Åbo-Stockholm

Rutten Helsingfors-Åbo-Stockholm som Finlands näringsliv vill påskynda skulle börja i Åbo. En kombination av broar och tunnlar skulle korsa 170 km av Östersjön. 

I projektet skissas spår från Åbo till Gustavs via Vemo och därifrån djupare in i skärgården. På Åland skulle spåren gå ner i en tunnel under Östersjön och vidare till Sverige. 

Vid kommunikationsministeriet har man åtminstone inte än hakat på EK:s förslag. 

– Inga utredningar om en fast förbindelse till Stockholm pågår vid ministeriet eller ämbetsverket. Projektet skulle vara oerhört utmanande både på grund av tunnelns längd och skärgårdens särskilda naturvärden, säger ledande sakkunnig Maria Torttila. 

En fast förbindelse mellan Åbo och Stockholm anses gynna Åbo mest. Om åbobornas långvariga dröm förverkligades skulle stadens näringsliv sikta in sig ännu mer på väst, och Åbo och Stockholm skulle bilda ett gemensamt arbets- och besöksområde. 

En bro-tågförbindelse från Åbo till Stockholm har jämförts med den 16 km långa bro- och tågförbindelsen mellan Malmö och Köpenhamn. Man har inte kunnat ge några exakta kostnader, men det rör sig om flera miljarder euro. 

På sin tid kändes förslaget om en bro mellan Sverige och Danmark som en utopi. Nu har den enbart positiva effekter. I det avseendet är dessa realistiska projekt, intygar Finlands näringslivs verkställande direktör Jyri Häkämies i intervjun med Yle.