Matkailuala ja merimiehet - taistelusta toiseen viimeisten kolmen vuoden aikana

Eckerö Linen M/s Finlandia tekee Helsingin ja Tallinnan välillä kolme lähtöä päivässä. Alus on tärkeä kuljetusväline - merisilta - Suomen ja Baltian välillä. Kun M/s Finlandia on päässyt Länsisatamassa laituriin, sen kyydistä poistuu pitkä rekkaletka, joka kuljettaa suomalaisiin kauppoihin tuotteita.

Vaikka suomalaiset matkustaja- ropax-laivat miehistöineen huolehtivat Suomen tavarakuljetuksista, joutuu ala vuodesta toiseen taistelemaan olemassaolonsa puolesta. Koronapandemia pysäytti risteilyliikenteen ja sen seurauksena parhaillaan yli puolet suomalaisista merimiehistä oli lomautettuna. Matkailualan ja merimiesten ei auttanut kuin lähteä barrikadeille muistuttamaan olemassaolostaan: suomalaisia merimiehiä tarvitaan ja heitä on hyvin vähän enää jäljellä. Merille tarvitaan lisää uusia merenkulkijoita kasvamaan!

Kuvassa alla Matkailualan mielenosoitus eduskuntatalon edestä syksyltä 2020. Eckerö Line -varustamon toimitusjohtaja Taru Keronen (sininen mekko kuvan keskellä) osoitti mieltään yhdessä merimiesten kanssa suomalaisen merenkulun puolesta. Viesti kuului: "jos suomalaista merenkulkua ei tueta, edessä on konkurssiaalto ja ulosliputukset".

Loppuvuodesta 2022 koronapandemian pahimmat vuodet ovat takana ja ihmiset risteilevät jälleen. Suomalaisilla matkustalaivoilla on liikkunut kuluneen vuoden aikana ennätyksellisen paljon matkustajia. Alalla on valoisat näkymät - joten on enemmän kuin ihmeellistä, miksi oppositiopuolueet haluvat alasajaa suomalaisen merenkulun, jolla on hyvät tulevaisuuden näkymät.