Tarkkaa mittarien seuraamista

Halkoja ei voi työntää tulipesään mielivaltaisesti, vaan lämmittäminen on tarkkaa työtä ja mittarinlukemista. Tarjanne on toiminnoiltaan täysin manuaalinen: päällikkö välittää komentosillalta konehuoneeseen telegrammilla tiedon lisätäänkö vai hiljennetäänkö aluksen vauhtia. Jos telegrammi kilkahtaa ja näyttää ”täyttä” eteenpäin, on pidettävä huolta siitä, että tulipesässä on kunnon valkeat.

Miehet lämmittävät uuneja vuoroissa joko yksin tai parina. Uuniin mahtuu kolme metrihalkoa peräkkäin. Uunin kitaan uppoaa halkoja noin motti tunnissa.

- Halkolämmitteisen aluksen energiatehokkuus on parempi kuin öljykäyttöisen. Sekahalot tuottavat vielä paremman energiatehon kuin koivuhalot, lämmittäjä Matti Heinonen selostaa.

- Puulämmitteinen laiva on taloudellisempi ajaa öljyyn verrattuna, pitkän linjan höyrylaivakonkari tietää kertoa.