Rekkamiehestä merimieheksi

Miehistö tekee yhdessä töitä neljä viikkoa yhtä soittoa. Filippiiniläisillä miehistön jäsenillä törni kestää kuusi kuukautta. Hyvän yhteishengen ylläpitäminen aluksella on tärkeää, päällikkö Nyholm korostaa.

- Käymme ulkomailla, viimeksi Rostockissa, miehistön kanssa joskus ulkona yhdessä syömässä. Se kohottaa miehistön mielialaa.

Työkaverit ja yhteisöllisyys saivat puolimatruusi Teijo Holmström ryhtymään rekkakuskista merimieheksi.

- Rekan ajaminen oli hyvin yksinäistä puuhaa. Olen ajanut koko Euroopan useaan kertaan läpi. Viime vuosina työ kävi vaarallisemmaksi. Ulkomailla olet aina yksin ja jos joku tulee reissussa kysymään sinulta jotain, yleensä hän pyytää jotakin, Holmströmillä on kokemusta.

Ajettuaan 14 vuotta rekalla Finnlinesin kyydissä Itämeren yli Holmström päätti ottaa elämässään uuden suunnan ja ryhtyi merimieheksi. Ammatinvaihtoaan hän ei ole katunut.

- Nyt minulla on työkaverit, eikä tarvitse ajaa yksin pitkin Eurooppaa. Rekan ajo on kovaa puuhaa: ajat neljä tuntia, ja lepäät rekassa jossakin moottoritien varrella lepoajan, jonka jälkeen jatkat matkaa.

Merillä tehdään yhtä lailla vuorotyötä kuin rekkakuskitkin. 

- Pienellä kuivarahtialuksella komentosillan väki on valvomisen suhteen kovimmalla, Holmström tuumii. 

Holmström oli töissä myös Saimaalla hinaajilla.

- Hinaajilla ajettiin 6:6-vahtia kaksi viikkoa soittoonsa, joka on kyllä kovaa touhua. Hinaajilla ei ole myöskään kokkia, joten ruoat haetaan itse kaupasta ja valmistetaan miehistön voimin, Holmströmin puheista kuulee, että Saimaalla purjehtiminen se vasta todellista merenkulkua onkin.

Mutta ei työ kuivarahtialuksellaan ole mitään Lyydian lepotuolissa istumista. 

- Täällä on paljon töitä. Ajamme hakurahtia, jossa joutuu kovemmalle kuin esimerkiksi säännöllisessä linjaliikenteessä, jossa merimatkat ovat pitkät.

Matruusi Jay Isulat seisoo Holmströmin vieressä ja kuuntelee keskustelua. Laivan ollessa satamassa Isulat toimii M/s Prima Ladylla päivämiehenä.

- Työ alkaa kahdeksalta aamulla ja päättyy viideltä iltapäivällä. Meripäivinä Isulat on tähystäjävahdissa komentosillalla klo 04-08 ja 12-17 kansihommissa.

Filippiiniläisen Isulatin törni kestää kuusi kuukautta, joten ”päivätyö” auttaa työssäjaksamisessa.

- Nyt olen ollut töissä neljä kuukautta ja kaksi on vielä jäljellä, Isulat laskee.

M/s Prima Lady on hänelle jo kuin kotilaiva.

- Tämä on kolmas työsopimukseni Prima Ladylla. Sitä ennen olin M/s Prima Queenilla. Prima Shipping -varustamon palveluksessa aloitin 2020-2021. Sitä ennen työskentelin vuodesta 2016 alkaen VG-Shippingillä.