26.8.2025
Viro aikoo nelinkertaistaa tukensa matkustajalauttayhtiöille: Suomen meriliikenteen huoltovarmuutta ei saa huutokaupata
Härskiä kilpailua Itämerellä
Itämerellä käynnistyi härski kilpailu meriliikenteen huoltovarmuuden hoidosta. Viron infrastruktuuriministeri Kuldar Leis kertoo, että Viro aikoo nelinkertaistaa tukensa matkustajalauttayhtiöille ensi vuodesta alkaen. Tuella on tarkoitus houkutella varustamoyhtiöitä Viron lipun alle ja motivoida nykyisiä varustamoita pitämään alukset Viron lipun alla.
- Nykyään lipun vaihtaminen on erittäin helppoa, Leis totesi Viron yleisradion (ERR) haastattelussa 25.8.2025.
Viron ulostulo on strateginen peliliike Suomessa 1.-2.9.2025 käytäviin ensi vuoden budjettineuvotteluihin. Valtiovarainministeri Riikka Purra esittää Suomen merenkulun miehistötukeen leikkauksia palveluhenkilöstön osalta. Suomalaiset varustamot ovat ilmoittaneet, että mikäli merenkulun miehistökustannustukea leikataan, varustamoiden on ulosliputettava aluksensa Ruotsiin ja Viroon.
Viro tarjoaa suomalaisille varustamoille nyt suoraa tukea, jolla se pyrkii saamaan suomalaiset varustamot siirtämään aluksensa Viroon, jossa merenkulkua tuetaan ja tarjolla olevaa tukea kasvatetaan samaan aikaan, kun Suomen valtiovarainministeri on valmis käytännössä luopumaan suomalaisesta merenkulusta.
Virossa toimii tällä hetkellä Tallink, jolla purjehtii Viron lipun alla useita matkustaja-autolauttoja Helsingin ja Tallinnan välillä. Tallinkin tytäryhtiö on TallinkSilja, jolla on Suomen lipun alla kaksi alusta. Helsingistä Tallinnaan purjehtii myös Viking Linen ja Eckerö Linen aluksia.
Suomalaisten päättäjien on nyt oltava hereillä ja kannettava vastuu siitä, mitä ensi viikolla käytävät budjettineuvottelut tarkoittavat Suomen merenkulun huoltovarmuudelle, jos suomalaiset alukset ulosliputetaan Viroon tarjolla olevien runsaiden matkustaja-alustukien houkuttelemina.
Suomalaiset matkustaja-alukset ulosliputetaan ja tuhannet suomalaiset merenkulkijat jäävät työttömiksi. Suomen merenkulun huoltovarmuus menetetään ja Suomella ei ole enää mitään takeita siitä, että saamme meriliikenteen huoltovarmuuskuljetuksemme maahamme hoidettua. Suomen valtio voi ottaa yli, eli hallintaansa, vain Suomen lipun alla purjehtivat alukset, ei Viron tai Ruotsin lipun alla olevia aluksia.
Suomen meriliikenteen huoltovarmuuden hoitoa ei voi huutokaupata vieraan valtion hoitoon. Viro ja Ruotsi ovat Suomelle läheiset kumppanit, mutta Suomen kauppalaivastoa ei voi huutokaupata vierasvaltion hoitoon tai meillä ei ole mitään takeita tulevaisuudessa siitä, että merikuljetuksemme hoituvat. Vieras valtio on aina vieras valtio, jonka intressi on ajaa oman valtionsa etua. Viro tiedotti tänään 26.8.2025, että Itämeren turvallisuustilanne on muuttunut kriittisemmäksi. Tämä tarkoittaa sitä, että Suomenkin on oltava nyt hereillä ja pidettävä entistä enemmän huolta siitä, että kauppalaivastomme säilyy Suomen lipun alla, että saamme kuljetettua maahamme tavaraa itse erilaisissa häiriö- ja kriisiolosuhteissa.