseen maailmaan.

- Omalla tavallaan työ on helpottunut. Nyt tarvitaan vähemmän ihmisiä, mutta digitaalisuus tuo myös omat vaatimuksensa. Kun kaikki ei kulje enää johtoa pitkin, pitää ymmärtää data- ja verkkopuolta sekä sen tuhatta muuta asiaa.

Auwolle ammattitaidon ylläpitäminen on jatkuva prosessi.

- Se onnistuu tutkimalla laitteiden manuaaleja, lukemalla alan lehtiä ja pitämällä viisaampia kollegoita aina mahdollisimman lähellä. Jokainen on aina jossakin parempi kuin joku muu. Kun muistaa tämän ja tarjoaa vastakaupaksi omat vahvuudet, niin asiat sujuvat.

”Ennen yleisö keskittyi enemmän alkoholiin. Nyt vanhempi väki tulee tanssimaan alkuviikosta ja nuoriso täyttää lavan viikonloppuisin”, ohjelmaisäntä Max Holm ja ohjelmaemäntä Linda Karlsson kertovat.

Merimies vai viihdemaakari

Auwon valtakunta sijaitsee M/s Gabriellan kahdeksannessa kerroksessa yökerho Cafe Marin kupeessa. Tila toimii niin työkaluvajana, kahvihuoneena kuin Merimies-Unionin piskuisen ammattiosaston, Laivan Viihdeammattilaisten, juttutupana.

- Meidän noin sadan jäsenen ammattiosasto on pieni mutta vireä. Työskentelemme muun muassa ohjelmaisäntinä ja -emäntinä, dj:nä, av-teknikkoina, leikinohjaajina ja croupiereina, osaston puheenjohtaja Perttu ”Auwo” Nurmi sanoo.

Auwon kahvinkeitin käy koko ajan kuumana, kun päivän puheenaiheena on leikkausuhan alla oleva matkustaja-alusten miehistötuki. Laivan henkilökuntaa huolestuttaa oppositiopuolueiden kokoomuksen ja kristillisdemokraattien suunnitelma leikata tukea runsaalla 75 miljoonalla eurolla.

- Pitää muistaa, että miehistötuessa raha ei liiku. Varustamo kyllä tilittää valtiolle työntekijän palkoista ennakkopidätykset sekä työeläke- ja tapaturmavakuutusmaksut, mutta valtio palauttaa ne sitten takaisin varustamolle, puheenjohtaja Perttu ”Auwo” Nurmi muistuttaa.

Valtio myönsi vuonna 2022 miehistötukea 75,8 miljoonaa euroa. Tuki on tarkoitettu Suomen lipun alla olevien alusten miehistökustannusten kilpailukyvyn parantamiseksi. Leikkausta esittäneet puolueet leimaavat tuen tehottomaksi yritystueksi ja sen saajat viihdemerenkulkijoiksi.

- Olemme merellä töissä olevia viihdealan ihmisiä. Meillä on hallussa merenkulkijan perustaidot. Harjoittelemme päivästä riippuen pelastusvälineistön käyttöä, laivan kyljestä laukaistavaa liukumäkeä ja evakuointia. Kaikki tarvittavat peruskurssit on käyty.

- Olin aiemmissa laivoissani yli 20 vuotta ensiapuryhmissä tilanteissa, joissa sairaanhoitajien kädet eivät enää riittäneet. Oli sydänpysähdyksiä, aivoinfarkteja, luunmurtumia, omaisten rauhoittelua. Niissä tilanteissa viihdepuoli oli aika kaukana, Auwo tuhahtaa.

Kokoomuksen jäsenillä on hyvä tilaisuus nähdä ”viihdemerenkulkijat” oikeissa töissään, sillä puolue varasi koko Gabriellan käyttöönsä vaaliristeilyään varten.

Viinikassa Jaanus Tallimäelle tulee huhtikuussa 10 vuotta töitä täyteen M/s Gabriellalla. Hän viihtyy työssään hyvin. "Alkuvuodesta laivalla on riittänyt hyvin asiakkaita. Etenkin erilaiset ryhmät ja yritykset löytävät tiensä laivalle", Tallimäe kertoo.

Ruotsin lipun alle?

Viking Linen johdon viesti on selvä. Jos miehistötuen leikkaus toteutuu, yhtiön Suomen lipun alla kulkevat alukset siirtyvät Ruotsin lipun alle. Se olisi myös Gabriellan kohtalo.

- En ole koskaan seilannut ruotsalaisen työantajan palkkalistoilla. Minulle kotimaan lippu on kotimaan lippu. Suomen lipun alla mm. sosiaali- ja terveysasioita on helpompi hoitaa ja eläkeikä on selvästi alempi, Auwo sanoo.  

Viking Linen aluksista ainoastaan Gabriella liikennöi Helsinki–Ahvenanmaa–Tukholma-reittiä. Se kuljetti viime vuonna runsaat puoli miljoonaa matkustajaa.

- Jos leikkaukset toteutuvat, niin tällaiset risteilyt Suomen lipun alla loppuvat. Vain rahti kulkisi, matkustajien pitäisi tyytyä vain kahvilaan ja ruokapaikkaan. Hyötyisikö yhteiskunta, kun laivoilta väki vähenisi ja iso määrä työtätekeviä menettäisi toimensa, Auwo kysyy.

Jos merenkulun miehistötuki poistetaan, suomalaiset merimiehet jäävät työttömiksi, laivaluottamusmies Hannu Kumpulainen tietää.

Uuden harkinnan paikka

- Pitää muistaa, että miehistötuessa raha ei liiku. Varustamo kyllä tilittää valtiolle työntekijän palkoista ennakkopidätykset sekä työeläke- ja tapaturmavakuutusmaksut, mutta valtio palauttaa ne sitten takaisin varustamolle, laivaluottamusmies Hannu Kumpulainen muistuttaa.

Maailmantilanne muuttui kertaheitolla


Viking Line kuljetti viime vuonna viisi miljoonaa matkustaa. Kasvua koronavuoteen 2021 oli peräti 114 prosenttia. Aivan Auwon naapurissa työskentelevä laivan purseri Niklas Granrot kehottaakin politiikkoja miettimään uudestaan tukileikkausesityksiään.

- Poliitikkojen on syytä katsoa maailman tilannetta. Pandemian kuristuksesta on vasta selvitty, Ukrainan sodan takia polttoaineiden hinnat ja inflaatio ovat tapissa, ympäristövaatimukset kovenevat. Miehistötuen leikkaus pyyhkäisisi koko saavutetun effortin pois, Granrot sanoo.

Miehistötuen leikkaus asettaisi Suomen lipun alla kulkevat alukset tiukkaan kilpailutilanteeseen. Esimerkiksi Ruotsissa ja Tanskassa varustamot ilmoittavat kyllä miehistöjen ennakkopidätykset verottajalle, mutta eivät tilitä näitä maksuja Verohallinnolle.

Suomessa sen sijaan osa poliitikoista näkee matkustajalaivan miehistön pelkkinä viihdemaakareina ja kuluerinä. Helposti tuntuu unohtuvan, että matkustajalaivat tuovat maihin tuhansia ja taas tuhansia maksavia asiakkaita ja antavat leivän lukuisille artisteille.

- Jos laivat kuljettaisivat vain rahtia, turistimäärät Helsingissä romahtaisivat. Lentomatkailu ei syntynyttä vajetta paikkaisi. Kyllä matkustajaliikenne Suomesta Ruotsiin ja Viroon on kansainvälisestikin erittäin tärkeä, Auwo muistuttaa.

 

Poliitikot tuntuvat pelaavan pokeria suomalaisten merimiesten työpaikoilla. "Ukrainan sota muutti Itämeren turvallisuustilanteen kertaheitolla ja Suomen lipun alla purjehtivat laivat ja niillä työskentelevät suomalaiset merimiehet turvaavat maamme huoltovarmuuskuljetuksia", croupierit Pia Rehn ja Tommy Kanerva vahvistavat.