Arvostan Suomen lipun alla työskentelyä

Keittiössä päivällistä valmistaa aluksen toinen filippiiniläinen, kokki Michael A. Macion.

- Aloitin työt täällä laivalla uuden vuoden tienoilla.

M/s Prima Lady on Maciolle uusi laiva, mutta varustamo on tuttu.

- Olin aiemmin M/s Prima Kingillä, Macion kertoo.

- Arvostan Suomen lipun alla työskentelyä ja Prima Shipping-varustamoa. Suomessa törni kestää vain kuusi kuukautta. Aiemmin työskentelin esimerkiksi Hollannin, Brittien ja Saksan lippujen alla, jossa törnit kestävät kahdeksan – jopa yhdeksänkin kuukautta.

Merenkulkijan ammatissa koetellaan ihmisen fyysistä, mutta myös psyykkistä puolta. Merimiehen on oltava erossa olo perheestään, läheisistään ja ystävistään.

- Vaimo joutui pieneen liikenneonnettomuuteen viime vuoden lopulla juuri ennen törnini alkua. Hänen jalkaansa jouduttiin operoimaan ja olen hoitanut täältä Itämereltä käsin etänä hänen sairasasioitaan, Macion kertoo.

Onneksi vaimon jalka on parantunut hyvin. Filippiineillä ei ole vastaavia yhteiskunnallisia palveluita kuin Suomessa, vaan lääkärikäynnit ja hoidot, operaatiot, on maksettava omasta pussista.

- Selviämme kyllä, mutta aina näissä asioissa on järjestelemistä, kokki huokaa.

Macion kertoo, että perhe on hänelle hyvin tärkeä.

- Pidän heihin yhteyttä netin avulla. Otan yhteyttä aina, kun työn puolesta pystyn ja kentät toimivat. Suomen ja Filippiinien välillä aikaero on kuusi tuntia, byssan seinässä roikkuu suuri kello.

Vastoinkäymisistä huolimatta Michael A. Macion on huumorintajuinen ja hyvällä mielellä siitä, että saa työskennellä juuri Suomen lipun alla.

- Lähdin merille vuonna 2008, eli olen purjehtinut nyt 16 vuotta. Vaimoni ei ole töissä, hän kyllä haluaisi töihin, mutta mielestäni hän voi olla kotona. Lapsemme ovat jo isompia ja toinen heistä on aikuinen, joten taloudelliset huolet ovat sen osalta hieman paremmalla tolalla.

Purjehdittuaan toistakymmentä vuotta pitkin maailman meriä, ihmisellä pitää olla myös haaveita.

- Haaveilen siitä, että eläkkeellä voisin muuttaa perheen kanssa Uuteen-Seelantiin tai Kanadaan, kokki on suunnitellut - ja nauraa päälle.

Haaveita pitää aina olla. Vaan nyt töihin: on päivällisen aika.

Kuva alla: M/s Prima Ladyn sauna uusittiin. Miehistö esittelee uutta pyhäkköään ylpeänä. Sauna on miehistön työssäjaksamisen kannalta olennainen asia, koska törni rahtilaivalla kestää useita viikkoja ja EU:n ulkopuolelta tulevilla jopa kuukausia.