Bro- och tunnelprojektens kostnader skulle bli enorma

TEXT: JUHA GRANATH BILDER: VIS GRAPHICS

Enligt Finlands näringsliv kräver säkerhetshoten på Östersjön ett ännu tätare samarbete med väst. Som lösning presenterar man tre bro-tunnelförbindelser i miljardklass över och under Östersjön. Är det så klokt när det inte ens finns pengar eller politisk vilja till ett entimmeståg? 

Isin rapport som publicerades i våras krävde Finlands näringsliv (EK) att regeringen inleder en utredning om tre fasta bro- och tunnelrutter: Helsingfors-Tallinn, Helsingfors-Åbo-Stockholm och Vasa-Umeå. 

EK grundar sitt krav på ekonomiska och militära motiv. Det förändrade geopolitiska läget och säkerhetshoten på Östersjön tvingar Finland till ett tätare samarbete med väst. 

– Det försämrade säkerhetsläget har redan konkretiserats genom upprepade förstörelser på Östersjön, påminner EK:s verkställande direktör Jyri Häkämies

Om EK:s dröm förverkligas får det stora följder för sjöfarten. Fartygen skulle tappa passagerare och frakten skulle flyttas över till tåg och lastbilar. Bro- och tunnelprojektens kostnader skulle bli enorma. 

Rederierna i Finland rf:s verkställande direktör Tiina Tuurnala understödjer diskussionen om Finlands internationell ställning, men påminner att sjöfarten är en flexibel och förmånlig trafikform. 

– Sjöfartens infrastruktur kräver inga större investeringar från samhället. En omfattande konsekvensbedömning där man noga utreder även alternativa lösningar borde göras av dessa tre bro- och tunnelprojekt, betonar Tuurnala.