Från Vasa till Umeå – valfläsk eller en förbindelse att ta på allvar

Broprojektet för flera miljarder euro är också ett utmärkt mål för valfläsk. Europaminister Joakim Strand från Vasa gav för ett år sedan i en intervju med svensk radio en rosenskimrande bild av en fast förbindelse mellan Vasa och Umeå. 

Minister Strand sade sig tro att bron står klar senast 2040 och att pengar finns på flera olika håll. Trafikledsverkets projektchef Aimo Huhdanmäki leder en grupp som har utrett behovet av en fast förbindelse i Kvarken och dess genomförbarhet. 

– Nu talar jag inte om valfläsk, men det gäller att skynda sig om bron ska stå klar 2040. Däremot är vårt utredningsarbete nästan klart, säger Huhdanmäki. 

Avståndet mellan Vasa och Umeå är ca 100 km och resan med färja tar knappt fyra timmar. 

Trafikledsverket har på basis av regeringsprogrammet utrett en förbindelse mellan Vasa och Umeå och föreslår två huvudalternativ till en fast rutt: antingen en landsvägsförbindelse med en hög och låga broar eller en låg bro och två 3,5 km långa tunnlar under fartygsrutterna i det mittersta skedet av Kvarken. 

– I broalternativet hamnar två viktiga fartygsleder under rutten och måste smalnas av 500 m åt söder och norr. Den smala leden skulle orsaka isbrytningsproblem på vintern, men de skulle gå att lösa. 

– I den andra lösningen skulle en tunnel ersätta den höga bron och på så sätt skulle fartygslederna förbli orörda. Det skulle vara en liknande lösning som tunnelförbindelsen mellan Danmark och Tyskland, säger Huhdanmäki. 

Enligt Trafikledsverkets utredning skulle de tekniska problemen med en fast förbindelse mellan Vasa och Umeå gå att lösa. Däremot är projektets finansiering och de skador som en fast förbindelse skulle orsaka på havets ekosystem fortfarande okända. 

– Rutterna går i båda alternativen från det nordvästra hörnet av Replot den rakaste vägen till Umeås hamn. Vi har strävat efter att gå runt skyddsområdena och letat efter de lägsta punkterna, intygar Aimo Huhdanmäki. 

I utredningen tar man ställning till projektets kostnader. Det offentliga uppskattade priset för en fast förbindelse är tre till fem miljarder euro. Det förmånligaste alternativet vore en landsväg för lastbilstrafik på en hög bro. 

– Tunnelalternativet skulle visserligen inte bli mycket dyrare. I båda fallen skulle trafikmängderna bli såpass små att den samhällsekonomiska lönsamheten skulle bli låg, säger projektchef Aimo Huhdanmäki. 

Wasaline, som sköter färjtrafiken mellan Vasa och Umeå, vill inte kommentera projektet.