En fast förbindelse är också ett eventuellt mål för ett fientligt anfall

Tapio Karvonen vid Business Turku Oy är kundansvarig och sakkunnig inom sjöfartsrelaterad näringsverksamhet och anser att effekten som en fast förbindelse mellan Åbo och Stockholm skulle ha på passagerar- och frakttrafiken beror på järnvägens kapacitet. 

– Om tåget inte har bilvagnar skulle tågförbindelsen bara konkurrera om passagerare som inte åker med egen bil, vilket är en liten del av alla passagerare. 

Enligt Karvonen är det fortfarande svårt att bedöma tågförbindelsens effekt på frakttrafiken. 

– Störst effekt skulle den ha om man kunde lasta t.ex. släpvagnar på tåget. Varuleverantörer som kräver snabb transport skulle utgöra den viktigaste målgruppen. Järnvägen skulle inte ha någon betydelse för transporten av bulklast. 

Stora och omtvistade projekt motiveras enligt tidens anda ofta med att man ska trygga försörjningsberedskapen. En fast förbindelse till Stockholm motiveras också med att den skulle innebära en ny alternativ väg mellan Finland och Sverige. 

– En fast förbindelse är också ett eventuellt mål för ett fientligt anfall. Sjötransporter är enklare att flytta och vid behov sprida till olika hamnar och farleder, påminner Tapio Karvonen. 

Tallink Silja vill i det här skedet inte ta ställning till de bro- och tunnelprojekt som Finlands näringsliv presenterar.