Kahdeksan hengen miehitys

Prima Ladyssä on kahdeksan hengen miehitys. Suomalaisia ovat päällikkö, yliperämies, toinen perämies, matruusi ja puolimatruusi. Konepäällikkö on virolainen. Puolimatruusi ja kokki ovat filippiiniläisiä.

- Viime vuoden lopussa otimme alukselle yhden puolimatruusin lisää, päällikkö Nyholm kertoo.

- Yhden kansimiehen lisääminen oli hyvä asia. Työ-/lepoaikoja on huomattavasti helpompi suunnitella, mutta nyt alukselle ei valitettavasti voi ottaa harjoittelijoita, koska alus voi kuljettaa vain kahdeksan henkeä.

Prima Ladyn kansipäällystö on suomalaista. Toinen perämies, Martin Kralev, on kotoisin Bulgariasta, mutta asunut perheineen Suomessa Espoossa jo vuosia ja sen myötä suomalaistunut.

- Opiskelin Bulgariassa aikanaan rakennusmieheksi. Samassa koulussa opiskeli myös merimiehiä. Siitä sain kimmokkeen hakea merille töihin, kun saavuin Suomeen, Kralev selostaa suomeksi.

Kralev on purjehtinut Prima Shippingin aluksilla kaksi vuotta.

- Prima Ladylla olen purjehtinut noin vuoden, Turun Åboa Maressa vahtiperämieheksi opiskellut Kralev kertoo.

Pienillä kuivarahtialuksilla työ on monipuolista. Alusten reitit ovat vaihtelevia, ajetaan niin sanottua hakurahtia, eli rahtia kuljetetaan satunnaisten satamien välillä ilman säännönmukaista aikataulua.

- Reitteihin tulee aina muutoksia, minne olemme menossa. Nyt aluksen purku kestää pari päivää. Usein lastaus on nopeampaa ja saattaa hoitua jopa kuudessa tunnissa, jonka jälkeen jatkamme matkaa, kansimiehistö selostaa.